Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-16, 12:17   #1
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Jeg leste denne kronikken, og kjente meg nok en gang ikke igjen i beskrivelsene av små barns skolehverdag.

Drives Oslo-skolene på en annen måte enn andre skoler?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 12:20   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Oslo-skolen er vel kjent for mer testing og kartlegging enn noen andre steder i landet. De har egen Oslo-standard for en del ting. Og vi lærerstudenter blir fortalt at Oslo-skolen er annerledes enn andre skoler.

Om det er en reel stor forskjell vet jeg ikke, jeg har bare erfaring med å jobbe i Oslo-skolen.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 12:21   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Dette høres ikke ut som den skolen mine barn har gått på i hvert fall.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 12:23   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Har dere sett den dokumentaren som kronikken er en kommentar til? Den var veldig vondt å se og det er positivt dersom den ikke gjenspeiler virkeligheten (skolen "beskylder blant annet filmselskapet for spekulativ klipping), samtidig må man jo også ha i bakhodet at alle kan ha dårlige dager, også barn. Jeg tror ikke nødvendigvis barn som gråter fordi de ikke orker å lese mer trenger å bety at barn generelt er stressede og skoletrøtte allerede i 1. klasse.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 12:24   #5
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Ja, jeg vet ikke om det er kronikkforfatterens politiske agenda som er greia, eller om Oslo-skolen drives annerledes. Eller begge deler.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 12:25   #6
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Delvis, ja. Oslo har ein del kommunale kartleggingsprøver og liknande i tillegg til dei nasjonale prøvene. Det er endå større grad av målretting av undervisninga og målorienterte leiarlønningar i Oslo, enn resten av landet. Bruken av Vurdering for læring i barnetrinnet, med skjema for grad av måloppnåelse som skal fyllast ut, trur eg òg er særskilt for Oslo.

I tillegg er Oslo eit eige tariffområde, som ligg utanfor KS, med eigne lønnsavtaler. Med eit forbehold, trur eg det er større bruk av lokale lønnstillegg i Oslo, enn i KS-området. Kombinert med større grad av målstyring, skaper dette meir konkurranse om å kunne dokumentere måloppnåing og utvikling på ein del skular.

Oslo har hatt Høyre-byråd veldig lenge, og det er ein langt meir reindyrka "Høyre-modell" enn den nasjonale.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 12:26   #7
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Jeg synes faktisk ikke den dokumentaren var så ille, jeg. Et par ting reagerte jeg litt på, men slik er det vel over alt?

Mine barn går i Bærums-skolen, som også har høye krav til diverse, og det synes jeg så langt er supert. Aner ikke i hvor stor grad den avviker fra Oslo-skolen. Noe avvik tenker jeg bare er positivt, for jeg hører jo mye negativt om all kartleggingen i Oslo.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 12:28   #8
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Oslo-skolen er vel kjent for mer testing og kartlegging enn noen andre steder i landet. De har egen Oslo-standard for en del ting. Og vi lærerstudenter blir fortalt at Oslo-skolen er annerledes enn andre skoler.

Om det er en reel stor forskjell vet jeg ikke, jeg har bare erfaring med å jobbe i Oslo-skolen.

Det er reell forskjell. Særleg når det kjem til dokumentasjonskrav til læraren. Eg søkte meg til Akershus, fordi eg ville litt bort frå mitt eige nærmiljø, og det var tilfeldig at eg endte opp i nabokommune og ikkje Oslo. Men forskjellen er såpass stor at eg ikkje kjem til å søke meg til Oslo-skulen seinare igjen.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 12:35   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Osloskolen drives nok itt andereledes, ja. Vi har ekstra kartleggingsprøver, og barna har flere skoletimer enn resten av landet.

Skjema for måloppnåelse, kun basisfagene, ikke estetiske-, samfunns- eller historiebaserte fag, og det er enorm fokus på matte, lesing og norsk. Også er det selvsagt store variasjoner fra skole til skole, og fra lærer til lærer. Oslo har også enorm ulikhet fra skolekrets til skolekrets, både med tanke på vedlikehold av gamle skolebygg (som må gjøres innen samme budsjett som en skole med helt nye, vedlikeholdsfrie bygg) og urfordringer i elevmassen (skolen må ansette lærere på våren når de ser hvor mange barn som skal begynne på skolen, og får trukket tilbake penger på høsten om ikke så mange elver startet allikevel. Men da er lærerne allerede ansatt. Dette går spesielt hardt utover "transittbydeler" i sentrum med små leiligheter og stor gjennomtrekk av elever). Så Osloskolen har høye krav, men veldig ulik forutsetning og ressurser til å nå dem.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 12:37   #10
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Bruken av Vurdering for læring i barnetrinnet, med skjema for grad av måloppnåelse som skal fyllast ut, trur eg òg er særskilt for Oslo.

Nei, det tror jeg ikke. Jeg mener å huske (men det er godt mulig jeg tar feil og blander med en annen artikkel) at "lærerrolleutvalget" pekte på VfL som en av veldig få områder man kunne se at det hadde skjedd en endring i læreres praksis. Og det er i hvert fall i bruk i områdene rundt Oslo, som Akershus og Telemark. Den saken i Sandefjord der to lærere nesten mistet jobben, var ikke det også VfL og skjemaføring som var kilden til problemet?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg synes faktisk ikke den dokumentaren var så ille, jeg. Et par ting reagerte jeg litt på, men slik er det vel over alt?

Nei, det var det jeg prøvde å si også. Om man ser den for bare det man ser, er den ille. Men disse barna ble fulgt over et helt år, og selvfølgelig er mye klippet bort. Det er dessverre lett å tro at det er dette som er essensen i hverdagen til disse ungene, når det er dette som vises.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 12:38   #11
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Jeg tror at Osloskolen sett fra de ansattes perspektiv oppleves annerledes enn resten av skolen, blant annet ift større krav til dokumentasjon og kartlegging. At det kan være mer arbeidskrevende stemmer nok.

Jeg har 2 barn i Osloskolen, og har på ingen måte samme opplevelse som det som skildres i artikkelen. De har en skolehverdag som på alle måter har vært og er fin.

Derimot er det ganske mange foreldre og andre i Oslo som velger å la det bli en personlig kampsak å kritisere Osloskolen, og velger å gjøre det til enhver tid. Blant annet ved å gjenfortelle en virkelighet som i alle fall ikke jeg kjenner meg igjen i - om testregimer og voldsomt resultatpress. Jeg skjønner ikke at de ikke flytter når de mener det er så ille. Jeg hadde ikke giddet bo i dyr Oslobolig for å ha barn i et skolesystem jeg syntes var så til de grader ille.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 13:33   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Jeg så dokumentaren da den ble sendt første gang (og undret meg egentlig litt over at den ikke skapte noen debatt her inne). Det var veldig vondt å se den, men jeg kjenner en av lærerne som ble fremstilt ganske godt og jeg vet at de må ha klippet noe aldeles grusomt for å få Oslo-skolen til å fremstå så forferdelig.

Men jeg tror så gjerne at Oslo-skolen skiller seg ut, men det er nå den jeg er vant til å forholde meg til. Personlig ser jeg at det kommer en del positivt ut av den testingen som foregår, og er ikke like negativ til den som mange andre er.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 13:47   #13
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg så dokumentaren da den ble sendt første gang (og undret meg egentlig litt over at den ikke skapte noen debatt her inne). Det var veldig vondt å se den, men jeg kjenner en av lærerne som ble fremstilt ganske godt og jeg vet at de må ha klippet noe aldeles grusomt for å få Oslo-skolen til å fremstå så forferdelig.

men hva synes du var så ille? Jeg har jo ikke barn i Oslo-skolen, og syntes den var helt ok. Klart det er vanskelig for små barn å begynne på skolen. Mye nytt, mye kjedelig, mye stillesitting og krav. Overganger er jo tøft. Men sånn er det jo for mange, hvorfor var denne filmen så vond?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 13:50   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Det jeg synes var ille var at de bare viste hvor mye lærerne kjeftet og maste om de måtte jobbe. De viste ingenting fra noe som helst koselig, og hvis det er slik man ønsker å fremstille oslo-skolen, så vil man den vondt.

Særlig siden jeg kjenner en av dem og vet at de er så mye, mye mer enn kontinuerlig kjeftende.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 13:52   #15
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Absolutt langt fra hva vi opplever. Har to barn i hhv 4. og 2. klasse.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 13:55   #16
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det jeg synes var ille var at de bare viste hvor mye lærerne kjeftet og maste om de måtte jobbe. De viste ingenting fra noe som helst koselig, og hvis det er slik man ønsker å fremstille oslo-skolen, så vil man den vondt.

Særlig siden jeg kjenner en av dem og vet at de er så mye, mye mer enn kontinuerlig kjeftende.


Ok. Jeg tenkte ikke sånn på det i det hele tatt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 13:55   #17
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Ut fra jeg ser og hørern så oppfatter jeg også Oslo-skolen som noe annet den skolen vi kjenner til. Presset på både lærere og elever virker langt høyere.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 13:59   #18
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Jeg kjenner meg heller ikke igjen i beskrivelsene fra Oslo. Og tror at det er både gode og dårlige ting i det som skiller den fra resten av landet.

Når jeg hører om den tilretteleggingen noen barn får der så skal jeg innrømme at det hender jeg har litt lyst til å bo et annet sted. I Bergen er tilrettelagt opplæring et fremmedord. Og det er ikke fordi vi ikke har hatt høyrebyråd, for det har vi da virkelig hatt i så godt som hele den tiden mine barn har gått på skolen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 14:02   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Når jeg hører om den tilretteleggingen noen barn får der så skal jeg innrømme at det hender jeg har litt lyst til å bo et annet sted. I Bergen er tilrettelagt opplæring et fremmedord. Og det er ikke fordi vi ikke har hatt høyrebyråd, for det har vi da virkelig hatt i så godt som hele den tiden mine barn har gått på skolen.

Dette er jo det jeg oppfatter som den positive delen av dette. Ja, ungene testes en del, men det brukes til å gi dem riktig opplæring. Det klarer jeg ikke helt å se problemet med.

Men igjen, dette er jo skrekkelig læreravhengig. Vi har hatt flere helt fantastiske lærere som bruker disse testene helt rett. Noen sånn midt på treet og en helt elendig. Men heldigvis flest av den første gruppa, og nå har vi jo vært innom en del lærere i årenes løp (dog bare på en skole).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 14:34   #20
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Men kvifor har Oslo-skolen fleire timar?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no