Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva gjør jeg med rester av en halv oksestek?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-16, 14:26   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.937
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Hva gjør jeg med rester av en halv oksestek?

Tips til hva jeg kan gjøre med den? Vi kan jo selvsagt bare spise den vanlig med poteter, grønnsaker og saus, men synes vi hadde litt lite saus til overs (langtidsstekte den, og da synes jeg det ble mindre sky å lage saus av).

Kan jeg gjøre noe annet med den? Gryte?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-16, 14:36   #2
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør jeg med rester av en halv oksestek?

Jeg pleier å lage en litt sånn retroaktig karrigryte som det egentlig skal være rester av kokt/stekt oksekjøtt i. (Jeg har sjelden det, så jeg bruker ferskt kjøtt, men det er jo bare å korte litt ned på koketiden/ la sausen koke litt lengre før du har i kjøttet.)

Veldig god, synes jeg - tror den egentlig stammer fra sånne oppskriftskort fra 70-tallet.

Karristuing
Ca. 700 gram kjøtt i litt store terninger (da er det snakk om rått kjøtt, trenger jo mindre om det er stekt)

1 løk

3-4 fedd hvitløk

Smør eller olje

2 ss mel

1-2 ss karri (mengde etter smak og type, til denne oppskriften liker jeg best vanlig "butikk-karri" som Santa Maria e.l.)

Kjøttkraft (eller buljong)

Saft av en halv sitron

Et par never rosiner


Basmatiris og peanøtter til servering.



(Brun kjøttet i porsjoner, kok gjerne ut pannen mellom hver omgang.) Varm smør eller olje i en gryte og fres løk og hvitløk til det er mykt, la karrien surre med i et par minutter. Ha i melet, rør godt og spe med kraft og evt. utkoket fra kjøttstekingen. Smak til med sitronsaft, salt og pepper og ha i rosinene. Kokes til kjøttet er godt og mørt (en times tid? litt avhengig av type kjøtt, dessuten synes jeg sausen blir bedre dess lengre den koker).

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-16, 14:50   #3
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.712
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør jeg med rester av en halv oksestek?

Lapskaus.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-16, 21:38   #4
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 909
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Hva gjør jeg med rester av en halv oksestek?

Stroganoff, kanskje?

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-16, 22:47   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør jeg med rester av en halv oksestek?

God lapskaus, eller så sper du på sausen med en pakke skjysaus eller noe sånn?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no