Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Mac vs PC til bildebehandling?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-12, 12:50   #21
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

En helt vanlig, grei kontor-PC bør duge. Så kjøper dere hver deres lisens med Photoshop Elements så kan dere bytte på å redigere bilder.

Tror hver lisens går til to maskiner. Kan det stemme?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 12:57   #22
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.


Det er absolutt ikke snakk om avanserte oppgaver i hele tatt. Websiden er ferdig bygd og det er kun snakk om oppdatering og redigering. Jeg startet i dette firmaet i mai og har aldri jobbet med vedlikehold av websider før. Jeg har kun helt basic kunnskap om data og har heller aldri drevet med fotoredigering av noe slag før. Selv jeg har kunnet oppdatere og vedlikeholde websidene våre uten store problemer. Det har selvsagt tatt sin tid i starten, men det er egentlig ikke stort mer avansert enn å jobbe med standard tekstbehandling og man lærer det kjapt. Det dreier seg om å legge ut nye artikler, bilder i et fotogalleri samt at jeg har gjort om en del på menyer og linker, men det er jo ikke noe man gjør ofte. Det er på ingen måte snakk om avanserte greier. Vi bruker Joomla! til websiden og det er et rimelig greit program å lære seg. Jeg har forøvrig en ganske rimelig, standard kontor-pc og til dette bruket holder den så absolutt. Joomla! ligger jo på serveren der hjemmesiden ligger, så det trenger vi ikke ha liggende på maskinene våre.

Fotoredigeringen dreier seg i stor grad om å resize bildene slik at de kan legges ut i et fotogalleri på nettsiden eller brukes andre steder på siden. Det hender vi må gjøre enkel beskjæring, endre litt på kontrast osv, men det er stort sett veldig, veldig enkelt det vi har behov for å gjøre. På min pc ligger det akkurat nå en prøveversjon var Photoshop, men jeg har like ofte brukt helt enkle gratis programmer jeg har fått anbefalt av det firmaet som eier serveren som nettsiden vår ligger på og der vi også har en god support inkludert i prisen vi betaler. Dette har blant annet vært et program som heter Faststone Photoresizer. Stort mer avansert enn det har vi ikke behov for til webside-arbeidet vårt.

Når det gjelder reklamemateriell, er det også veldig enkle greier. Vi lager av og til utkast til annonser som trykkes i lokale aviser o.l. Vi har en del ferdig materiell, så som regel er det bare snakk om mindre endringer på det vi har fra før. Avisen eller trykkeriet gjør det meste, vi trenger egentlig bare å kunne forklare hvordan vi vil ha det. En sjelden gang har vi også behov for å lage små brosjyrer eller hefter for eiendomsselskapet vi også driver. Disse har ikke jeg vært med på å lage enda, men jeg mener de har vært laget i ett eller annet Officeprogram. Muligens Publisher? Disse kopieres enten som stiftede hefter på egen kopimaskin eller trykkes på et lite lokalt trykkeri avhengig av hvor mange vi trenger. Det er med andre ord heller ikke snakk om avanserte behov til dette.

Vi har kun pc'er fra før og ingen av oss som liksom har som ansvar å drifte datasystemene våre, har den minste peiling på Mac. Verken jeg eller sjefen har noensinne brukt en Mac. Vi klarer å få til det meste av datavedlikehold selv på pc'ene våre, men har mulighet til assistanse fra et lokalt firma ved behov. Jeg vet ikke hvilken kompetanse de eventuelt har på Mac.

Pris har selvsagt betydning selv om vi forsåvidt er heldig stilt økonomisk. Det finnes penger til å kjøpe Mac og vi har forsåvidt råd til å kjøpe dyr programvare også, men jeg har problemer med å se at vi virkelig trenger det. Min erfaring er at avansert programvare slett ikke gjør disse oppgavene enklere for en nybegynner. Jeg har som sagt ikke hatt problemer med å gjøre samme jobb på en ny HP pc til 5.000 kr og stort sett gratis programvare. Avgjørelsen på dette tas av meg senest i morgen og jeg har selvsagt ikke noen problemer med å si at vedkommende må klare seg med tilsvarende utstyr som jeg har, men jeg vil gjerne ha andre og kanskje bedre kvalifiserte synspunkter på dette også for å være trygg på at jeg tar riktig beslutning. For alt jeg vet, kan det jo tenkes at Mac med riktig programvare vil gjøre disse arbeidsoppgavene mye enklere for en nybegynner. Jeg innser at jeg rett og slett ikke helt vet hva jeg snakker om i denne sammenhengen.

Høres ikke så avansert ut nei. Jeg tenker at du må tenke litt på signaleffekten her og. At kanskje flere insisterer på å få Mac etterhvert om han her får det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 13:00   #23
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Tror hver lisens går til to maskiner. Kan det stemme?

Nei, det stemmer ikke. Den kan installeres på to maskiner til SAMME bruker.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 13:09   #24
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.018
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Nei, det stemmer ikke. Den kan installeres på to maskiner til SAMME bruker.

Men er det mulig å ha en PC- versjon og en Mac-versjon på én bruker? (Spør selvsagt fordi jeg har iMac hjemme og gjerne skulle kunne bruke Adobeprogrammene på den når jeg jobber hjemmefra, istedet for å sitte på den bærbare med liten skjerm. På jobben har jeg jo to skjermer, så det er jo et herk å jobbe hjemmefra.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 13:20   #25
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Men er det mulig å ha en PC- versjon og en Mac-versjon på én bruker? (Spør selvsagt fordi jeg har iMac hjemme og gjerne skulle kunne bruke Adobeprogrammene på den når jeg jobber hjemmefra, istedet for å sitte på den bærbare med liten skjerm. På jobben har jeg jo to skjermer, så det er jo et herk å jobbe hjemmefra.

Det skal være to maskiner på samme plattform. Dessuten selges de i separate pakker (Photoshop Elements)

De andre produktene så kan man velge plattform fritt, men om man skal følge reglene så må begge instanser installeres på samme operativsystem.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 13:21   #26
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.490
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Nei, det tror jeg ikke går. Man kjøper enten mac-versjon eller pc-versjon. Og jeg signerer osgå det med å bruke mac i et pc-system med pc-nettverk...det kan oppstå problemer. Jeg jobber på et universitet med et veldig stort nettverk og massevis av kompetente it-folk, og de har fortsatt ikke klart å integrere mac skikkelig med det pc-baserte systemet her, det er problemer med synkronisering og annet.

Han fyren på jobben din klarer seg like fint med pc ja. Greit hvis han var superproff og hadde hengt seg helt opp i mac og måten man jobber med bilder på mac, da måtte du kanskje gitt han mac for at han skulle trives med jobben. Men det er liten forskjell på mac og pc nå, og uansett virker det ikke som at denne fyren har erfaring nok til at resultatet blir bedre med mac, eller at komforten hans ved å jobbe med mac blir bedre. Det er heller ikke lettere å resize bilder eller redigere websider på en mac sammenlignet med på pc. Det blir omtrent det samme.
:har mac hjemme, og pc på jobben:

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 13:25   #27
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.506
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Enig med Wix. Og jeg er apple-dame, men må bruke pc på jobb.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 16:32   #28
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ventet på deg.....

Det er vås på papiret, men ikke i praksis. Vi drifter som sagt flere hundre av hver type på jobb, og vi ser klart og tydelig at treghet generelt er et mye større problem på PC. Og vi har såkalt gode PCer også. Det har med OSet å gjøre og ikke hardwaren, er min teori. Kjør Ubuntu eller noe, så skal jeg være enig i at PC blir like bra.

Da vil jeg være frekk nok til å si at det er noe galt med måten dere evt. drifter og setter opp dette.Hva er det du mener som egentlig er tregere?

Har sett en del tilfeller av "uheldig drift" i grafisk bransje - f.eks. så enkelt som at en bedrift ganske nylig ga grafisk avdeling og utviklingsavdeling deres standard-diskimage basert på 32-bit Windows, hvilket naturligvis gir store begrensninger i hvor mye minne systemet totalt og applikasjoner kan utnytte.

Ubuntu til grafisk arbeid? Ingen erfaring selv, annet enn å konstatere at Gimp effektivitetsmessig og i henhold til print er langt fra like bra som Photoshop, så en evt. besparelse i anskaffelse tjener man raskt inn igjen. Litt usikker på hvordan en del designprogrammer til Linux er da jeg ikke har erfaring, men sitter nok med en magefølelse at bl.a. Adobe og Quark på det område sitter med mer strømlinjeformede og moderne løsninger. Her blir det også vanskeligere hvis man ønsker å sende medarbeidere på kurs for å lære seg applikasjoner og evt. lære seg å effektivt utnytte funksjonalitet i nye versjoner.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 19:15   #29
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.506
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

For meg høres det ikke ut som det skal gjøres noe grafisk arbeid, eller designjobbing eller avansert photoshopping av denne medarbeideren. Så hvis han jobber på pc idag (noe jeg fikk inntrykk av) burde det gå fint å jobbe på pc videre framover.

Hadde vært noe annet om han var vant å jobbe på mac fra før av. Men høres ikke ut som noen erfaren bruker dette. Har en liten mistanke om at det er sønnen som forsøker å få en mac til sin far...

For Mac er kult, ingen tvil om det!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 20:09   #30
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.896
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Han jobber på pc nå ja. Og ja, jeg tror også at sønnen hans hadde likt å få en Mac i hus. Nå skal ikke denne mannen gjøre jobben hjemmefra, så strengt tatt har ikke den nye maskinen noe å gjøre hjemme hos ham, men det er vel det guttungen håper, vil jeg tro.

Jeg har bestemt meg. Det blir en rimelig standard pc. Foreløpig får han lære seg de gratis programmene jeg har brukt og klart meg fint med, så får vi heller vurdere behovet for annen programvare/kraftigere maskin senere hvis det viser seg at denne mannen kan brukes til litt mer avanserte oppgaver (som vi i dag leier inn hjelp til de få gangene vi har behov for det).

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no