Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Frysing av hjemmelaget fiskegrateng?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-07, 11:16   #1
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frysing av hjemmelaget fiskegrateng?

Jeg er veldig glad i fiskegrateng, men det tar så lang tid å lage, så det er litt håpløst på hverdager. Derimot burde det jo ikke være så mye ekstra arbeid å lage dobbel porsjon, så det tenkte jeg at jeg skulle gjøre i dag.

Så da lurer jeg på hva som er den beste måten å gjøre det på - bør den ekstra gratengen stekes før den fryses, eller er det best å fryse den rå og steke den den dagen vi skal spise den? Jeg kan tenke meg at det kanskje går litt raskere å tilberede den dersom den er stekt fra før, men samtidig så må den vel uansett stå ganske lenge i ovnen for å bli gjennomvarm, så hvis den blir bedre om den er frosset rå (og tatt opp fra fryseren kvelden før, kanskje?), så vil jeg nok heller gjøre det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 11:27   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frysing av hjemmelaget fiskegrateng?

Det er mange år siden jeg lagde fiskegrateng og frøs ned, men jeg mener å huske at jeg frøs dem ned ustekt. De man kjøper er jo ikke stekt, tror kanskje at de kan bli litt tørre hvis de er stekt på forhånd?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 12:46   #3
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frysing av hjemmelaget fiskegrateng?

Jeg pleier å lage mange posjoner fiskegrateng om gangen jeg, ikke noe verrre enn å lage en posjon synes jeg. (:kjærringemne: ) Jeg koker saus og makaroni, steker bacon, koker fisken og gulrøttene, blander alt sammen i forma med egg og krydder, strør kavring over, legger folie over og fyller fryseren.

Jeg PRØVER å huske å ta den opp av fryseren kvelden i forveien, men det er ikke alltid jeg husker det, og da tar det fort 45 minutter å steike den. Hvis den steikes fra tint form, tar det ca 20 minutter i ovnen tror jeg..

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 12:49   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frysing av hjemmelaget fiskegrateng?

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Jeg pleier å lage mange posjoner fiskegrateng om gangen jeg, ikke noe verrre enn å lage en posjon synes jeg. (:kjærringemne: )

Hva slags form fryser du det i? Har du sånne engangsformer av aluminium, eller bruker du ildfaste former?

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Hvis den steikes fra tint form, tar det ca 20 minutter i ovnen tror jeg..

Da må du lage mye mindre gratenger enn jeg gjør. Min tar det minst 45 minutter å steke når jeg lager og steker den på samme dag, men jeg pleier å lage den i en høy, rund "suffleform". Hvis jeg hadde laget dem i samme typen form som de ferdigkjøpte kommer i, ville det jo tatt mye kortere tid. Kanskje jeg skulle investere i noen slike.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 12:52   #5
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Frysing av hjemmelaget fiskegrateng?

Jeg har laga det et par ganger, men aldri frosset det ned.

Finnes det sånne aluminiums-former å ha de i? Det visste jeg ikke. Hvor får man kjøpt dette?

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 13:00   #6
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frysing av hjemmelaget fiskegrateng?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hva slags form fryser du det i? Har du sånne engangsformer av aluminium, eller bruker du ildfaste former?


Hvis jeg hadde laget dem i samme typen form som de ferdigkjøpte kommer i, ville det jo tatt mye kortere tid. Kanskje jeg skulle investere i noen slike.

Jeg bruker engangs aluminiumsformer ja. Kjøpte sist på europris tror jeg det var. De finnes i ulike størrelser, men ligner brødformer i utforming. Enkle å stable er de også, så de tar ikke så stor plass i fryseren heller. :liten plass:

De beste formene er de med tilpasset plastlokk, men en forvirret og halvsenil ingrid-lille-mann skulle sette på maten en gang og satte bare formen rett inn i ovnen med lokket på. Derfor har jeg gjort det til en vane å heller dekke det med folie over, og den klarer ha på mystisk vis stort sett å ta av..

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 18:41   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frysing av hjemmelaget fiskegrateng?

Jeg har frosset både stekt og ikke stekt og er fornøyd med begge deler. Samme med lasagne. Jeg har ikke rotet meg til å kjøpe sånne kjekke aluminimumsformer, men har frosset ned i ildfaste former.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no