Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-18, 19:14   #201
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Min søster ble faktisk stoppet av politiet fordi hun kjørte for sakte en gang. Det var første gangen hun kjørte etter at hun hadde vært med i en bilulykke, og hun var veldig redd, så det var grunnen, men det så mistenkelig ut for politiet, så de stoppet henne.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-18, 20:02   #202
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Ja, grunnregelen i vegtrafikkloven slår først og fremst fast:

Sitat:

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret».

Grunnregelen bygger på de to viktigste målsettinger for trafikklovgivningen: trafikksikkerhet og en effektiv og smidig trafikkavvikling.

Det betyr at man har en plikt til å enten holde den forsvarlige, lovlige farten ELLER legge til rette for at trafikken bak kommer forbi. Det betyr ikke at man må ligge i 100 på vanlig vei, eller stoppe på busslommer så fort man har noen bak seg. Det betyr heller ikke at man har rett til å kjøre som en drittsekk fordi man ikke kommer forbi. Men hensynsfullhet går begge veier.

Så, hvis du ikke vil forbi en som ligger under (forsvarlig) fartsgrense, så signaliser det tydelig ved å slippe deg godt bak og hold jevn avstand. Da er det helt uproblematisk.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-18, 20:40   #203
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Jeg kjørte MYE i mange år, men nå er jeg eldre, kjører mindre og har blitt skeptisk. Har dessuten aldri hatt selvtillit bak rattet (skylder på kjørelærer jeg burde ha byttet ut). Derfor vurderer jeg faktisk å spandere på meg noen kjøretimer. Lære meg lukeparkering og skikkelig rygging en gang for alle, forbikjøring og mer fornuftig giring.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-18, 21:07   #204
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Tror det er lettest å se forskjell på hvem som er vant til landeveiskjøring og ikke når det er mørkt og ikke gatelys. Det tror jeg det er lurt å holde vedlike.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-18, 21:45   #205
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Tror det er lettest å se forskjell på hvem som er vant til landeveiskjøring og ikke når det er mørkt og ikke gatelys. Det tror jeg det er lurt å holde vedlike.


Det blir verre med alderen. Ser jo ingenting.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-18, 22:03   #206
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Jeg har relativt dårlig nattesyn, jeg har hørt at det er vanlig ved nærsynthet? Jeg kjører alltid roligere i mørket. (Men fortsatt jevnt.)

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-18, 23:49   #207
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Jeg liker landeveiskjøring i mørket.

Nok om det.
Det er faktisk en del tilfeller der man ikke kan kjøre i fartsgrensen.
Og det er med tilhenger (jeg kjører en god del med tilhenger).
Vet dere reglene?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 00:15   #208
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Tja, har du tilhenger uten brems kan du være forhindret fra å kjøre i fartsgrensen av regelverket, også utenfor motorvei.
Med brems? Not so much.
Jeg kjører mye med henger, bilhenger med 2m innvendig bredde, den er 2,4m utvendig, selvfølgelig må man ta det roligere i svingene, men selv med bil bakpå er det sjelden jeg ikke kan følge fartsgrensen.
Kjører jeg på en vei hvor jeg blir til hinder og ser jeg skaper kø svinger jeg av og slipper forbi med jamne mellomrom.
Hvis flere hadde gjort det (med eller uten henger) hadde en god del møteulykker vært unngått.

Har du feil- eller overlastet henger, henger som er for tung for bilen eller rett og slett henger med utslitte støtdempere vil den oppleves som ustabil i høy hastighet.
Regelverket som gjør at man har lov å kjøre med henger uten å ta lappen på det (så lenge totalvekt på bil pluss totalvekt på henger <3500kg) fremstår som en smule idiotisk når du ser folk på vei til hytta med materialer med en ekvipasje de ikke tør å kjøre over 60km/t med fordi de ikke har kunnskap om hvordan man skal laste, hvor mye man kan laste eller hvor mye bilen deres trygt kan dra.
Like ille er det med folk som kjører som om tilhengeren bak ikke er der og ihvertfall ikke påvirker bilen foran, på noen som helst måte.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 02:06   #209
Stressern
Nybegynner
 
Stressern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2018
Hvor: Utenfor Oslo
Innlegg: 3
Stressern har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Vi bytter bare plass når den andre er lei. Det er egentlig det samme hvem som kjører, og hvis det er den samme som skal bruke bilen etterpå er det greit å slippe å justere speil og sete og slikt.

Stressern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 08:08   #210
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Tja, har du tilhenger uten brems kan du være forhindret fra å kjøre i fartsgrensen av regelverket, også utenfor motorvei.
Med brems? Not so much.
Jeg kjører mye med henger, bilhenger med 2m innvendig bredde, den er 2,4m utvendig, selvfølgelig må man ta det roligere i svingene, men selv med bil bakpå er det sjelden jeg ikke kan følge fartsgrensen.
Kjører jeg på en vei hvor jeg blir til hinder og ser jeg skaper kø svinger jeg av og slipper forbi med jamne mellomrom.
Hvis flere hadde gjort det (med eller uten henger) hadde en god del møteulykker vært unngått.

Har du feil- eller overlastet henger, henger som er for tung for bilen eller rett og slett henger med utslitte støtdempere vil den oppleves som ustabil i høy hastighet.
Regelverket som gjør at man har lov å kjøre med henger uten å ta lappen på det (så lenge totalvekt på bil pluss totalvekt på henger <3500kg) fremstår som en smule idiotisk når du ser folk på vei til hytta med materialer med en ekvipasje de ikke tør å kjøre over 60km/t med fordi de ikke har kunnskap om hvordan man skal laste, hvor mye man kan laste eller hvor mye bilen deres trygt kan dra.
Like ille er det med folk som kjører som om tilhengeren bak ikke er der og ihvertfall ikke påvirker bilen foran, på noen som helst måte.


Henger uten brem med over 300kg last= 60 km/t
Henger med brems uansett last = 80km/t
Så at de kjører i 60 km/t har sin naturlige forklaring.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 09:23   #211
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Så at de kjører i 60 km/t har sin naturlige forklaring.


Kan ha sin naturlige forklaring - min eksempler var ikke biler med henger.

Og ja, det kan være gode grunner til å kjøre under fartsgrensen. Og hvis de gode grunnene skyldes deg (ikke bare deg Floksa, deg sånn generelt altså ), så må du sørge for at du likevel ikke setter andre i fare. Kjør til siden, slippe forbi, velge en annen vei som har lavere fartsgrense osv. Om det skyldes usikkerhet hos sjåføren, problemer med bilen, henger bakpå eller andre ting er likegyldig, man må ta ansvar slik at det ikke oppstår farlige situasjoner.


Det samme gjelder jo for de som kjører "motsatt" - alt for høy fart, raser forbi alt og alle, ikke tar hensyn til føret osv...Poenget er at det er ett stort ansvar å kjøre bil, og da plikter man både å sette seg inn i regler og det rent "tekniske" med å kjøre bil, men man plikter også å skaffe seg nok erfaring til at man _faktisk_ kan kjøre bil - også når ting ikke er optimale, eller uventede hendelser oppstår.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 09:29   #212
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Kan ha sin naturlige forklaring - min eksempler var ikke biler med henger.

Og ja, det kan være gode grunner til å kjøre under fartsgrensen. Og hvis de gode grunnene skyldes deg (ikke bare deg Floksa, deg sånn generelt altså ), så må du sørge for at du likevel ikke setter andre i fare. Kjør til siden, slippe forbi, velge en annen vei som har lavere fartsgrense osv. Om det skyldes usikkerhet hos sjåføren, problemer med bilen, henger bakpå eller andre ting er likegyldig, man må ta ansvar slik at det ikke oppstår farlige situasjoner.


Det samme gjelder jo for de som kjører "motsatt" - alt for høy fart, raser forbi alt og alle, ikke tar hensyn til føret osv...Poenget er at det er ett stort ansvar å kjøre bil, og da plikter man både å sette seg inn i regler og det rent "tekniske" med å kjøre bil, men man plikter også å skaffe seg nok erfaring til at man _faktisk_ kan kjøre bil - også når ting ikke er optimale, eller uventede hendelser oppstår.


Jeg tar mye hensyn så jeg føler meg ikke truffet altså. Men jeg er ikke enig i at man SKAPER farlige situasjoner. De oppstår fordi andre tar farlige valg. Det er IKKE farlig å ligge bak en bobil i 55 km/t. Selv ikke i mange mil. Det som ER farlig er å foreta en hasardiøs forbikjøring.


Selv stopper jeg på en busslomme og tar 5 minutter pause om jeg havner bak en bil som gir høyt blodtrykk. For det er ikke den langsomme bilen som er problemet. Det er det jeg som er.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 10:10   #213
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Ikke i følge grunnregelen i veitrafikkloven, altså.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 10:46   #214
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Det er ikke ulovlig å kjøre sakte. Men du skal kjøre på en måte som ikke er til hinder for andre. Og politiet kan gi både bot og anmelde dersom man kjører sakte; https://www.tv2.no/a/8463562/

Poenget er, at dersom bobilen ikke har noen annen grunn til å kjøre i 55 km/t enn at sjåføren ikke føler seg trygg, ønsker å se på utsikten eller lignende, og sjåføren ikke kjører til siden, så opptret bobilen i strid med vegtrafikkloven. Og dersom du som sjåfør av bilen bak, til tross for at forbikjøring kan gjennomføres på forsvarlig måte, ikke gjør det (eller kjører til siden, eller legger seg bak slik at man kan gjøre forbi) så opptrer også du i strid med vegtrafikkloven.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 12:16   #215
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Hovedutfordringen i trafikkbildet i Norge er IKKE lusekjørere.
Jeg er veldig overrasket over at voksne, godt utdannede kvinner (det har vi fastslått i utallige undersøkelser her inne, selvom det ikke gjerlde alle) bruker tid på å agrumenter for å kunne kjøre forbi, flytte ansvar og skyver veitrafikkloven foran seg. Det er ikke på grunn av lusekjører folk drepes i trafikken.Det er ikke lusekjørere som gjør at vi må ha kameraer, gjennomsnsittsmålinger og kontroller. Det gis uendelig mange flere forelegg for fart enn det gjøres for lusefart. Fart (og rus,gjerne i kobinasjon) dreper.
Lusekjørere som kjører slik at de faktisk (ikke vurdert av deg, men av politi eller andre kontrollmyndighet) bryter veitrafikkloven utgjør et minimalt problem.
Fart og rus. Ikke lus. Lag et lite vers av det som du synger når du kjører.

Og jada, jeg har fått mine fartsbøter. Jeg liker å kjøre "effektivt" som det ofte heter.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 12:23   #216
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Vi er ikke uenig i at aggressive og uforsiktige kjørere er det største problemet. Men det er alltid minst to biler involvert i en forbikjøring. En som utfører og en som er årsaken. Det er alltid utfører som har hovedansvaret, årsakskjører får økende ansvar utfra hvor lite hensynsfullt h@n kjører. Du kan ikke velge å neglisjere veitrafikkloven, selv om andre også kjører dårlig. Hvis det er en trøst, er jeg like overrasket over at du overhodet ikke ser begge sider. Man kan selvsagt kjøre både dårlig og farefullt uten å kjøre fort.

Jeg har forøvrig aldri fått fartsbot, selv med over 40 000 km i året i mange år. Uten at det sier noe særlig om hvordan man kjører.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 13-09-18 kl 12:30.
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 12:32   #217
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Vi er ikke uenig i at aggressive og uforsiktige kjørere er det største problemet. Men det er alltid minst to biler involvert i en forbikjøring. En som utfører og en som er årsaken. Det er alltid utfører som har hovedansvaret, årsakskjører får økende ansvar utfra hvor lite hensynsfullt h@n kjører. Du kan ikke velge å neglisjere veitrafikkloven, selv om andre også kjører dårlig. Hvis det er en trøst, er jeg like overrasket over at du overhodet ikke ser begge sider. Man kan selvsagt kjøre både dårlig og farefullt uten å kjøre fort.

Jeg har forøvrig aldri fått fartsbot, selv med over 40 000 km i året i mange år. Uten at det sier noe særlig om hvordan man kjører.


Jeg ser begge sider. Jeg vet veldig godt hva en hattemann er.

Jeg er bare ikke enig i at det er en spesielt stor utfordrng, trafikksikkerhetsmessig.

Kan du vise til noen dommer der den som blir forbikjørt er tilkjent deler av ansvaret?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 12:34   #218
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det er ikke på grunn av lusekjører folk drepes i trafikken.Det er ikke lusekjørere som gjør at vi må ha kameraer, gjennomsnsittsmålinger og kontroller. Det gis uendelig mange flere forelegg for fart enn det gjøres for lusefart. Fart (og rus,gjerne i kobinasjon) dreper.
Lusekjørere som kjører slik at de faktisk (ikke vurdert av deg, men av politi eller andre kontrollmyndighet) bryter veitrafikkloven utgjør et minimalt problem.


Jeg legger til grunn at alle er inneforstått med at for høy fart og rus, hver for seg eller i kombinasjon, er absolutt idiotisk i forhold til kjøring! Men det er på en måte en selvsagt forståelse i min bok, jeg er, som Candy, mer overrasket når man ikke ser at også andre typer kjøring (overforsiktig, nervøs, opptatt av andre ting mens man kjører, kjøring med biler i dårlig teknisk stand, ikke overholde hviletid osv) bidrar til ulykker - kanskje endog i større grad enn statistikkene viser?



Jeg kjører ikke forbi med mindre det er forsvarlig å gjøre det, selv om bilen foran ligger i 55 km/t i 90-sonen. Men, jeg er sikker nok som sjåfør til at jeg kan vurdere hva som er forsvarlig tidspunkt for forbikjøring, og jeg kan gjennomføre denne på en forsvarlig måte. Det ville likevel vært enda sikrere for alle, dersom "lusekjøreren" (uavhengig av årsak for lusekjøringen) hadde fulgt veitrafikkloven og kjørt til siden for å slippe forbi de av oss som kommer opp bakfra og faktisk er i stand til å holde fartsgrensen. Ikke sant?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 12:35   #219
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Det er i hvert fall ikke noen problemer med å finne eksempler på folk som både får bot og mister lappen på grunn av at de bryter grunnregelen og kjører for sakte.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 12:37   #220
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er alltid utfører som har hovedansvaret, årsakskjører får økende ansvar utfra hvor lite hensynsfullt h@n kjører.

Nja, den skurrer litt i rettsfølelsen min, altså. Årsak, forklaring? Ja, helt klart. Ansvar, skyld? Does not sit right with me.

Hvis du tar en dårlig beslutning og kjører forbi på en uforsvarlig måte, mener jeg du har ansvaret alene. Noen annet blir litt for «He made me do it» for meg.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no