Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-14, 14:02   #1
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Jeg lurer på om det er noen som har forslag til noe smart å aktivisere en snart-4-åring med på fly/tog og på kafé/restaurant?

Jeg kommer ikke på så mye som ikke tar stor plass/bråker/har ørten smådeler, unntatt tegning, men det er han ikke så fryktelig interessert i, dessverre. Vi kommer å ha med et lite nettbrett, og jeg ser for meg at han kommer til å få bruke det en del på reiseetappene, men vi vil jo helst ikke at han skal sitte så alt for mye med nesa i en skjerm, så alle forslag mottas med takk.

Lillebror på drøye året er mye mer glad i mat enn storebroren, så ham er det ikke noe problem å holde i ånde på restaurant.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 14:19   #2
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Fri flyt av skjerm er mitt tips.

Klistremerkebøker/aktivitetsbøker.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 14:31   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Kortstokk? Junior UNO slo ann i den alderen her.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 14:47   #4
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Fri flyt av skjerm er mitt tips.

Klistremerkebøker/aktivitetsbøker.

Jepp. Spill i reisestørrelse. Litt pes med terninger, kanskje, men fireåringen her har begynt å fatte interesse for yatzy og enkle kortspill. Det krever jo at noen spiller med ham, da, så det er ikke så restaurantvennlig. Ellers ville jeg vel sørga for å ha litt oppbyggelige ting på det nettbrettet - bøker, lydbøker og litt mer pedagogiske spill. Mine bruker "pæddin" litt i overkant mye i perioder, men jeg synes det er greiere så lenge de ikke bare ser Netflix.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 15:39   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Hva er galt med å sitte med nesa i en skjerm under hele reisen? Eller under hele kafé-oppholdet? Man reiser da normalt ikke så mye med en fireåring at det utgjør veldig mange timer i et år? Og hvis man sitter i timevis på kafé hver uke, så vil jeg si at problemet ligger der, heller enn på skjermbruken.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 16:43   #6
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hva er galt med å sitte med nesa i en skjerm under hele reisen? Eller under hele kafé-oppholdet? Man reiser da normalt ikke så mye med en fireåring at det utgjør veldig mange timer i et år? Og hvis man sitter i timevis på kafé hver uke, så vil jeg si at problemet ligger der, heller enn på skjermbruken.


Enig.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 17:01   #7
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.894
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Fri flyt av skjerm er mitt tips.

Klistremerkebøker/aktivitetsbøker.

Nintendo DS er vel også en hit i den alderen. Det reddet ihvertfall mange restaurant middager for oss!

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 18:08   #8
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hva er galt med å sitte med nesa i en skjerm under hele reisen? Eller under hele kafé-oppholdet? Man reiser da normalt ikke så mye med en fireåring at det utgjør veldig mange timer i et år? Og hvis man sitter i timevis på kafé hver uke, så vil jeg si at problemet ligger der, heller enn på skjermbruken.

Jepp!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 18:41   #9
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hva er galt med å sitte med nesa i en skjerm under hele reisen? Eller under hele kafé-oppholdet? Man reiser da normalt ikke så mye med en fireåring at det utgjør veldig mange timer i et år? Og hvis man sitter i timevis på kafé hver uke, så vil jeg si at problemet ligger der, heller enn på skjermbruken.

Jupp!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 18:52   #10
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Jeg er enig med HI at man ønsker alternativer til skjermen jeg. På fly og tog er det nå en ting, men at man ikke ønsker at restaurant og kafe, som det kan bli litt av i ferien, entydig skal assosieres med skjerm, forstår jeg godt. Det går jo også på at skjermen "vinner" over mye annet når den først er et alternativ.
Vi har nettopp vært på ferie med fireåring selv, og har omtrent fri flyt av pad på fly, men skjermen er ikke med på kafe og restaurant. Nå var det flere barn med til underholdning, men ellers anbefaler jeg tegnesaker, bøker, klistremerker og småleker i en liten veske. Alt dette fungerer ganske fint på fly også, selv om man må holde litt kontroll på småleker og farger så det ikke fyker avgårde.

På restaurant mener jeg likevel at å involvere fireåringen ordentlig i samtalen, er det aller lureste. Prate om det man ser, det man spiser og annet som det er mulig for en fireåring å engasjere seg i. I mitt hode venner man ikke barn til å spise ute dersom man "løser" voksnes behov for egen samtale med å ta med en skjerm.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 19:01   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

På restaurant mener jeg likevel at å involvere fireåringen ordentlig i samtalen, er det aller lureste. Prate om det man ser, det man spiser og annet som det er mulig for en fireåring å engasjere seg i. I mitt hode venner man ikke barn til å spise ute dersom man "løser" voksnes behov for egen samtale med å ta med en skjerm.

Hehe. Jeg har en syvåring som klarer å sitte stille i maksimalt 15 minutter etter at hun er ferdig med å spise, uansett hvor mye man involverer henne i samtalen eller prøver å underholde henne. Og som spiser som en mus og følgelig blir ferdig med måltidet på 10-15 minutter. Siden min idé om et hyggelig restaurantmåltid innebærer å oppholde seg ved bordet i mer enn 30 minutter, bruker jeg en hvilken som helst metode som gjør henne i stand til å sitte stille så lenge det tar for oss andre å hygge oss med maten. I hennes tilfelle fungerer iPad best i restaurantsetting.

Jeg ser ikke på det som et nederlag, men som en pragmatisk løsning som passer hele familien.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 19:08   #12
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg ser ikke på det som et nederlag, men som en pragmatisk løsning som passer hele familien.

Jeg forstår selvsagt at enkelte kan velge en slik løsning når det virker best ift familiens behov sett under ett, og da er det sikkert best for alle. Men det er ganske mange barn som ikke trenger en pad under ethvert måltid, og da synes jeg ikke man ukritisk skal konstatere at det er like greit å ha den der hele tiden så slipper man å fundere over andre løsninger (her ber jo HI konkret om andre underholdningstips, så hun har vel allerede gjort akkurat den refleksjonen selv, at hun vil forsøke å unngå pad hele tiden).

Min fireåring hadde selvsagt likt å ha en pad der hele tiden, men hun TRENGER det ikke og da synes ikke jeg hun trenger å vite at det er et alternativ heller. Hun har det hyggelig uten, og vi rundt også.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 19:20   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg forstår selvsagt at enkelte kan velge en slik løsning når det virker best ift familiens behov sett under ett, og da er det sikkert best for alle. Men det er ganske mange barn som ikke trenger en pad under ethvert måltid, og da synes jeg ikke man ukritisk skal konstatere at det er like greit å ha den der hele tiden så slipper man å fundere over andre løsninger (her ber jo HI konkret om andre underholdningstips, så hun har vel allerede gjort akkurat den refleksjonen selv, at hun vil forsøke å unngå pad hele tiden).

Min fireåring hadde selvsagt likt å ha en pad der hele tiden, men hun TRENGER det ikke og da synes ikke jeg hun trenger å vite at det er et alternativ heller. Hun har det hyggelig uten, og vi rundt også.

Det er selvsagt sant, og det er jo slik jeg har tenkt i forhold til eldste også, som er en drøm å ta med på restaurant. Jeg tror jeg bare gikk i forsvarsmodus et øyeblikk.

Hvis man er mye på restaurant eller kafé, er jeg enig i at det beste er om man kan ha flere ulike tilnærminger til konseptet "Sitte i ro og nyte middagen", hvis det fungerer.

Reise (som i transportetapper) syns jeg uansett er så unntakstilstand at der har min taktikk alltid vært "hva som helst som fungerer er ok", gitt at det fungerer både for barnet, for reisefølget og de andre passasjerene, vel og merke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 19:34   #14
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Reise (som i transportetapper) syns jeg uansett er så unntakstilstand at der har min taktikk alltid vært "hva som helst som fungerer er ok", gitt at det fungerer både for barnet, for reisefølget og de andre passasjerene, vel og merke.

Jeg er ikke helt uenig i det, særlig etter at jeg har tilbragt halve natt til idag på flyplassen i Frankfurt med hele familien for deretter å strande på et hotell med to stuptrøtte barn og komme hjem med morgenflyet 13 timer etter beregnet (bagasjen er ennå i Frankfurt) .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 19:37   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Jeg er helt enig i at det er helt greit å bruke skjermgreier for at en tre-fireåring skal kunne sitte i ro og ha det hyggelig på kafé og restaurant. Og så er jeg også helt enig i at det er fint å venne seg til at man ikke alltid gjør det, og at det er fint om man f. eks. greier å gjøre det til en "av og til"-ting, særlig ettersom ungene blir større. For eksempel ved å ta dingsen med til lunsj, men ikke til middag - eller si at det er greit å bruke den før maten kommer, når man er mest sulten og minst velvillig innstilt, men ikke etterpå. Og ved å variere litt med å noen ganger ha med andre ting, og noen ganger prøve å klare seg uten.

Ikke minst synes jeg det aller viktigste er at hele familien har det hyggelig. Å være med på fellesskapet og samtalen og hele opplevelsen er en hyggelig ting, som man absolutt bør etterstrebe for alle. Men dersom et barn sliter med å sitte stille og/eller synes samtalen er fryktelig kjedelig, så er det jo ikke så veldig hyggelig for barnet (og da ofte ikke så veldig hyggelig for de andre heller). Vi har jo et større barn, og ber ham ofte ta med en bok i stedet for en spilldings, fordi han blir marginalt mindre "borte" i boken. Det er klart det er ikke så veldig sosialt å sitte med nesen i en bok heller, men han er enebarn og har ingen søsken som underholdning, og jeg synes det er et greit kompromiss.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 19:37   #16
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er ikke helt uenig i det, særlig etter at jeg har tilbragt halve natt til idag på flyplassen i Frankfurt med hele familien for deretter å strande på et hotell med to stuptrøtte barn og komme hjem med morgenflyet 13 timer etter beregnet (bagasjen er ennå i Frankfurt) .

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 19:45   #17
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Jeg har nettopp vært på ferie med 2 barn(alene), og vi hadde selvsagt ikke med ipad og nettbrett hver gang vi skulle spise, men de gangene jeg ønsket å kunne sitte litt lengre så hadde vi det med for at det ikke skulle bli kjedelig for dem. Type; Jeg møtte en venninne på kafe, og vi hadde lyst til å skravle litt. De får uansett ikke ha nettbrett under selve måltidet, da spiser vi.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 19:55   #18
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Vi har hatt stort hell med å skrive kort til kreti og pleti ved restaurantbordene, også før ungene kunne skrive. Noen av kortene ble ikke sendbare, men pytt pytt. (Vi har brukt og bruker en del skjerm (telefon, DS), men har vekslet en del på.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 20:54   #19
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.441
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er enig med HI at man ønsker alternativer til skjermen jeg. På fly og tog er det nå en ting, men at man ikke ønsker at restaurant og kafe, som det kan bli litt av i ferien, entydig skal assosieres med skjerm, forstår jeg godt. Det går jo også på at skjermen "vinner" over mye annet når den først er et alternativ.
Vi har nettopp vært på ferie med fireåring selv, og har omtrent fri flyt av pad på fly, men skjermen er ikke med på kafe og restaurant. Nå var det flere barn med til underholdning, men ellers anbefaler jeg tegnesaker, bøker, klistremerker og småleker i en liten veske. Alt dette fungerer ganske fint på fly også, selv om man må holde litt kontroll på småleker og farger så det ikke fyker avgårde.

På restaurant mener jeg likevel at å involvere fireåringen ordentlig i samtalen, er det aller lureste. Prate om det man ser, det man spiser og annet som det er mulig for en fireåring å engasjere seg i. I mitt hode venner man ikke barn til å spise ute dersom man "løser" voksnes behov for egen samtale med å ta med en skjerm.

Vi har hatt fri flyt av skjerm paa flyturer og lange bilturer, men har aldri brukt dette paa restaurant. Da spiser vi og snakker vi sammen alle, og gutten laerer (og har laert - han er 11 naa) masse om ulike typer mat og kulturer samt selvsagt hvordan man skal spise og oppföre seg paa en restaurant - uansett om dette er en typisk familierestaurant eller en med flere Michelin-stjerner. Selvsagt blir maaltidet annerledes enn om det bare hadde vaert voksne som satt ved bordet, det er jo selvsagt ikke meningen at barna skal bli glemt og bare sitte stille som i gamledager, men jeg synes at man skal laere dem fra ganske tidlig at restaurantspising er noe spesielt, noe positivt/godt/spennend, men at det finnes regler der som bl.a. innebaerer at man ikke driver med andre ting naar man egentlig spiser - og det gjelder oss alle. Vi har gjort det slik fra han var bitteliten og er veldig glade for det naa. Noen ganger har restauranter tegnesaker (til mindre barn) för maten kommer, og det er greit, men etter tegningen er det maten og snakking som er i fokus. Jeg tror det blir vanskelig for barn aa laere "restaurantoppförsel" hvis de alltid har faatt spise paa sine premisser, inkl. spill, gaa fra bordet med en gang man selv er ferdig eller whatever. Ta en titt paa franske barn for eksempel, de er "smaa franskmenn" paa restaurant fra de sitter i barnestol. Treretters meny tilpasset barn (men for all del ikke bare pölser og spaghetti!) og de (selvsagt ikke alle men veldig mange) sitter og spiser uten at alt dreier seg om barnet. De er alltid med paa restaurant, men laerer fra de er smaa at det handler om maten og at det finnes mange regler som skal fölges naar man spiser ute. Vi har ikke vaert like strikse som mange franskmenn, men har brukt restaurantbesökene vaare til aa laere gutten - skritt for skritt - hvordan man spiser pent, bruk av bestikk, hvilke som er til hva, ulike smaker, ulike tradisjoner etc. etc.

Paa kafe synes jeg det kan vaere litt mindre "strengt". Kafe er ofte en pause og det er mer uformellt. Da kan (litt) skjerm vaere OK for eksempel mens jeg sjekker mailen min eller blar i en avis.

Saa mitt raad er: Tenk paa hvordan dere vil at maaltidet skal vaere - baade naa og fremover og begynn saa tidlig som mulig med aa laere barna at det finnes situasjoner hvor man ikke blir underholdt av skjerm.


Sist redigert av liefje : 11-07-14 kl 21:03.
liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 21:06   #20
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Samme hva som funker sier jeg Og nettbrett er en genial ting i så måte, for oss som har barn som ikke finnes interessert i mat.
Har også hatt suksess med Thomas the train take'n play

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no