Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

abort i 7 måned (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-06, 20:20   #21
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: abort i 7 måned (VG)

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Stemmer!

Når abortnemda sier "nei" - bør det begynne å ringe noen bjeller i hodet på dama, spør du meg...
Men enkelte mennesker klarer vel å distansere seg slik at de ikke ser på fosteret som et barn -
men som noe upassende de kan kvitte seg med ved å dra til Spania...

Ja, jeg tror faktisk det er årsaken til at mange klarer det. F.eks jenta på 19 år, trolig ganske umoden og barnslig, har ikke barn fra før og klarer rett og slett ikke å tenke seg til det virkelige lille barnet som ligger der. Det er fullt mulig å distansere seg fra slikt, når man ikke har vært gravid før, har barn og ellers kanskje lever et liv som er rimelig fjernt fra morsrollen. Jeg klarer å sette meg inn i hvordan jeg selv var som tenåring, og tror det er en forklaring.
Man skal jo heller ikke se bort i fra at det er en del fortvilede skjebner der de ikke ser annen utvei, alkohol-og rus, kvinner som er likegyldige eller egosentrerte.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 20:26   #22
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: abort i 7 måned (VG)

Nå var ikke jeg klar over at det tilfelelt var en 19 år gammel jente som sent hadde blitt klar over at hun var gravid, og det forandrer endel for min del i allefall.
At abortnemda gav henne nei, sier egentlig veldig lite, i allefall om de dnske abortnemdene fungerer på lik linje som her i Norge.
Her kommer det mye an på hvor man bor for å få innvilet en senabort.
Bor man i Bibelbeltet er sjangsene for et nei høyere en andre steder.
Så lenge slike nemder består av mennesker som det virker som ikke har noe reglement å forholde seg til, vil mye bli avgjort av hvordan de i nemda ser på saken, deres følelser og meninger.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 20:55   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: abort i 7 måned (VG)

Det forandrer ingenting for mitt vedkommende at jenta er 19 år og ble klar over svangerskapet sent. Det må da være bedre å adoptere bort barnet enn å ta livet av det!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 21:00   #24
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: abort i 7 måned (VG)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det forandrer ingenting for mitt vedkommende at jenta er 19 år og ble klar over svangerskapet sent. Det må da være bedre å adoptere bort barnet enn å ta livet av det!

Det er jeg enig i, men det forandrer jo litt det jeg skrev tidligere om at hun burde vært klar over at det ikke passet med barn mens det enda var tillatt med abort.
Når man har kommet til 6-7 mnd er det groteskt for meg å ta fjerne et friskt barn, da er adopsjon et mye bedre alternativ.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 21:23   #25
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: abort i 7 måned (VG)

Det der er jo drap! Helt forferdelig


Syns ikke det har noe å si at jenten var 19 år.
Jeg var selv akkurat fylt 19 år da snuppa ble født.

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02

F.eks jenta på 19 år, trolig ganske umoden og barnslig, har ikke barn fra før og klarer rett og slett ikke å tenke seg til det virkelige lille barnet som ligger der. Det er fullt mulig å distansere seg fra slikt, når man ikke har vært gravid før, har barn og ellers kanskje lever et liv som er rimelig fjernt fra morsrollen. Jeg klarer å sette meg inn i hvordan jeg selv var som tenåring, og tror det er en forklaring.

Håper ikke du tror at alle 19åringer er slik.

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 21:44   #26
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: abort i 7 måned (VG)

Opprinnelig lagt inn av Lykketrollet, her.

Det der er jo drap! Helt forferdelig


Syns ikke det har noe å si at jenten var 19 år.
Jeg var selv akkurat fylt 19 år da snuppa ble født.



Håper ikke du tror at alle 19åringer er slik.

At du var en moden tenåring og var klar/ansvarlig til å bli mor, betyr jo ikke at alle på samme alder bør, er og kan være det. Men nei, jeg tror ikke alle 19-åringer er sånn
Men jeg tenkte litt tilbake på meg selv, og jeg er veldig glad jeg "slapp" å bli mor den gangen, jeg hadde nok tatt ansvar og hatt støtte fra familie, men jeg hadde ikke vært spesielt moden og ferdig med ungdomslivet. Og jeg tror også at jeg kunne ha distansert meg selv ved en abort(dog ikke i 7 mnd). Vi har alle forskjellige skjebner og forutsetninger for valg vi tar.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 23:01   #27
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: abort i 7 måned (VG)

Jeg tror ikke jeg klarer å sette meg inn i den tankegangen uansett hvor mye jeg prøver.
Jeg var 18 år gammel da jeg fant ut at jeg var gravid, og det kunne ikke ha passet verre. Jeg skulle ikke ha barn før jeg var minst 26, og jeg skulle i marinen et år, og så et år til USA for å studere ++++. Jeg kunne ha tatt abort, for jeg oppdaget det tidlig, men jeg valgte å endre planene mine i stedet. Jeg husker jeg var ung og naiv den gangen, og glad i å leve livet, men ikke så naiv at jeg ikke skjønte hva som vokste inni meg når jeg fikk to streker på pinnen.
En 19 åring er ikke så umoden at hun ikke klarer å se konsekvensene av sine handlinger. Å ta abort i 7 mnd er et kaldblodig mord og burde straffes deretter.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 23:42   #28
Polkadot
Passiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hedmark
Innlegg: 475
Polkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populær
Standard

Sv: abort i 7 måned (VG)

Eller er denne artikkelen arrangert for å skape nytt liv i debatten om forlenget grense for abort?

Polkadot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 23:52   #29
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: abort i 7 måned (VG)

Opprinnelig lagt inn av Polkadot, her.

Eller er denne artikkelen arrangert for å skape nytt liv i debatten om forlenget grense for abort?

Nei, det er dessverre realitet at dette skjer ved en klinikk i Spania.
Danske journalister har vært der og pratet med klinikksjefen - som ikke så noe umoralsk i hva han foretok seg.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 00:49   #30
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.297
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: abort i 7 måned (VG)

Nå fikk jeg flashback til Kina på sekstitallet. Hvis de fikk tak i en illegal gravid (=som har et barn fra før og har blitt gravid uten å ha fått tillatelse) så ble det ansett som abort hvis de klarte å sette formaldehydsprøyten i hodet på barnet før resten av kroppen kom ut. Altså ikke drap.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 09:52   #31
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: abort i 7 måned (VG)

Jeg håper det finnes et helvete som tar seg av disse kvinnene og disse legene. Jeg blir kvalm over at noen folk er så tett i pappen at de ikke eier flere moralske skrupler enn dette.

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 11:07   #32
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: abort i 7 måned (VG)

For en tragisk historie, og det er forferdelig synd at noen opplever situasjonen sin slik at dette var det beste valget å ta. Men jeg vet ikke hvordan reglene for adopsjon er i Danmark (eller Norge for den saks skyld). Har man virkelig mulighet til å adoptere bort barnet sitt rett etter fødselen? Trodde de fleste adopsjoner var fjernadopsjoner eller stebarnadopsjoner?

Personer som er i en slik situasjon bør i hvert fall følges godt opp,både før, under og ikke minst etter avgjørelsen. Slik som reaksjonene i samfunnet er, blant annet det som kommer frem i denne tråden, vil jenta bli fordømt og et yndet hatsobjekt. Jeg håper at hun kommer til å tilgi seg selv en gang og leve et liv uten alt for mange skader på sjelen.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 11:25   #33
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: abort i 7 måned (VG)

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Ja, jeg tror faktisk det er årsaken til at mange klarer det. F.eks jenta på 19 år, trolig ganske umoden og barnslig, har ikke barn fra før og klarer rett og slett ikke å tenke seg til det virkelige lille barnet som ligger der. Det er fullt mulig å distansere seg fra slikt, når man ikke har vært gravid før, har barn og ellers kanskje lever et liv som er rimelig fjernt fra morsrollen. Jeg klarer å sette meg inn i hvordan jeg selv var som tenåring, og tror det er en forklaring.
Man skal jo heller ikke se bort i fra at det er en del fortvilede skjebner der de ikke ser annen utvei, alkohol-og rus, kvinner som er likegyldige eller egosentrerte.

Det er fælt å tenke på hvordan hun kommer til å oppleve et nytt svangerskap en gang, og skjønner hva hun har gjort.

For det ER drap.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no