Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hersens mandelpoteter!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-07, 11:01   #21
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Jeg damper mandlepoteter med stort hell, utrolig enkelt og perfekte poteter hver eneste gang. Bare sett det på damping, glem dem og server etter tilmålt dampetid

Jeg damper også og potetene blir helt fine. Vi har kasserolle med dampinnsats fra IKEA, fungerer fin-fint.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 11:41   #22
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg damper også og potetene blir helt fine. Vi har kasserolle med dampinnsats fra IKEA, fungerer fin-fint.

Ja jeg har bare kjøpt en løs rist som jeg legger ned i kasserollen, billig og bra

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 11:46   #23
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Vi gjør som Madam Mim og de blir helt topp.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 11:47   #24
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvor lenge må potetene dampes?

Jeg damper skrelte mandelpoteter til de er møre. Har aldri tatt tiden, men jeg vil tippe rundt 20 minutter. De blir hvite og lekre og får et persilledryss på toppen hvis jeg er gammel-dame-modus. Jeg bruker dampeinnsats i vanlig kjele.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 11:48   #25
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Sånn har jeg lært å koke mandelpoteter:
1. Kok opp vannet med potetene i og la det fosskoke i 7 minutter.
2. Trekk kasserollen av plata og la den stå og trekke med lokket på i 7 minutter til.

Etter 7+7 minutter vil alle potetene være ferdigkokt - uansett om det er ulik størrelse på dem. Dette forutsetter at skallet er på. Har aldri opplevd mandelpotetmos.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 00:48   #26
Nynne
Erfaren
 
Nynne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.159
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Mandelpoteter kokes med skall, og selv Arne Brimi serverer dem med skallet på. Sett utover små tallerkner til skallet og sett gjestene i arbeid!

Jeg legger dem i kaldt vann, koker opp, skrur ned til lav varme og sjekker dem etter 10-15 minutter. Jeg passer godt på dem, og heller kjapt av vannet når de begynner å nærme seg. Da lar jeg dem bare stå i kjelen med lokk på.

Jeg har alltid kokt mandelpoteter på denne måten og har alltid fått fine poteter. Vi spiser med skallet på og det gjør 5 åringen i huset også.

__________________
~ The most dangerous place on earth is to be between a mother and her children
Nynne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 01:28   #27
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.805
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Dampkoking er fint for oss som ikke er så gode på kjøkkenet.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no