Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-15, 22:16   #41
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er mange land som har barbariske slaktemetoder, helt uavhengig av religion.

Et svært godt poeng jeg skal legge meg på minnet!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 22:42   #42
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Det er ikke helt uvanlig å importere "ekte" halalkjøtt. Det ville jeg foretrukket å ikke spise. Hadde jeg visst at jeg skulle spise hos noen som gjorde det, så tror jeg at jeg, dersom relasjonen tillot det, foreslått at vi spiste fisk. Hvis ikke relasjonen tillot det så hadde jeg nok gjort som jeg stundom måtte gjøre (valgte å gjøre) da jeg var vegetarianer: spist ris og salat/poteter og grønnsaker.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 00:18   #43
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

De muslimene jeg kjenner, spiser halal når det er å få tak i, ellers spiser de vanlig kjøttdeig o.l. Det eneste de er veldig nøye på er at de ikke spiser svin.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 08:59   #44
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Man vil jo ofte få servert vegetarretter hos muslimer. De lager mye grønnsakretter.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 11:30   #45
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Det finnes også noen som drar langt for å finne importert halalkjøtt da det norske ikke er ihht islamske regler. For det importerte kjøttet kan man ha bekymringer ift dyrevelferd.

Du bør prøve å gjemme muslimhetsen din bedre bak bekymringen for dyrevelferd. Den vises fortsatt.

Ben "me not fooled, you not capable" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 11:37   #46
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Halalkjøtt er så grusomt. Sånn i motsetning til vanlig kjøtt, der dyrene blir massert ihjel.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 17:16   #47
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Jeg hadde ikke laget noe ikke-halal, men om jeg visste at jeg skulle ha en gjest som har fryktelig mye imot det, så hadde jeg heller laget fisk (dersom det er akseptabelt da, siden fisk også er halal ) eller noe vegetarmat.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 18:36   #48
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Jeg spiser den maten jeg får når jeg er på besøk, stort sett. I min verden er det litt uoppdragent å ikke spise kjøttet man får servert kun fordi noen har velsignet det. Venner er snille med hverandre, er ikke det litt av "kontrakten"? Jeg er fristet til å dra frem eksempelet med den asiatiske eleven som hadde med mat (hjemmelaget pizza tror jeg det var) til alle i klassen, uten å reflektere over at det fantes "kjøttregler". Så spør en elev: "Er det svin?" Eleven ser forvirret ut, og innser at hun ikke vet helt sikkert. (Det er ikke alle som er like interessert i mat, selv om man kan fnise litt av at noen ikke vet at skinke er gris.) Jeg måtte slå fast at, jo, det er svin. Og det som skjer da, det kommer jeg aldri til å glemme. Noen velger å ikke spise maten (noe som selvsagt er helt ok), mens noen av guttene (en del faktisk) tar en lynrask avgjørelse av at venner er viktigere enn kjøtt, og spiser og roser maten. De guttene der, de reddet æren til en ung jente i et nytt land. Jeg ville aldri forventet at muslimer skulle spise svin, og hadde aldri servert det selv, men som sagt, jeg glemmer det aldri. Og det har jeg med meg i situasjoner der det blir servert mat som jeg kanskje er litt ubekvem med. Ikke halal, men innmat f.eks.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 18:37   #49
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Halalkjøtt er så grusomt. Sånn i motsetning til vanlig kjøtt, der dyrene blir massert ihjel.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 18:40   #50
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Darth: det var en fin historie!


Men til introen: om det er importert halalkjøtt (som jeg har inntrykk av at det brukes mye av i Oslo) så er det sannsynlig at det er et dyr som er dreit på en veldig lite human måte. (Det reduserer ikke poenget ditt i resten av innlegget, altså)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 18:43   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Hva mener du med "mye", Polyanna?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 18:50   #52
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Jeg tenkte at "inntrykk av" skulle berge meg fra å detaljere nøye.

Sist jeg skulle handle halal så fantest det en rekke butikker der de solgte importert halal-kjøtt, så svaret er "nok til å drifte flere butikker".

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 19:15   #53
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Jeg tenker at dersom jeg får importert halalkjøtt (som jeg er skeptisk til drapsmetoden på) hjemme hos noen på middag så hadde det ikke ramla meg inn å gjøre en hyggelig middag til noe politiske greier. Dyret er dødt, det er allerede kjøpt inn og ikke noe å gjøre med det.

Jeg hadde syntes det var dårlige manerer å nekte å spise halalkjøtt. Dårlige manerer av vertskapet å servere også, men det holder som oftest at en part greier å oppføre seg. Jeg synes på samme måte at det er dårlige manerer å servere ikke-halalkjøtt til muslimer. Men om jeg var muslim så hadde jeg selvfølgelig spist det som var servert, halal eller ikke.

Jeg tror i det hele tart verden hadde vært litt bedre om folk kunnet stappe overbevisningene sine opp i rompa og heller oppført seg etter hva som er høflig.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 19:18   #54
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Halalkjøtt er så grusomt. Sånn i motsetning til vanlig kjøtt, der dyrene blir massert ihjel.

Alvorlig diskusjon, jeg vet. Men nå begynte jeg å le så høyt at jeg måtte forklare mannen hva jeg leste her.

Jeg hadde ikke forventet å få vanlig kjøtt nei, selvsagt ikke. Jeg har ingen problemer med å spise halalkjøtt. Dog kunne jeg også kanskje vært litt betenkt med tanke på importert kjøtt av samme grunner som nevnt over. Kommer det besøk til oss litt sånn brått på som ikke spiser svin (eller kjøtt, har allergier osv) vil jeg gjøre mye for å kunne tilby mat som vedkommende kan spise. Vi har f.eks alltid litt ulike ting i velge i på bursdager så alle kan spise noe.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 19:37   #55
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Jeg er med Esme på denne. Jeg vet ikke hvordan skinka mi fra Italia og Spania er slaktet, eller biff fra Afrika eller Sør-Amerika. Jeg ville ikke kjøpt importert halalkjøtt selv, men det hadde ikke ramlet meg inn å spørre etter opprinnelse og slaktemetoder på kjøtt jeg fikk servert i selskap.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 19:40   #56
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Ja, jeg tror egentlig jeg havner det jeg også, i praksis. Jeg hadde grenet litt på nesen inni meg, men spist høflig. Selv om jeg ikke liker fenomenet. Såpass glad i hyggelig stemning er jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 19:47   #57
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.035
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Men hvordan vet man om det er halal-slaktet kjøtt eller ikke? Spør dere før dere setter dere til bords?

Jeg hadde bare spist jeg. Og sikkert vært like lykkelig.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 05:35   #58
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.333
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Jeg forventer ikke å få servert ikke halal-kjøtt hos muslimer. Kjøtt er stort sett kjøtt for meg når jeg setter meg til bords hos noen, selv om jeg selvsagt har synspunkter på dyrehold og slakting.

Og så må jeg i samme slengen innrømme at min svigermor, som ikke er så veldig glad i å spise svinekjøtt fordi hun synes at griser er så kloke og søte, har fått servert en del svinekalv og svinekylling hos meg. Jeg serverer det uten veldig store skrupler, da min svigermor elsker medisterpølse til tross for at hun vet hva den inneholder.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 08:00   #59
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Det er iallfall rart om man ikke kan spise halal-kjøtt samtidig som mans spiser "industrikylling." Det handler jo ikke, eller bør ikke handle om måten dyret ble slaktet på, men også hvordan dyret hadde det før det ble slaktet. Jeg aner ikke om HI spiser kylling, men hvis han/hun gjør det, er det, blir det rart å bekymre seg så veldig for halal-kjøtt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 08:13   #60
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Heh, for et pussig innlegg.

Jeg tenker at jeg forventer det samme av de jeg spiser middag hos, som jeg forventer av meg selv. Hvis de vet at jeg ikke spiser et produkt, så tenker jeg det er vanlig høflighet å ikke servere det til en gjest. Nå jeg har overhodet ikke noe problemer med å spise halalslaktet kjøtt, så det er ikke noen grunn til å ikke servere det til meg. Men hvis jeg hadde vært vegetarianer (som jo også er en overbevisning, og ikke hander om intolleranse eller allergier), så hadde jeg nok forventet at jeg fikk servert et vegetarisk alternativ (dvs. at middagen ikke bare besto av mat jeg ikke kunne spise fordi den var kjøtt- eller fiskebasert).

Jeg er for øvrig vant til å tilpasse maten til gjestene, fordi jeg har en del vegetarianere i familien. Jeg behandler med den største selvfølge en person som spiser kosher eller halal på samme måten som jeg behandler de som spiser vegetarisk eller vegansk. Det handler om høflighet og gjestfrihet.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no