Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Homsene i mummiboka?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-09, 16:07   #41
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er det en av billedbøkene? Jeg tror ikke det jevnt over er Tove Jansson som har skrevet dem. Men de er helt klart mer passet inn for et noe yngre publikum enn bøkene.

Nei, det er en av historiene i Den store Mummiboken.
Men det står at den er er utgitt på norsk, som egen bok i 1981.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 16:07   #42
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.


Fru politimester Bastian, for eksempel, som er så frustrert over sin manns manglende, um, handlekraft (enda så kjekk uniform han har), og som blir så voldsomt begeistret over å få ha tre kjekke unge menn innesperret hos seg, som hun kan, um, styre og stelle med? Eller frøken tante Sofie, som er så bisk og mannevond, men som straks bestemmer seg for å bli boende hos røverne etter å bare ha tilbrakt én eneste natt sammen med dem - og som senere blir mye hyggeligere og blidere etter å ha giftet seg med den kjekke og meget, um, handlekraftige brannmesteren med den spennende, lovløse bakgrunnen?

Vi er midt i denne boken nå. Jeg må riste av meg disse betraktningene før jeg tar fatt i kveld kjenner jeg.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 16:08   #43
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Er det ikke Trollvinter da?

Nei. Trollvinter ble gitt ut på Aschehoug i norsk utgave i 1958.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 16:10   #44
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Er det ikke Trollvinter da?

Jo, stamfaren dukker jo opp i Trollvinter, men jeg kjente ikke igjen tittelen på historien. Det er jo noen kortere historier her og der, blant annet i samlingen Det usynlige barnet, kanskje det er flere slike samlinger. (Den samlingen er forresten ikke beregnet på småbarn i det hele tatt, selv om novellene er nydelige - Poden skjønte ikke et plukk da han var fire, i alle fall. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 16:11   #45
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Nei, det er en av historiene i Den store Mummiboken.
Men det står at den er er utgitt på norsk, som egen bok i 1981.

Skurken i Mummihuset i så fall. Den har jeg ikke lest.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 16:13   #46
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Og nå husket jeg på at Det usynlige barnet har en sånn nydelig julenovelle. Lurer på om jeg skal innføre en tradisjon fra og med i år om å lese den høyt i julen. Den handler om Mummifamilien, som til en forandring er våken rundt midtvinter (de ligger jo vanligvis i hi da). Men alle venner og naboer er kjempestresset og fyker rundt for å stelle i stand til "Julen" og lage mat til "Julen" og kjøpe gaver til "Julen" - så mummifamilien tror naturligvis at "Julen" er et stort og farlig (veldig farlig, skal man dømme ut fra hvor stresset og redde alle er!) vesen som kommer snart og må blidgjøres med mat og gaver. </avsporing>

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 16:14   #47
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Men når de er utgitt på orginalspråket vet jeg ikke.

Den oversikten jeg har gjelder kun Tove Janssons barnebøker utgitt på Ascehoug i norsk utgave.

Småtrollene og den store oversvømmelsen1993
kometen kommer 1970
Trollmannens hatt 1960
Mummipappa på eventyr 1961
Hvordan gikk det? 1957
Farlig midtsommer 1959
Trollvinter 1958
Hvem skal trøste Knøttet? 1960
Det usynlige barnet 1963
Pappaen og havet 1966
Sent i november 1971
Den farlige reisen 1978
Skurken i Mummihuset 1981

Hva som er utgitt på andre forlag aner jeg ikke.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 16:15   #48
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Kilde: Wikipedia

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 16:18   #49
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Skurken i Mummihuset i så fall. Den har jeg ikke lest.

Var det ikke det jeg sa, Skurken i Mummihuset, men du mente kanskje at jeg skulle skrive tittelen i kursiv slik at det kom hvem at det var en tittel?

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 16:20   #50
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Var det ikke det jeg sa, Skurken i Mummihuset, men du mente kanskje at jeg skulle skrive tittelen i kursiv slik at det kom hvem at det var en tittel?

Jo, jeg ser det nå, men jeg la ikke merke til det da jeg leste første gang. Beklager.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 16:31   #51
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Er det ikke korrekt, så overser vi det.

Hvordan gikk det og Hvem skal trøste knøttet er veldig fine startbøker. Selv om man kan bli gal av en treåring som går rundt og sier "hva tror du at det hendte daaaaa?!?" i tide og utide.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 16:54   #52
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Denne kom ut i litt endret utgave i 1968 under tittelen Muminpappans memoarer, men det er altså den "gamle" utgaven som er oversatt til norsk.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 16:58   #53
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Denne kom ut i litt endret utgave i 1968 under tittelen Muminpappans memoarer, men det er altså den "gamle" utgaven som er oversatt til norsk.

Stemmer, sånn var det! Jeg har den nyere svenske versjonen, som er mer infam og mindre barnevennlig, og ble ganske indignert da jeg trodde den norske var sensurert.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 18:53   #54
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og nå husket jeg på at Det usynlige barnet har en sånn nydelig julenovelle. Lurer på om jeg skal innføre en tradisjon fra og med i år om å lese den høyt i julen. Den handler om Mummifamilien, som til en forandring er våken rundt midtvinter (de ligger jo vanligvis i hi da). Men alle venner og naboer er kjempestresset og fyker rundt for å stelle i stand til "Julen" og lage mat til "Julen" og kjøpe gaver til "Julen" - så mummifamilien tror naturligvis at "Julen" er et stort og farlig (veldig farlig, skal man dømme ut fra hvor stresset og redde alle er!) vesen som kommer snart og må blidgjøres med mat og gaver. </avsporing>

Denne leser jeg for elevene mine (i videregående ) hver jul.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 19:14   #55
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hele historier kan endre konnotasjoner slik at man nesten ikke kan lese dem for barna with a straight(!) face lenger.

Ja, det gjelder jo også filmer. Husker jeg fikk sjokk da jeg så igjen "jul i skomakergata" og denne "lille jenta" som satt på fanget til skomaker Andersen og koset seg var tenåring. Herrejeremia! (Fikk ikke barn lov å spille på den tiden? Det var kanskje som i japansk teater at alle rollene må besettes av menn, fordi kvinner ikke kan spille teater. )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 19:33   #56
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

"17 glade homser kom seilende forbi."

Pride parade!

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 20:47   #57
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

"17 glade homser kom seilende forbi."

Pride parade!

Tove Jansson var framsynt

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 22:37   #58
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Digresjon; hvilken mummibok vil dere anbefale til en fireåring som kun har vært borti en pekebok om Mummi før? Jeg er altså usikker på hvor mye han har fått med seg av mummiuniverset, noe kanskje fra barnetv, men jeg vet ikke. Jeg tror aldri jeg leste mummi da jeg var barn.

Er det gode bøker som har tålt tidens tann med språk, begrep og settinger som en urban fireåring skjønner?

Mine har falt for Den lange reisen og Skurken i Mummihuset(Herlige bilder).

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 00:48   #59
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Alle billedbøkene. Min sønn er veldig glad i Småtrollene og den store oversvømmelsen.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 13:30   #60
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Hvem kan trøste Knøttet? og Skurken i Mummihuset er storveis her. Vi har også en liten billedbok som heter Mummitrollet og julen, den er kjempesøt !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no