Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Engelskuttalen til div. politikere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-12, 09:46   #21
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Engelskuttalen til div. politikere

Jeg synes heller ikke deres uttale er et stort problem. Det er andre som er langt værre. Jeg irriterer meg over ordforråd og gramatikk noen ganger. Jeg synes også den halvamerikanske overkjekke "know it all" uttalen er langt værre.

Når det er sagt er ikke den pompøse Queens English som enkelte skoler fremdeles lærer ungene så mye bedre.

Det viktige er å forstå og gjøre seg forstått. Kursing i vanlige politiske termer og uttrykk er langt bedre enn intonasjon. Spesielt når de øver inn TH-lyd så mye at det blir F. one two freeeeee er ikke så mye bedre enn one two tree, snarere tvert imot.

Jeg hadde selv en britisk aksent for noen år siden, men nå hører briter at jeg er norsk.


Sist redigert av Maz : 26-02-12 kl 09:58.
Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 09:47   #22
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.829
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Engelskuttalen til div. politikere

Jeg er enig med Nera.

Amerikanere henger seg i hvertfall overhode ikke opp i aksent - det er de vant til - de er opptatt av formuleringer og mestring av språk. Og jeg tenker at det er mye viktigere at vi nordmenn jobber med ordforråd og formuleringer, enn at vi legger oss til en slags kvasi-amerikansk aksent.
Min egen aksent er forøvrig ganske interessant - jeg har amerikanske venner og slektninger som jeg snakker med og lar meg påvirke av. Og da jeg skrev master hadde jeg en australsk veileder - og siden jeg er litt kameleonaktig i det meste jeg foretar meg, så hører jeg godt at jeg hermer litt etter henne også - særlig når jeg snakker om forskning. Og engelslæreren min på videregående var fra Jugoslavia.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 10:45   #23
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.300
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Engelskuttalen til div. politikere

Nevnte politikere har kanskje veldig bra engelsk ordforråd, men hvorfor kan de ikke legge et par fingre i kors for å ikke høres så pottit ut? MÅ det være enten-eller?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 10:59   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Engelskuttalen til div. politikere

Men hvorfor skal man høres ut som man er fra Oxford eller New York når man ikke er det? Jeg har aldri hørt andre enn skandinaver mene at det er et problem. Jeg syns det nesten er flauere med en liksom-britisk-overklasse-aksent når man er fra Smøla altså.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 11:01   #25
Krinoline
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 94
Krinoline er litt kul
Standard

Sv: Engelskuttalen til div. politikere

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nevnte politikere har kanskje veldig bra engelsk ordforråd, men hvorfor kan de ikke legge et par fingre i kors for å ikke høres så pottit ut? MÅ det være enten-eller?

Du fikk jaggu sagt det!
Vil jo tru at både Jagland og Stoltenberg leser ferdigskrevne taler stort sett og, skrevet av rådgivere...

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 11:03   #26
Krinoline
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 94
Krinoline er litt kul
Standard

Sv: Engelskuttalen til div. politikere

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men hvorfor skal man høres ut som man er fra Oxford eller New York når man ikke er det? Jeg har aldri hørt andre enn skandinaver mene at det er et problem. Jeg syns det nesten er flauere med en liksom-britisk-overklasse-aksent når man er fra Smøla altså.

Men synes du Jonas Gahr Støre høres ut som om han er fra Oxford da?

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 11:11   #27
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.605
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Engelskuttalen til div. politikere

Jeg derimot blir irritert på at dette er noe de hetses for i Norge absolutt hele tiden. De aller fleste politikere har bra ordforråd og grei nok uttale. Etter å ha bodd et par år i engelskspråklig land så har jeg rett og slett lært meg å drite i dette med aksent. De aller fleste som ikke har engelsk som morsmål har "verre" aksent enn det vi skandinaver har. Vi gjør oss stort sett veldig godt forstått og er gode i et språk som ikke er vårt. På de internasjonale konferansene jeg har vært på så har professorer fra korea for eksempel hatt en delvis sårlig uttale til tross for at alt skriftlig arbeid er levert på perfekt engelsk. Man bør skifte fokus og prøve å legge merke til innholdet og ikke uttalen. :surpomp:

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 11:15   #28
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.300
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Engelskuttalen til div. politikere

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men hvorfor skal man høres ut som man er fra Oxford eller New York når man ikke er det? Jeg har aldri hørt andre enn skandinaver mene at det er et problem. Jeg syns det nesten er flauere med en liksom-britisk-overklasse-aksent når man er fra Smøla altså.

Altså, det er ganske langt fra Jagland og Stoltenberg og til Oxford-uttale. Men jeg hadde sett positivt på at det hadde hørtes ut som de forsøkte, i alle fall. Men for alt jeg vet, kan det jo hende at de er stokk tonedøve?

Men at noen mener det skal være flaut å ha god uttale i et fremmedspråk, det kan jeg ikke forstå.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 11:32   #29
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Engelskuttalen til div. politikere

Jeg henger meg på de som synes ordforråd og formuleringsevne er viktigere enn aksent. Dette med å snakke engelsk med _for mye_ norsk aksent er noe som stoppper mange fra å snakke engelsk. Jeg reiser til London med klassen min i morgen, og mange der blånekter å snakke engelsk til engelskmenn, fordi de ikke høres ut som engelskmenn selv.

Engelsklæreren min på vgs hadde en veeeeeldig oxford-aksent når han pratet engelsk. Trodde han. På den tiden var jeg sammen med en britte, fra Leichester, og min engelsk ble naturlig nok farget av det. Jeg fikk beskjed om å snakke "ordentlig" engelsk, og ikke sånn derre cockney-greier. Nå veksler jeg mellom amerikansk og britisk, alt etter hvem jeg snakker med og i hvilken situasjon. Når jeg prater engelsk "for gøy" prøver eg meg litt på amerikansk sørstatsdialekt. Drømmen er å snakke som Sookie i True Blood. *avsporer veldig*

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 16:08   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Engelskuttalen til div. politikere

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

Men synes du Jonas Gahr Støre høres ut som om han er fra Oxford da?

Nei, men hans aksent stammer vel fra at han faktisk har bodd og studert i utlandet, det har vel verken Stoltenberg eller Jagland.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Altså, det er ganske langt fra Jagland og Stoltenberg og til Oxford-uttale. Men jeg hadde sett positivt på at det hadde hørtes ut som de forsøkte, i alle fall. Men for alt jeg vet, kan det jo hende at de er stokk tonedøve?

Men at noen mener det skal være flaut å ha god uttale i et fremmedspråk, det kan jeg ikke forstå.

Jeg sa ikke at det var flaut med god uttale. Jeg syns det er flaut med de som er overbevist om at de har det, uten at det nødvendigvis har rot i virkeligheten. Og hvem bestemmer hva som er god uttale? Siden engelsk er et verdenspråk snakkes det ulikt fra land til land. Syns du indere burde se til å legge av seg den bondske indisk-engelsken? Eller zambiere afrikansk-engelsken? Er amerikansk godt nok? Og i såfall hvilken av de amerikanske dialektene? Hva med Minnesota-dialekten som høres ut som norsk-engelsk?

Det høres utrolig lite verdensvant ut å ha et så snevert syn på hva som er god engelsk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 16:17   #31
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Engelskuttalen til div. politikere

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

F.eks når den norske bistandsministeren av hunkjønn fortalte en forsamling med afrikanske mannlige embetsmenn og politikere at hun ikke var helt forberedt "because it is in the beginning of my period".

Fantastisk!

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 19:06   #32
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Engelskuttalen til div. politikere

Apropos uttale, mener jeg aa ha hört at skolene naa ikke lenger streber etter Oxford English uttale, men en "europeisk English" hvor alle snakker med sin egen "dialekt" eller hva en naa skal kalle det. Det var en engelsklaerer i Tyskland som sa dette etter at jeg hadde en diskusjon paa at jeg ikke önsker at min sönn skal laere Happy Birthday "to jo" uttale (som tyskerne snakker), men "tu ju" (slik det sies paa engelsk).

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 20:05   #33
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Engelskuttalen til div. politikere

Enig med de som sier at ordforråd og formuleringsevne er det som er viktig. Det er en stundt siden britisk engelsk var det eneste Riktige - engelsk er et verdensspråk og det finnes i mange varianter. Engelsk med norsk intonasjon er like greit som engelsk med sør-afrikansk intonasjon.

Selv snakker jeg britisk engelsk, for det er nå engang de jeg kan. Britisk engelsk kan sikkert høres pompøst og jålete ut for mange, for vi er i stor grad omgitt av amerikansk engelsk. Men det det er nå ikke det som er hensikten, da.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no