Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fisk til frokost, fisk til frokost

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-07, 12:35   #1
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fisk til frokost, fisk til frokost

Det hyler måken i Elias-filmen. (sånn bare som en digresjon)

he he. Det gikk alt for fort i svingene her, derfor ble innlegget så kort.

Men det jeg lurer på, etter å ha sett på tråden med ukesmenyer,-jeg synes det er mange som spiser lite fisk?

Spiser dere fisk bare en gang i uka? Og da som fiskepinner? Her spiser vi fiskemat tre dager i uka som mål, som regel blir det to eller tre ganger vi klarer å gjennomføre. Da synes jeg det er greit å ha en middag fiskepinner, men hadde aldri kunnet spise fiskepinner til middag om det var eneste fiskemåltidet i uka..


Sist redigert av Ingrid-lille : 07-01-07 kl 12:37. Årsak: klikket litt fort og vipps så var diskusjonen startet med kun en setning..
Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 12:47   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: fisk til frokost, fisk til frokost

Vi spiser alt for lite fisk. Litt av grunnen er at gubben ikke spiser fisk, og når det er han som lager middag, så blir det litt sånn ja.
Fiskepinner husker jeg ikke sist jeg spiste, det samme gjelder fiskeboller.
Om vi spiser fisk en gang i uken, så er det bedre enn ingenting, selv om jeg kunne ønske det var minst 2 ganger i uken. Det blir som regel laksekoteletter, for akkurat det klarer gubben å spise litt av.
Poden har heldigvis arvet min sans for fisk, så han spiser gladelig!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 12:50   #3
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: fisk til frokost, fisk til frokost

Spiser man to fiskemåltider i uken så har man dekket det ernæringsmessige behovet for omega-3-fettsyrer. Spiser man mer enn to måltider i uken med fet fisk så kan det medføre en moderat overskridelse av tolerabelt inntak av dioksiner og PCB.

http://matportalen.no/Emner/fisk
http://www.shdir.no/vp/multimedia/ar...hels_8654a.pdf

Spiser man 1 skive med fiskepålegg daglig så tilsvarer det 1 fiskemåltid i uken.

Vi spiser som regel 1 fiskemåltid i uken i tillegg til at vi spiser flere skiver daglig med fiskepålegg.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 13:16   #4
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: fisk til frokost, fisk til frokost

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Spiser man to fiskemåltider i uken så har man dekket det ernæringsmessige behovet for omega-3-fettsyrer. Spiser man mer enn to måltider i uken med fet fisk så kan det medføre en moderat overskridelse av tolerabelt inntak av dioksiner og PCB.

http://matportalen.no/Emner/fisk
http://www.shdir.no/vp/multimedia/ar...hels_8654a.pdf

Spiser man 1 skive med fiskepålegg daglig så tilsvarer det 1 fiskemåltid i uken.

Vi spiser som regel 1 fiskemåltid i uken i tillegg til at vi spiser flere skiver daglig med fiskepålegg.

Fisk har langt flere helsemessige fordeler enn omega 3 fettsyrene.

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/p...EKS_ID=1330931

Og torsk, sei og hyse er mager fisk, ergo spis i vei uten redsel for toksiner og PCB.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 13:23   #5
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fisk til frokost, fisk til frokost

Jeg har ikke svart i ukemenytråden, men her spises det fisk mer enn 1 gang per uke, iallefall. Fiskepinner er det sjelden vi har, det er ikke spesielt sunt. I tillegg til fiskemiddager (gjennomsnittlig 2 pr uke), spises det mye fiskepålegg. Vi voksne spiser peppermakrell, sild, ansjos, makrell i tomat, fiskepudding med kaviar etc. Barna er ikke så glad i den fete fisken, men spiser gjerne fiskepudding.

Og ang. miljøgifter og fiskeinntak - hva er verst? Å ikke spise nok fisk, eller å få i seg mikroskopiske mengder miljøgifter? Jeg satser på at fiskens gode egenskaper er viktigere enn de skadelige man eventuelt får på kjøpet.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 13:33   #6
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fisk til frokost, fisk til frokost

Vi spiser fisk to ganger i uken - i snitt i alle fall. I tillegg spiser vi mye makrell i tomat, tunfisk og laks på brødskiven. Ungene mine spiser mye heller fisk (uansett type) enn kjøtt (utenom kylling som er en favoritt).

Nå går jeg bare og gleder meg til første mølje-middag!

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 13:35   #7
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fisk til frokost, fisk til frokost

Vi spiser oftere fisk nå enn før, men guttene vil helst ikke ha det. Jeg tror vi har fisk to til tre ganger i uka. Hurtigmiddagene våre er gjerne fisk, siden vi har masser av ferdige fiskekaker, baill og grateng liggende. Filet har vi også en del av, og jeg prøver å bli flinkere til å lage gode gryter og panner der jeg får brukt litt av den. Fiskepinner har vi sjelden, men fiskeboller i saus har vi en gang i mellom som kompromissløsning.


Sist redigert av Kaija : 08-01-07 kl 00:01.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 13:44   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: fisk til frokost, fisk til frokost

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Fisk har langt flere helsemessige fordeler enn omega 3 fettsyrene.

Joda, men de andre næringsstoffene kan også andre matvarer levere. Omega-3-fettsyrer har fet fisk "monopol" på.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 13:48   #9
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: fisk til frokost, fisk til frokost

Vi pleier å ha to fiskemiddager i uka, og så spiser vi ganske mye fiskepålegg alle mann.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 13:58   #10
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fisk til frokost, fisk til frokost

Vi spiser ofte fisk! Det er godt det!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 13:59   #11
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fisk til frokost, fisk til frokost

Jeg er ikke noe glad i fisk, men etter at vi begynte å ha en liten ztjerne til bords har vi økt antallet fiskemiddager. Målet er å ha mest mulig ren fisk - et par ganger i uka.

Syns forøvrig ikke det var påfallende lite fiskemiddager i den tråden

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 18:38   #12
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fisk til frokost, fisk til frokost

Opprinnelig lagt inn av zol, her.


Syns forøvrig ikke det var påfallende lite fiskemiddager i den tråden

Nei, sikkert bare jeg som ikke leste de godt nok.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 19:26   #13
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fisk til frokost, fisk til frokost

Jeg kommer fra kysten, og er vant til at fiskemiddag er normalen. Men etter jeg flyttet hit, har det blitt lite fiskespising. Jeg er bortskjemt, og griner på nesa av fisk som ikke har levd den dagen den skal spises. Heldigvis begynner jeg nå å akseptere at frossenfisk har en helt annen kvalitet i dag enn da vi var små, og egentlig funker helt fint å spise. Guttungen elsker fisk, og han er jo den beste motivasjon for alt jeg skjerper meg på.

Vi jobber med det ennå, det tar nok enda litt tid før vi har flere fiske- enn kjøttmiddager i uka. Men det er et bra mål

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 19:29   #14
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fisk til frokost, fisk til frokost

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Jeg kommer fra kysten, og er vant til at fiskemiddag er normalen. Men etter jeg flyttet hit, har det blitt lite fiskespising. Jeg er bortskjemt, og griner på nesa av fisk som ikke har levd den dagen den skal spises.

Kjenner meg igjen i dette. Vet ikke helt hvordan og hvor man kjøper fisk. I tillegg er jeg vokst opp med at fisk serveres kokt/dampet, med flatbrød, potet og grønnsaker. Med mindre vi snakker lutefisk, torsketunger eller andre lekkerbiskener innenfor kategorien. Inntil nylig har dermed også fisk vært kjedelig mat.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 19:31   #15
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fisk til frokost, fisk til frokost

Jeg liker forresten torskerogn. Fersk er best, men den på boks som pappa steker til kveldssnacks er egentlig også herlig.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no