Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-10, 11:13   #101
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Å fine fuglen! Vi har "bare" flaggspett her - men i store mengder. I tillegg har jeg sett svartspetten flere ganger - og hørt den enda flere.

Ja, den er flott - utrolig morsomt å se den på nært hold, bare adskilt av et vindusglass. Flaggspetten er her hele tiden - den er nærmest litt plagsom. Svartspett har vi oppi skogen her, men heldigvis har den ikke prøvd seg på fuglematen - det hadde neppe tålt vekta, for den ser stor (men vakker).

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 11:17   #102
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Svartspetten er svær ja. Norges største vel? Flaggspetten finnes i mengder her også, og regnes vel strengt tatt for et skadedyr? Jeg synes den er fin likevel da.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 11:50   #103
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Åh, det var flott hakkespett ja! Her ved kysten i nord hvor vi mangler store skoger med trær egnet for hulerugere, er det dårlig med hakkespetter, men hos svigers på innlandet hvor det finnes store furuskoger, er det mye både flaggspett og dvergspett. Der er nøtteskrika også fast gjest daglig, selv om den i følge "fasiten" ikke skal finnes så langt nord.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 20:41   #104
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Det er fullt på fuglematerne våre også. Men jeg må innrømme at jeg syns det er litt trist med nesten bare de "ordinære" fuglene. Vi har mest kjøttmeis, blåmeis og noen jeg tror er gråspurv. Heldigvis er det noen få grønnfinker innom daglig, samt en og annen svarttrost. Men det er det.

Hvordan i alle dager skal jeg klare å lokke til meg andre fugler? I fjor vinter hadde vi både spettmeis og stillits innom, men disse fuglene har jeg ikke sett snurten av i år.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 21:02   #105
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

De kommer nok. Her er det størst variasjon mot slutten av vinteren - da kommer finkene og sisikene for fullt. Og gulspurven i de gamle fuglenekene. Vil man ha dompap, må man ha fuglebrett som det går an å sitte på - de klarer i hvert fall ikke å sitte på pinnene på fuglemateren vi har, men spiser på bakken eller på et fuglehus med flate sittebrett å sitte på.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 22:27   #106
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Kjøttmeis og blåmeis og "alle de vanlige" er de som ikke lagrer frø og slik i løpet av sommeren og høsten. Derfor må de oppsøke foringsstasjonene hyppig. De andre har visstnok sine egne lagre rundt omkring, men når det minker eller de blir tomme, gjerne mot slutten av vinteren, ser man dem oftere. Jeg ser i tillegg at flere fugler aldri kommer helt frem til foringsstasjonen, men gjemmer seg i busker og i hekken og på bakken for å plukke opp frø andre har tatt med seg og mistet. Dette er oftest de "uvanlige" fuglene.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 10:37   #107
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Noen som har hørt at man rett og slett kan "klæsje" en pakke usaltet margarin som fuglemat, på en trestamme feks. En fuglekjenner som sa det engang. Ypperlig til småfuglene når det er maaange minus ute!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 10:42   #108
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Men fryser det ikke? Nå er meiseballene så harde her at småfuglene bare får tak i fett når hakkespetten har vært her og delt den litt opp for dem. Smør blir kanskje ikke like hardt?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 10:58   #109
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Har en pakke liggendes som ikke skal brukes til mat likevel... så jeg skal ta å prøve jeg.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 15:34   #110
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Vi skal være på hytten i drøyt to uker. Er det da bare dumt å mate dem i den perioden ettersom de ikke får mer etterpå?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 15:36   #111
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Vi skal være på hytten i drøyt to uker. Er det da bare dumt å mate dem i den perioden ettersom de ikke får mer etterpå?

Man skal aldri mate dyr i korte perioder, for hva gjør man når de har vent seg til å få mat hos dere? Nettopp derfor begynte jeg ikke å henge ut mat i høst, fordi jeg visste at vi skulle flytte.

  Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 15:40   #112
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Man skal aldri mate dyr i korte perioder, for hva gjør man når de har vent seg til å få mat hos dere? Nettopp derfor begynte jeg ikke å henge ut mat i høst, fordi jeg visste at vi skulle flytte.

Ja, jeg er klar over det, men samtidig så får de jo mat i en periode når det kan være kaldt og vanskelig for dem å finne mat. Det er dette jeg føler meg veldig usikker på. Ingen mat for å ikke venne dem, eller gi dem mat så at de tross alt får noe?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 15:42   #113
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Jeg har hørt det samme som Albertine, men er også usikker. Vi legger ut mat i skogen nedenfor huset også (nøtter og frø og meiseboller) men ikke så jevnlig at det er noe der hele tiden. Dyrene leter jo etter mat på vinteren også, og jeg tenker at jeg bare gjør det lettere for dem å finne noe. Å henge noe opp på ett sted for bare to uker blir jo forsåvidt noe annet.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 16:07   #114
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

I den sprengkulda som er nå, så trenger fuglene all den maten og det fettet de kan få. Jeg tror ikke det er galt å mate dem , i alle fall.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 18:06   #115
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Puttet ut den margarinklumpen uten salt, og fuglene flokket seg om den. Ser ut som det var godt ja.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 18:08   #116
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Må prøves!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 19:41   #117
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ja, jeg er klar over det, men samtidig så får de jo mat i en periode når det kan være kaldt og vanskelig for dem å finne mat. Det er dette jeg føler meg veldig usikker på. Ingen mat for å ikke venne dem, eller gi dem mat så at de tross alt får noe?

Kjøp et par kokosnøtter og del i to og heng opp - det varer en stund. En halvkilos kokosfett varer også en stund, og det gjør også de store meisebollene hvis du kan finne de.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 19:46   #118
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Er det vanlige kokosnøtter dere henger opp? Trodde det bare var skallet fyllt med annet fett.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 19:49   #119
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Jeg pleier å henge opp kokosnøtter uten noe annet i - kokosnøttkjøttet er fullt av fett og gode saker.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 19:50   #120
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Mange gode ideer her!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no