Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er forskjellen på strull og krumkake?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-15, 23:29   #1
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er forskjellen på strull og krumkake?

Ja, jeg spør som overskriften sier: hva er forskjellen på strull og krumkake?

Jeg ønsker meg tynne, sprø, porøse kaker. Ikke kakeaktige. Hva skal jeg lage?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-15, 23:31   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake

Strull lages med rømme, og jeg tror det er derfor de både smaker bedre og er mer porøse enn krumkakene.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-15, 23:33   #3
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake

Jeg er vant med at strull er rette, sylinderformede, mens krumkaker er kjegleformede. Tror også at deigen er søtere og tynnere utbakt i krumkakene. Slik var det i alle fall hos Blåmanns hedmarksbestemor (som vel er den eneste jeg har kjent som har operert med strull).

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"

Sist redigert av Bluen : 05-12-16 kl 11:49.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-15, 23:34   #4
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Strull lages med rømme, og jeg tror det er derfor de både smaker bedre og er mer porøse enn krumkakene.

Hi-hi, rømme kan sikkert stemme ettersom jeg synes strull er betraktelig mindre godt enn krumkaker.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 00:16   #5
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake

Strull har ei anna oppskrift enn krumkaker. Strull kan lagast med fløyte eller rømme, kveitemjøl, sukker og litt kaldt vatn. Eg likar den best med fløyte i stadenfor rømme. Det viktigaste for oss er at dei ikkje inneheld egg, slik krumkaker har. Kakene blir steikt i same jern, men strullen er tynnare og meir porøse enn krumkakene.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 00:18   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake

Ulik oppskrift og ulik fasong ja.

Svigermor lager begge deler og begge deler er veldig godt!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 08:39   #7
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake

Du vil ha strull, laget på fløte, ikke rømme. De er mye bedre enn krumkaker og er knasende gode.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 09:05   #8
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake

Å, strull! Har ikke hatt det siden barndommen, men de var veldig gode, og rette i fasongen. Som en sigar.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 12:10   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Ja, jeg spør som overskriften sier: hva er forskjellen på strull og krumkake?

Jeg ønsker meg tynne, sprø, porøse kaker. Ikke kakeaktige. Hva skal jeg lage?

Jønnbrød.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 15:42   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake?

Struler, som jeg kaller det, lages på rømme. Krumkaker på fløte. Vi har begge deler. Selv foretrekker jeg den søte smaken på krumkakene. Struler får en strammere smak pga rømmen.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 10:33   #11
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake?

Eg bruker denne oppskrifta på strull:

2,5 dl Kremfløyte (kan byttast ut med same mengde rømme, men eg likar med kremfløyte best)
100 g sukker
100 g kveitemjøl
ca 0,5 dl kaldt vatn

Visp fløyte og sukker, rør inn mjøl og vatn. La røra svelle i 30 minutt. Røra skal vere ganske tynn. Eg brukar ca ei ss røre til kvar kake, med normal storleik på jernet. Pass på at røra ikkje blir vispa for mykje og sterkt, då blir den heilt umogeleg å jobbe med. Kakene må fiskast ut av jernet og rullast rundt t.d. skaftet på ei tynn sleiv veldig fort. Det stivnar på eit øyeblikk.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 09:54   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake?

Krumkaker er litt kjedelig og ganske harde. Strull er elegante, lette og porøse. Min mor lager strull og det er kjempegodt! Virkelig eksklusive julekaker.

Disse ser mer riktige ut enn feks de på Søte liv.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 11-12-15 kl 10:16.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 19:38   #13
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Ja, jeg spør som overskriften sier: hva er forskjellen på strull og krumkake?

Jeg ønsker meg tynne, sprø, porøse kaker. Ikke kakeaktige. Hva skal jeg lage?

Skal du lage det aller letteste er nok avletter eller jønnbrød tingen. De stekes i samme jern og rulles ikke. De knuser veldig lett, men er nydelige.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 21:01   #14
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jønnbrød.


Det fikk vi hos mormor og morfar da vi var på julebesøk i regionen din, Flaks! Kjempegodt. Det blir vel som en usaltet strull som ikke er rullet det da kanskje?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 21:01   #15
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake?

Usøtet mener jeg.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 21:02   #16
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake?

Mammas krumkaker er som Jønnbrød men søte. Kjempegode, men håpløse å lagre da de knuser bare man ser på de.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 21:04   #17
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake?

Usøtet ja. Svigermor sine er tynne som luft. Litt sånn rømmeaktig smak. Eget hjern til å steke i også mener jeg å huske. Må snart lære meg å lage slike.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 21:26   #18
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake?

Ja det er eget jern til å steke i, men krumkakejern kan brukes.
De smaker aldeles nydelig!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 23:42   #19
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Re: Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Skal du lage det aller letteste er nok avletter eller jønnbrød tingen. De stekes i samme jern og rulles ikke. De knuser veldig lett, men er nydelige.

Avletter er en annen favoritt, det har jeg tenkt å lage nettopp i krumkakejernet. Men de skal jo være flate og er usøtet sånn som jeg husker de?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 23:54   #20
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Hva er forskjellen på strull og krumkake?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Avletter er en annen favoritt, det har jeg tenkt å lage nettopp i krumkakejernet. Men de skal jo være flate og er usøtet sånn som jeg husker de?

Ja de er usøtet, men jeg synes de smaker søtt likevel. Svigermor lager på den feiteste fløten man kan lage. De blir så gode.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no