Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-12, 12:47   #101
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Estelle var altså da konen til Folke Bernadotte, og hun var amerikansk, ja.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 12:49   #102
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er det bare jeg som får assosiasjoner til denne?

(Kilde:


(Kilde: youtube.com)
)



Jeg tror jeg tissa meg litt ut da jeg så denne første gangen.

Jeg liker de fleste navn, noen bedre enn andre, men jeg har det med å assosiere navn med mennesker jeg møter eller har sett/hørt om, og når det gjelder Estelle, som er et pent navn i utgangspunktet, synes jeg, ødelegges det litt av mammaen til George Costanza.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 12:51   #103
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Estelle var altså da konen til Folke Bernadotte, og hun var amerikansk, ja.

Ja, jeg vet jo deeet da. Jeg er pinlig oppdatert på kongerekkene i Europa.

Men lell, det er som de hadde oppkalt henne etter den norske tanten "Gunvor". Pent navn i seg selv, det eneste er at man er i utakt med "navnemoten". Jeg synes det er kult å være i utakt jeg, for all del.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 12:55   #104
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Nydelig liten frøken da. blir rent babysyk jeg. Og jeg syns hun ser ut som en Estelle. Hun kommer til å bære navnet på en måte som gjør at vil ha positive assosiasjoner til det om noen år.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 13:40   #105
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Opprinnelig lagt inn av rine, her.


Det er uhøflig å si noe om foreldres navnevalg, f.eks i en barnehagegarderobe ( ) men jeg innrømmer gjerne at jeg fniser litt når jeg ser navn av typen Pricilla Antoinette Bjørkelangen på klasselisten. "Ser" jeg for meg en typisk bergensk uttale i tillegg, blir det jo ekstra morsomt: Prrrisilla Antonætt, de e middag!

Det hørte jeg helt hit!

Opprinnelig lagt inn av kharadra, her.

Og jeg tenker på Estelle Costanza fra Seinfeld.

Jeg også.

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Da lurte jeg godt på om det var et krav med kongelige navn om man fikk barn med svigermors sønner. Da sa hun ikke mer

Haha, veldig bra kommentar!

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nemlig. Mannen min og jeg brøt ut i et unisont: Joey, have you ever seen me ecstatic? da vi fikk høre navnet.

Samme her!



Jeg syns de andre tre navnene var helt greie, men jeg klarer ikke helt å svelge det første. Ikke klinger det særlig pent heller. Det kan hende det vokser på meg, men foreløpig får jeg bilder av fæle gamle damer i hodet.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 14:21   #106
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Opprinnelig lagt inn av amanas, her.

Hva er poenget med alle de navnene når de ikke brukes uansett? Å om de kaller henne Stella kunne de like gjerne gitt henne det navnet, men det hadde vell blitt feil for da hadde det ikke vær direkte oppkalt.

Stella er en forkortelse, og i så måte ikke et "vanlig" navn.

Opprinnelig lagt inn av amanas, her.

Forstår jo at det er tradisjon, men hvorfor har det blitt en tradisjon med så mange navn? Det er jo rett å slett ingen poeng i det, viss det ikke er for å tilfredsstille familie ved å kalle opp barnet da.

I Sverige er det vanlig med rundt tre fornavn for menigmann også, så det er ikke akkurat fullstendig overboard å velge fire for en kongelig arving. Det er da nok av vanlige nordmenn som har to navn på barna sine, hvor de bare bruker det ene.

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Bedre enn Tallulah og Angelica, hvis jeg skal si hva jeg mener ...



Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

Å være såpass lite politisk korrekt at man gjør det, det er litt sånn uskyldig moro for oss vanlige lekfolk!

Mulig jeg er litt nærmere kjendiser enn deg, men jeg ser ikke helt forskjellen. De er da foreldre som alle andre, og de har venner som alle andre.

Jeg syns ikke det er fullstendig forferdelig å fnise litt av noen navn, stavemåter og kombinasjoner, men jeg ser ikke at eventuell kjendisstatus skal frita "lekfolk" for vanlig høflighet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 16:00   #107
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Jeg er sjeleglad ikke hele verden har hatt behov for å legge seg oppi våre navnevalg.

Jeg må jo si jeg synes den svenske skikken med å sette sammen mange navn som "ikke passer sammen" er noe snodig, men meg om det.

Jeg har en svensk bekjent på FB som følte seg som riktig trendsetter. Hun har en to år gammel Estelle, vil vel tro det blir mer poppis i årene fremover.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 17:07   #108
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.616
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Jeg fikk også Joeys manager/Mad Men-assosiasjoner, men helt "Gunvor" synes jeg ikke det er, altså. Til det er det for likt Isabelle, Stella, Michelle og lignende.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 18:12   #109
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg aner jo ikke hva barna til Odd Molly FP-ere heter, men de jeg kjenner RL som er litt sånn OM og chubby chick (sorry, jeg må harselere litt med det også) tenderer faktisk mer mot Estrella-retningen.

De heter selvsagt Odd og Molly. :Ekstremt morsom:

Jeg er veldig glad i svenske navn, men ingen av disse navnene er navn jeg tenker er typisk svensk. Jeg vet jo (nå) at det er adelige svenske navn og synes særlig Estelle er fint. Men aller mest Stella, det er et nydelig navn.
Personlig er jeg ikke glad i norrøne navn og kan også styre meg for en del bibelske. (En del, ikke alle. Jeg har et barn som har bibelsk navn.) Men jeg prøver veldig å holde meningene mine for meg selv etter å ha tråkket grundig i salaten noen ganger og opplevd at folk har blitt veldig såret og lei seg fordi navnevalget deres ikke har falt i smak. Navn er veldig personlige greier, har jeg skjønt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 20:19   #110
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men lell, det er som de hadde oppkalt henne etter den norske tanten "Gunvor". Pent navn i seg selv, det eneste er at man er i utakt med "navnemoten". Jeg synes det er kult å være i utakt jeg, for all del.

De er nok i utakt en kort stund. Til høsten/neste år kommer det flere svenske Esteller og om 2 år er det Norges tur.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 21:58   #111
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Først syntes jeg det var litt rart, men nå har jeg vent meg til det, og det blir nok helt perfekt med Dronning Estelle til sin tid!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no