Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Båndtvang og ulven i Oslo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-12, 14:25   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Båndtvang og ulven i Oslo

Jeg leser at en hund er tatt av ulv i Oslo. Den gikk løs da den ble tatt, og eieren hadde ikke kontroll på hvor den var. Fra artikkelen får jeg inntrykk av at hunden ofte er alene ute hele natten, og kommer inn når den er klar. Eieren bor i et boligstrøk med både eneboliger, rekkehus og blokker. Hunden er en jakthund.

Er dette virkelig greit? Kan eieren sies å ha kontroll på dyret sitt da? Jeg syns det er merkelig at ingen stiller spørsmål ved mannens hundehold i artikkelen.

Dette er Oslo kommunes lov om hunder:

Sitat:

§ 6-1. Ansvar for dyr på offentlig sted På offentlig sted plikter person med ansvar for dyr å ha kontroll med dyret ved bruk av bånd eller på annen måte, slik at dyret ikke er til fare eller sjenanse.

§ 6-2. Forvaring av kjæledyr, salg, avliving o.a.
Politiet kan ta i forvaring dyr som går løs i strid med bestemmelsene i § 6-1. Unnlater eier eller besitter å hente dyret innen en uke etter at han eller hun er varslet personlig eller ved kunngjøring i pressen, kan politiet selv eller overlate til kommunen å la dyret selges eller avlives.

Hund drept av ulv i Oslo

(og som et innspill i rovdyrdebatten, siden argumentet "slipp løs en ulv i Oslomarka, og se hvor kult urbanistene syns det er da" ofte kommer, så har jeg ikke endret mening)

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:50   #2
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Jeg reagerte også på det når jeg leste artikkelen. Jeg hadde blitt mildt sagt furt hvis naboen syns det var greit at hunden hans løp løs hele natta. Jeg skjønner at dyr kan stikke av innimellom - det blir jeg ikke sur for, men å la hunden løpe rundt på egenhånd, med vilje?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:54   #3
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Nei, det er ikke greit.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:58   #4
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Synes heller ikke det er greit.
Ikke synes jeg noe særlig om at det er ulv et steinkast unna heller, men det er en annen sak.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 15:03   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Ikke greit i det hele tatt. Virkelig ikke!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 15:27   #6
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Jeg reagerte på det samme som deg.

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Som den udresserte og stappteite nabobikkja vår, for eksempel. Hver j*vla morgen! Da er det veldig kjekt å lufte sin egen hund i bånd.

Da tror jeg at jeg hadde ringt politiet og meldt hver gang til de hadde orket å ta tak i det. Jeg skjønner du er frustrert!

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 15:28   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Sånt er vel deler av årsaken til at jeg aldri blir kvitt hundeskrekken min og ikke føler for å gå tur eller jogge alene i skogen eller andre steder. Hater, hater å møte bikkjer uten bånd!

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 15:30   #8
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Ikke greit at hunden er alene ute nei.

Og nå må jeg passe på å si at mannen min så ulven for 14 dager siden, noen mil unna. Han ringte rovdata og de var på pletten og tok spor og prøver. Vi passer på hunden vår, den er jo bare en liten marshmallow for en hel ulv.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 15:33   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Så dere den? Så stilig!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 15:39   #10
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så dere den? Så stilig!

Bare mannen min. Men han var helt i 100, og jeg som nektet å tro på det. Men han ringte Rovdata og joda, de bekreftet det de etterhvert.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 15:51   #11
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

... mulig det er noe jeg ikke forstår med jakthunder, men det er vel ikke meningen at de skal slippes løs om de "får ferten av noe" og man ikke er på jakt?

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 15:55   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.551
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Båndtvang er båndtvang. Da skal man ha kontroll på hunden. Hund som er ute når eier er inne, har eier ikke kontroll på, og båndtvang er ikke overholdt.

Nå sier ikke oslo sin lov nødvendigvis bånd, men "på annen måte kontroll" er jo heller ikke overholdt når eier ikke ser hunden, så nei, dette hundeholdet er ikke ansvarlig.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 15:57   #13
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Jakthunder skal jo ha mye trim, så om man ikke helt orker å følge opp kan man jo slippe dem løs så de får løpe selv midt i boligområdet.


Jeg synes løse hunder er mye mer skummelt enn ulv i tettbygde strøk. Ulven sitt instinkt er å rømme fra folk så snart den kjenner lukta. Dette ligger i ulven sine gener, og er eneste årsaken til at ulven i Europa har overlevd de siste årtusenene, i motsetning til f.eks løver og større kattedyr som ikke har disse instinktene.

Hundene har naturlig nok ingen instinkter som sier at de skal rømme fra mennesker. De kan gjøre stor skade og skremme mange om de er dårlig oppdratt eller kommer i en beklemt situasjon der de følger sine instinkter (jakt/angrep/forsvar) i stede for å undertrykke dem.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 16:22   #14
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Jeg reagerte også på dette da jeg leste artikkelen, og det er overhodet ikke greit.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 16:31   #15
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Løse bikkjer som ikke er på "jobb" er en uting, uansett hvor de måtte befinne seg.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 16:32   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Oppe ved barnehagen vår er det også en jakthund (sånn mellombrun, blank og vakker fuglehund som er så populært her på vestkanten) som "lufter seg selv".

Da jeg fortalte om det til en skolemamma, så syns hun at de var helt kurant, for det hadde de selv også gjort, da hunden ble gammel og skral og absolutt skulle ut på do grytidlig på morgenen. For de orket IKKE å stå opp så tidlig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 16:33   #17
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Oppe ved barnehagen vår er det også en jakthund (sånn mellombrun, blank og vakker fuglehund som er så populært her på vestkanten) som "lufter seg selv".

Da jeg fortalte om det til en skolemamma, så syns hun at de var helt kurant, for det hadde de selv også gjort, da hunden ble gammel og skral og absolutt skulle ut på do grytidlig på morgenen. For de orket IKKE å stå opp så tidlig.

Irsk setter, også kjent som Holmenkollen hamster.....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 16:33   #18
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Ulv er kult, løse bikkjer ikke.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 16:34   #19
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Jeg syns absolutt ikke det er greit at hunder får løpe fritt og uten tilsyn i tettbebodde strøk, og reint personlig, til tross for at jeg ikke eier et snev av redsel for hund, ville vært mer engstelig for å treffe på en løshund enn en ulv, om jeg var i de strøkene med mine barn-/barnehagebarn, f.eks.

Jeg har nok av eksempler på løsbikkjer i Oslomarka som har kommet busende og skremt barn jeg har vært på tur med, stjålet mat ut av hendene på barn jeg har vært på tur med (type komme brasende ut fra intet, midt inn i ungeflokken som sitter på et teppe og spiser, og snapper skiva ut av hånda på et barn, før bikkja forsvinner igjen - det går så fort at man rekker knapt reagere.) mor Inagh har skjelt ut sin andel hundeeiere, som ikke har sett problemet, da hunden er så snill atte.

Så min påstand er, og vil alltid bli, at løsbikkjer er en mye større plage for "folk flest" enn hva en ulv vil være.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 17:11   #20
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Å ha ulv der det bor folk er en helt annen debatt enn å ikke passe på hunder.

Det er ikke greit å ikke passe på bikkja. Forstår de som kan sjeneres av det. Men jeg har enda mer forståelse f.eks. for at foreldre ikke liker å sende barna alene på en skolevei der det er fritt frem for ulver. Jeg hadde heller ikke stolt på at "ulver stort sett ikke er farlige for mennesker" når det gjaldt ungene mine. På hvor mange andre områder oppfordres vi til å ha en sånn holdning til våre barns sikkerhet?

Hadde jeg bodd et sted med ulv rundt hushjørnet, ville jeg blitt provosert av at folk som bare kan holde seg unna om de vil (les: droppe markatur), uttaler hvor greit det er med ulv.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no