Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

[Strikking] Montere ullgenser

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-21, 13:45   #1
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

[Strikking] Montere ullgenser

Jeg har strikket en Islender i Rauma Finull og nå skal den monteres. Jeg hater å montere ermer på bol, og det er mange år siden jeg har gjort det. Jeg strikker helst raglan. Men nå står jeg her og kjenner energien renner ut av meg.

Her er spørsmålet:
Kofter strikket i ull klipper jeg opp i stolpe uten å sy. Jeg klipper opp og legger sårkanten bak et bånd.

Kan jeg bare klippe opp for ermhull på gensere også og bare legge belegget over? Noen som har turt dette og har erfaring. Tidligere har jeg sydd med maskin.. Og det er schedeli!

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-21, 22:16   #2
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.175
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Strikking] Montere ullgenser

Jeg hadde ikke turt uten åsy, og jeg liker ikke den sy biten stort.. Hatter i grunnen montering.
Kjenner jeg er glad jeg valgte raglan på min islender akkurat nå.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-21, 22:59   #3
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Strikking] Montere ullgenser

Jeg har brukt dagen på å feste alle tråder og resten av dagen har jeg bare stirret olmt på genseren. Mottakeren insisterte på at han ville ha sånne ermer og nå angrer jeg på at jeg ikke nektet.

Jeje, ny dag i morgen. Da får jeg dampe og sy.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-21, 00:35   #4
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.992
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking] Montere ullgenser

Du kan jo hekle før du klipper?
Jeg syr eller hekler alltid før jeg klipper, men jeg er ekstremt risikoavers.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-21, 08:51   #5
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Strikking] Montere ullgenser

Jeg syr alltid. For hånd, for jeg har ikke symaskin. Det er en kjedelig del av arbeidet og hovedgrunnen til at jeg nå stort sett strikker raglan.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-21, 09:23   #6
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.175
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Strikking] Montere ullgenser

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg har brukt dagen på å feste alle tråder og resten av dagen har jeg bare stirret olmt på genseren. Mottakeren insisterte på at han ville ha sånne ermer og nå angrer jeg på at jeg ikke nektet.

Jeje, ny dag i morgen. Da får jeg dampe og sy.

Jeg angrer på at jeg syns det var en fin ide å strikke denne genseren til mannen.. Aldri mere.
One and only sier nå jeg, selv om det er raglan.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-21, 11:52   #7
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Strikking] Montere ullgenser

Du fester tråder uten knussel, men å vippe frem symaskinen for å sy et par-tre sømmer der ermene skal være liker du ikke? Er ikke du en sånn kløpper på sying?

Men seriøst, det sikreste er å sy før du klipper, men er du trygg på at ullen ikke rakner så skal det i prinsippet gå fint å klippe og feste belegget på ermene sånn at klippkanten ikke synes. Personlig ville jeg sydd, men så synes jeg heller ikke det er noe stress å sy med maskinen heller. Eller hekle, det går også fint. http://ninapetrina.blogspot.com/2014...kkejakker.html

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-21, 12:31   #8
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Strikking] Montere ullgenser

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Du fester tråder uten knussel, men å vippe frem symaskinen for å sy et par-tre sømmer der ermene skal være liker du ikke?

Problemet er at jeg må løfte ræva ut av sofaen hvis jeg skal sy. Jupp, så dårlig stelt er det med tiltakslysten min om dagen. Alt som kan gjøres fra sofaen i helgene er greit. Symaskinen står til og med ferdig rigget på syrommet. Det er bare tanken som byr meg i mot. Men jadda, jeg skal ta meg selv i nakken å lempe meg inn på syrommet. (men det har blitt så rotete der!)

(Jeg misliker sterkt mennesker som starter hver setning med "Problemet er" - så jeg unngår i det lengste å bli en sånn person selv) - så les dette innlegget med en håndfull ironi.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-21, 12:33   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.816
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Strikking] Montere ullgenser

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Eller hekle, det går også fint. http://ninapetrina.blogspot.com/2014...kkejakker.html

Har du prøvd dette? Er det sånn at det hekles midt i klippestolpen og at hvis det er strikket med dobbelt garn i klippestolpen så vil heklestingene holde på all tråd selv om det klippes rett ved siden av? Kan dette brukes på all slags garn, også superwash og annet, ikke bare rein ull?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-21, 13:17   #10
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.992
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking] Montere ullgenser

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Har du prøvd dette? Er det sånn at det hekles midt i klippestolpen og at hvis det er strikket med dobbelt garn i klippestolpen så vil heklestingene holde på all tråd selv om det klippes rett ved siden av? Kan dette brukes på all slags garn, også superwash og annet, ikke bare rein ull?

Jeg har gjort det, og ja, det holder, men det må være rein ull, ikke superwash. Imidlertid har jeg opplevd en gang at det rakner littegrann etter mye bruk, det har jeg aldri opplevd med ting som er sydd over med symaskin.

Greia med rein ull, er at det til en viss grad hekter seg inn i hverandre, fordi ulla har skjell som stikker litt ut. Superwash og blandingsgarn har fått lukket skjellene sine og er glattere og holder mindre sammen. Dermed krymper det mindre i vask, men rakner lettere.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-21, 14:18   #11
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Strikking] Montere ullgenser

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Problemet er at jeg må løfte ræva ut av sofaen hvis jeg skal sy. Jupp, så dårlig stelt er det med tiltakslysten min om dagen. Alt som kan gjøres fra sofaen i helgene er greit. Symaskinen står til og med ferdig rigget på syrommet. Det er bare tanken som byr meg i mot. Men jadda, jeg skal ta meg selv i nakken å lempe meg inn på syrommet. (men det har blitt så rotete der!)

(Jeg misliker sterkt mennesker som starter hver setning med "Problemet er" - så jeg unngår i det lengste å bli en sånn person selv) - så les dette innlegget med en håndfull ironi.

Ironi lest. Men se på dette som det vennlige sparket du trenger bak til å tusle inn på syrommet, ignorere rotet og sy de fire sømmene du trenger.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-21, 14:19   #12
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Strikking] Montere ullgenser

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Har du prøvd dette? Er det sånn at det hekles midt i klippestolpen og at hvis det er strikket med dobbelt garn i klippestolpen så vil heklestingene holde på all tråd selv om det klippes rett ved siden av? Kan dette brukes på all slags garn, også superwash og annet, ikke bare rein ull?

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg har gjort det, og ja, det holder, men det må være rein ull, ikke superwash. Imidlertid har jeg opplevd en gang at det rakner littegrann etter mye bruk, det har jeg aldri opplevd med ting som er sydd over med symaskin.

Greia med rein ull, er at det til en viss grad hekter seg inn i hverandre, fordi ulla har skjell som stikker litt ut. Superwash og blandingsgarn har fått lukket skjellene sine og er glattere og holder mindre sammen. Dermed krymper det mindre i vask, men rakner lettere.

Det Luftslottet sa. Kun på ren ull. Men for det meste så lar jeg symaskinen ta jobben. Tryggest det.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-21, 14:27   #13
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.816
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Strikking] Montere ullgenser

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det Luftslottet sa. Kun på ren ull. Men for det meste så lar jeg symaskinen ta jobben. Tryggest det.

Jeg er villig til å gjøre nesten hva som helst for å unngå symaskinen. Som å lære meg å hekle for eksempel.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-21, 14:51   #14
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Strikking] Montere ullgenser

Jeg var på kurs med Pinneguri (jeg måtte bare tenke meg godt om før jeg kom på hvem som hadde lært meg dette), og jeg ser jo nå at dette gjelder knappestolper og ikke ermer.

Her beskriver hun hvordan man klipper i strikketøy av ull uten å måtte sy.
http://pinnehobby.blogspot.com/2012/...ikka-ting.html

Så da får jeg bare ta meg sammen å sy. Det er en engangsjobb!

God oppskrift her: http://pinnehobby.blogspot.com/2013/...ka-genser.html

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 22-03-21 kl 14:59.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no