Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hersens mandelpoteter!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-07, 11:46   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Hersens mandelpoteter!

Jeg klarer ikke å koke maldelpoteter uten å ende opp med potetmos!
I går var jeg såå omhyggelig, trodde jeg. Sto pal ved grytene, sjekket potetene i ett sett og trodde jeg hadde kontroll. Snudde meg vekk et øyeblikk for å rydde vekk litt oppvask, og vips - de fine potetene var omdannet til mos - denne gangen også. Veldig morsomt når man skal ha gjester på middag.

Har dere noen triks for å unngå dette? Mandelpoteter er jo så godt, og hører liksom med til bedre middager. Men det hadde vært hyggelig å kunne servere hele poteter en gang, liksom.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 11:52   #2
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.708
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Må ikke de nesten kokes med skall for å holde seg hele?

Det virker som om det nesten er umulig å få dem bra hvis du skreller dem først..

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 11:55   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Jeg pleier å koke opp vannet, legge i potetene, la det koke opp, og deretter slå ned varmen og la potetene trekke i vannet 15-30 min avhengig av størrelse.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 12:18   #4
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Vi damper. Funker utmerket!

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 12:26   #5
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Mandelpoterer bør ikke skrelles før koking. Vannet må kokes opp først også legger du potetene oppi og dampes/kokes under svak varme. Pass på å ha like store poteter eller ha de minste øverst.
Når de er ferdige bruker vi skrelle de også varmer/damper de litt. Selv synes jeg mandelpoteter godt kan spises med skallet på.

Et tips om du har for mange poteter igjen. Del dem på langs i to med skallet på. Ha dem i en ildfast form. Pensle med olje og krydder og hvitløk. Ha ost på toppen og stek dem i ovnen i ca 40-45 minutter. Nydelig tilbehør til middagen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 12:42   #6
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Mandelpoteter kan godt spises med skallet på ja.

Vi hadde også mandelpoteter julaften, og jeg skrellet de først.. og jammen ble de kokt istykker
De er perfekte å bruke til å lage "potetbåter" i ovnen synes jeg, og da koker vi de ikke først heller.

Skal ta med meg tipset til Saint!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 13:06   #7
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

:smask: Endelig en som er i potetmosklubben min.

Jo takk, etter min første mandelpotetseanse endte i potetmos så konsulterte jeg den rødrutete som kunne fortelle at noen poteter bør dampes eller kokes med skallet på for ikke å gå i oppløsning. Det var straffen for ikke å lese teori før jeg gjorde det i praksis.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 13:12   #8
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Mandelpoteter kan godt spises med skallet på ja.

Vi hadde også mandelpoteter julaften, og jeg skrellet de først.. og jammen ble de kokt istykker
De er perfekte å bruke til å lage "potetbåter" i ovnen synes jeg, og da koker vi de ikke først heller.

Skal ta med meg tipset til Saint!

Ang å lage potetbåter av de så halvkoker jeg dem først. De er utrolig gode til viltstek, kalkun, stekt laks eller grillmat.

Men skallet må være på også ved koking

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 13:13   #9
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

:noterer tips:
Tror jeg prøver Saint sin metode neste gang, evt. damping. Foretrekker nemlig skrellede poteter til festmiddag.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 13:25   #10
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Vi prøvde trekke-på-lav-varme-tipset, og fikk delvis moste poteter. I år insisterte jeg på at vi kokte andre typer poteter også (på julaften altså), og det er jeg glad for at vi gjorde. Mandelpotetene var mjølne og ekle, og de andre ble faste og "fuktige". Akkurat slik jeg liker dem. Jeg synes mandelpoteter egner seg best til gratinering, grilling i folie og ovnssteking.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 14:11   #11
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

Ang å lage potetbåter av de så halvkoker jeg dem først. De er utrolig gode til viltstek, kalkun, stekt laks eller grillmat.

Men skallet må være på også ved koking

Klart man kan koke de litt først, men uansett tar det bare ca 30 min i ovnen, og ofte lager jeg det sammen med indrefilet av svin - og da skal det stå like lenge

MED skall ja

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 14:12   #12
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

Vi prøvde trekke-på-lav-varme-tipset, og fikk delvis moste poteter. I år insisterte jeg på at vi kokte andre typer poteter også (på julaften altså), og det er jeg glad for at vi gjorde. Mandelpotetene var mjølne og ekle, og de andre ble faste og "fuktige". Akkurat slik jeg liker dem. Jeg synes mandelpoteter egner seg best til gratinering, grilling i folie og ovnssteking.

Og sodd, for da er det praktisk at de er litt kokt istykker

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 14:13   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Min mor lærte meg et triks og det har funket brillefint.

Legg potetene i kaldt vann, kok opp, la det koke i 10 minutter (15 for store mandelpoteter), ta kjelen til side og la dem trekke i vannet i 10 minutter til. Voila! Perfekte mandelpoteter.

Men du må selvsagt ikke skrelle dem først. Vil man ha forhåndskrelte poteter må man bruke poteter med fastere "kjøtt".

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 14:24   #14
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Har hørt at man kan ta en t-skje med eddik/vineddik i vannet for å unngå sprekking... men vet ikke om det funker. Har prøvd det selv, og ikke hatt sprukne poteter, men kanskje jeg passer bedre på når jeg skal sjekke effekten av eddiken?

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 15:17   #15
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Jeg skrelte mine mandelpoteter først.
Kokte opp vannet, puttet potetene oppi og trakk kjelen vekk fra platen.
Lot platen stå på halv varme og halve kjelen innpå platen resten av koketide
Da kokte ikke vannet, men det holdt seg varmt så potetee fikk trekke i skikkelig varmt vann
Jeg har også salt i vannet.
Vi hadde hele fine poteter alle dagene vi kokte det

I dag blir det potetemos av de som er igjen fra i går, det er nemlig ganske mange
Koker valige poteter ved siden av, og så er det kalkun middag i dag også

venter bare på eldstejenta som står i bilkø på vei hjem fra Geilo hvor hun feiret gårsdagen

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 15:53   #16
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

:noterer tips:
Tror jeg prøver Saint sin metode neste gang, evt. damping. Foretrekker nemlig skrellede poteter til festmiddag.

Det går fint ann å skrelle de før servering og etter at de er kokte. Det gjør vi alltid når vi har gjester og ved fest. en fordel å være to om å skrelle om det er mange poterer slik at de ikke blir klade.. Ta de skrellede potetene tibake i den varme gryten og setter den på den vame platen slik at de varmes litt opp.


Sist redigert av Michelle : 01-01-07 kl 16:01.
Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 09:33   #17
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Mandelpoteter kokes med skall, og selv Arne Brimi serverer dem med skallet på. Sett utover små tallerkner til skallet og sett gjestene i arbeid!

Jeg legger dem i kaldt vann, koker opp, skrur ned til lav varme og sjekker dem etter 10-15 minutter. Jeg passer godt på dem, og heller kjapt av vannet når de begynner å nærme seg. Da lar jeg dem bare stå i kjelen med lokk på.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 10:12   #18
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Jeg damper mandlepoteter med stort hell, utrolig enkelt og perfekte poteter hver eneste gang. Bare sett det på damping, glem dem og server etter tilmålt dampetid

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 10:21   #19
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Min mor lærte meg et triks og det har funket brillefint.

Legg potetene i kaldt vann, kok opp, la det koke i 10 minutter (15 for store mandelpoteter), ta kjelen til side og la dem trekke i vannet i 10 minutter til. Voila! Perfekte mandelpoteter.

Men du må selvsagt ikke skrelle dem først. Vil man ha forhåndskrelte poteter må man bruke poteter med fastere "kjøtt".


Dette var et tips som jeg kan klare å huske! tusen takk!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 10:59   #20
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hersens mandelpoteter!

Vi koker med skall på og da går det helt fint.. Får heller skrelle etterpå dersom man vil ha ferdigskrellete poteter på bordet

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no