Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Julekaker uten sukker evt. uten fett

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-13, 22:13   #1
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Julekaker uten sukker evt. uten fett

Mellombror tåler dårlig å få i seg mat som inneholder både fett og sukker. F.eks pepperkaker ble han skikkelig ille av i går (diare og hodepine)
Gjærbakst går stort sett fint. Kjeks og tørre kaker går dårlig. Han bruker litt Sukrin på grøt og lignende og liker smaken. Er det noen som vet om det kan bakes med ? Han tåler meierismør, ikke margarin.
Hva med kokosmakroner ?
Rådvill jeg nå, han er helt fortvilet for alle avslutningene de neste ukene.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 22:18   #2
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.606
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julekaker uten sukker evt. uten fett

Jeg skulle akkurat til å foreslå kokosmakroner. Kan vel fint bruke sukrin i det?

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 22:18   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaker uten sukker evt. uten fett

Kokosboller kan lages med sukrin. Har ikke prøvd selv, men har sett noen oppskrifter.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 22:22   #4
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julekaker uten sukker evt. uten fett

Kjøper sukrinmelis,sukrin,kokos og mandelmel i morgen, så har jeg en start. Vi andre har jo heller ikke vondt av å droppe alt sukkeret. Får mer enn nok i jula uansett.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 22:39   #5
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.056
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julekaker uten sukker evt. uten fett

Jeg synes sukrin gir en litt isende smak, og har gått over til kokossukker som sukkererstatning (reagerer på sukker jeg også). Det kan selvsagt hende han vil reagere på det, men jeg gjør ikke det i hvert fall. Det har mye lavere GI enn sukker, jeg vet ikke om det er det som gjør utslaget. Funker fint i kaker i hvert fall, vi brukte det til flere typer julekaker i fjor.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 22:51   #6
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Julekaker uten sukker evt. uten fett

Kokossukker har jeg og hørt skal være greit å bruke, har ikke prøvd det selv.
Kan anbefale tagatesse, jeg syns det smaker som vanlig sukker. Av det kan man visstnok lage karamellpudding feks fordi det karamelliserer seg og det er helt kurant å bruke det isteden for vanlig sukker.

Hva med risboller, kokosboller?

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 22:55   #7
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.056
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julekaker uten sukker evt. uten fett

Bare vær obs på at tagatesse inneholder litt sukralose, og dessuten en del fiber, som kan gi fordøyelsesproblemer. Her var en grei oversikt over søtstoffer og hva de egner seg til, synes jeg.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 23:05   #8
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julekaker uten sukker evt. uten fett

Han tåler ikke sjokolade heller dessverre. Fant en masse oppskrifter på http://www.funksjonellmat.no/oppskrifter/page/3/ så her skal jeg teste ut litt.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 23:26   #9
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Julekaker uten sukker evt. uten fett

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Bare vær obs på at tagatesse inneholder litt sukralose, og dessuten en del fiber, som kan gi fordøyelsesproblemer. Her var en grei oversikt over søtstoffer og hva de egner seg til, synes jeg.

Det visste jeg ikke! Takk

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 18:00   #10
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julekaker uten sukker evt. uten fett

Dere som er vant til å bake med annet enn sukker, har dere noen erfaring med xylitol/bjørkesøt? Jeg har googlet det og føler meg forvirret nå.

Jeg har ingen allergier, men har ikke vondt av å redusere på sukkeret. Tok 1 ss xylitol på havregrøten i dag, og fikk ingen mageproblemer. Noen sier de må fort på toalettet etter xylitolinntak.

Stevia har jeg kjøpt noen varianter av på Iherb uten å finne noe uten besk ettersmak. Sukrin har en isnende smak. Xylitol er så langt det med mest ekte sukkersmak, det og Tagatose.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 18:08   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaker uten sukker evt. uten fett

Kan anbefale denne bloggen. Hun har myyye godt, og jeg tror absolutt alt er uten hvitt sukker, og med relativt lite fett (i hvert fall holder hun en knapp på sunt fett). Jeg har laget endel derfra og alt er supert. Kan virkelig bla. anbefale nøttekubene. Laget dem i fjor, og min mor gikk helt fra konseptene!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 19:30   #12
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.056
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julekaker uten sukker evt. uten fett

Jeg har ikke prøvd xylitol eller bjørkesøt. For meg er det eneste som har funket bra kokossukker.

Takk for bloggtips, Dixie!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 11:54   #13
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julekaker uten sukker evt. uten fett

Jeg har googlet litt. Jeg fant noe som diabetikere bruker. Det heter Fribol bakehjelp og selges på de fleste apotek. Ikke er det så dyrt heller sammenlignet med helsekostpriser. Jeg vet ikke om det kan brukes for din sønn... han har ikke diabetes, men er det noe hinder for å bake med dette? Jeg har lest at Fribol drops brukes på lavkarbo. Interessant at det også erstatter 1/2 av smøret. Siden han blir dårlig av fett også. Jeg sliter litt med at de fleste oppskrifter jeg finner på nettet bruker sukrin, og det liker jeg ikke smaken på. Siden sønnen din liker det, er det sikkert bare å sette i gang.
Diabetesforbundet hadde også oppskrifter.
Unnskyld at jeg ikke linker. Den nye telefonen og jeg er ikke venner ennå. Fribol og diabetesfobundet skulle komme opp fort på søk.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 20:16   #14
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julekaker uten sukker evt. uten fett

Kan opplyse at vi har bakt masse og alt ble veldig bra!
Her fant vi mye bra http://www.funksjonellmat.no/oppskriftstyper/julebakst/
Sukrin gold er rett og slett genialt. Smaker som brunt sukker. Vi har laget grunndeigen for 7 slag som funksjonell mat foreslår, og laget en slags serinakaker som ble borte på en to tre. Har laget kokosmakroner med kokos og sukrinmelis. Mandeltopper med Sukrin gold ble også en slager.
I morgen skal vi bake rosenknopper (hvite potetmelskaker med syltetøy i midten) men da med sukrinmelis og ren fruktmos.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-13, 16:51   #15
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julekaker uten sukker evt. uten fett

Nå legge til her at det viste seg å være veldig mye dårligere holdbarhet på disse kakene enn på vanlige julekaker. Skulle lage fatet klart på julaften og både kokosmakronene og nøtterosene var fulle av mugg.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no