Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvilken planløsning skal vi ha?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-21, 00:34   #1
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hvilken planløsning skal vi ha?

Har kjøpt småbruk (yay!), og skal i gang med oppussing av våningshuset. Det er litt å ta tak i, for å si det sånn. Blant annet må vi sannsynligvis legge opp vann og avløp på nytt. Men det betyr også at vi kan få det akkurat slik vi vil. Noen som har lyst til å mene noe om planløsning?

Det er mange nok soverom i andre etasje (og planløsninga der er ganske grei), så i 1. etasje trenger vi bare bad, stue, kjøkken og spisestue. I tillegg kunne jeg tenke meg et vaskerom, og kanskje et planterom eller grovkjøkken? Vi bruker først og fremst kjøkken og spisestue, så vi trenger ihvertfall ikke mer enn ei stue. Vi er litt usikre på hva som er bærende vegger, men har markert med rødt på tegningen de vi tror er bærende. Har også markert hvor jeg tror vannet kommer inn nå, men det trenger altså ikke være bindende. I tillegg lurer jeg på om vi burde hatt en utgang til terrasse/vinterhage på sørøstsiden (nede til høyre) etterhvert.

Nord er opp og sør er ned, og det er best utsikt mot øst og vest.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Plantegning 1.etg.jpg (71,7 KB, 130 visninger)
__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07

Sist redigert av gajamor : 01-04-21 kl 10:39.
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-21, 08:49   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken planløsning skal vi ha?

Gratulerer!

Du vil i alle fall ha et planterom om der ikke er et kjølig soverom tilovers oppe. Og utgang til terrasse ja


Jeg ville hatt mulighet til å lage skikkelig langbord, en gang i tiden når det blir lov med gjester igjen og det skal det jo bli før dere skal flytte inn, sånn det høres ut.

Ellers kan jeg litt lite om planløsninger

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-21, 09:38   #3
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.815
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken planløsning skal vi ha?

Jeg er glad i solnedganger og utsikt til det. Tipper du kan ha det mot vest. Tilsvarende liker jeg soloppganger og morgensol. Jeg tror jeg hadde lagt rommet jeg opphldet meg mest i tidlig på dagen mot øst og kvelds- og ettermiddagsrommet mot vest. For meg betyr det kjøkken og spiseplass i øst oog stue i vest.

Gartulerer med småbruk!

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-21, 09:56   #4
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken planløsning skal vi ha?

Gratulerer!

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-21, 09:59   #5
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken planløsning skal vi ha?

Gratulerer!

Tenker dere livsløpsstandard? Jeg ville nok hatt et rom i første som enkelt kan gjøres om til soverom hvis det blir behov for det. Feks. en lukket tv-stue?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-21, 19:21   #6
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.383
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken planløsning skal vi ha?

Enig med kjøkken mot øste og stue mot vest. Grovkjøkken/planterim høres lurt ut. Vaskerom også. Blir det et eller to bad oppe? Holder det med gjestedo nede?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-21, 21:34   #7
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken planløsning skal vi ha?

Livsløpsstandard har vi ikke tenkt på, men det var lurt. Kan beholde det lille rommet sør for vest-stua, og evt bruke den som kontor e.l. Vi ser så lite på tv, så tv-stue er ikke vits i.

Vi er veldig usikre på bad oppe, pga skråtak. Tenkte at badet i 1. etg skulle være hovedbadet.

Ikke så dumt å legge kjøkkenet + spisestua mot øst. Da kan vi etterhvert gå ut i vinterhage/platting i sør. Langbord på spisestua er et must, ikke bare for å ha gjester, men for å kunne tilberede større mengder mat i forbindelse med jakt/fiske/slaktesesong.Men jeg er veldig usikker på hvor det er lurest å ha langbordet. De store vinduene er i nord, og det står vedovner på begge stuene inntil pipene.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-21, 11:11   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.383
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken planløsning skal vi ha?

Er det kjeller?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-21, 11:39   #9
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken planløsning skal vi ha?

Jeg ville så langt som mulig satset på bad og soverom på samme plan ihvertfall. Så da kanskje hovedbad og soverom i første etasje og resten av soverommene og et mindre bad i andre?

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-21, 11:55   #10
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.383
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken planløsning skal vi ha?

Går det å ha større vi duer mot øst og vet eller ønsker dere ikke å gjøre noe slikt nå?

Trenger entreen å være større? Jeg kan tenke meg at det blir en del yttertøy som er skittent, men enda ikke trenger vask som skal plasseres et sted. Det er synd at de store vinduene er mot nord. Ellers hadde det vært naturlig å ha det slik fra nord øst og rundt mot nordvest, syns jeg: Vaskerom/grovkjøkken, kjøkken med stor spiseplass (mot sørøst), Stuen mot sørvest og soverom/kontor med bad mot nordvest. Det blir ikke så store rom, men kan du tenke deg å ha mer åpent mellom kjøkken/spisestue/stue så blir det mer luftig.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-21, 15:51   #11
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken planløsning skal vi ha?

Det er kjeller, men det er ganske rått og lavt under taket (185-190cm). Men det er dører ut, så det er mulig å sette det skitneste av tøy der. Yttergangen er ganske romslig, så jeg tror vi skal få plass til det meste av normale greier der.

Vi kunne tenke oss å sette inn større og flere vinduer, men har ikke råd til det før om noen år. Må prioritere vann/kloakk og tak først. Men jeg ser logikken i å ha de "beste delene" mot sør. Samtidig gjør det ingenting om det er bra med lys og store vinduer på arbeidsrom som grovkjøkken.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-21, 15:55   #12
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.383
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken planløsning skal vi ha?

Jeg skulle vurderer å ha vaskerom i kjelleren, i hvert fall med tiden. Det er veldig greit å kunne ha så stort kjøkken og stor stue som mulig. De voksnes soverom skulle jeg ikke gjøre stort, bare det er nok med skap. Vi voksne er jo stort sett ikke i soverommet mer enn når vi sover.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-21, 17:41   #13
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.898
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken planløsning skal vi ha?

Gratulerer!
Med et småbruk vil du ha romslig vaskerom/ grovinngang

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-21, 19:34   #14
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken planløsning skal vi ha?

Kjøkken- eller stuevindu mot gårdsplassen og fjøset så du kan se hvem som kommer og hva som skjer der.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no