Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er nasjonalitet noe negativt?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-09, 20:30   #21
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg snakker om afrikanere, afro-amerikaner osv. Hva man skal si hvis man feks skal omtale en mørk person til ungene.

"En mørk person", for eksempel? I den grad det er relevant å påpeke.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:32   #22
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

"En mørk person", for eksempel? I den grad det er relevant å påpeke.

Forutsatt, mente jeg. Forutsatt at det er relevant å påpeke.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:33   #23
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

"Polack" er definitivt nedsettende på engelsk (det korrekte er "Pole"), og det kan jo være derfor noen reagerer på ordet? Jeg er ellers helt enig i at å blande "neger" inn i diskusjonen bare forvirrer. (Man har ofte bruk for ord som betegner folk som har en bestemt nasjonalitet, men langt mindre bruk for ord som betegner "folk som ser ut som om noen av forfedrene deres kom fra Afrika".)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:33   #24
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Mørk eller svart er vel de riktige betegnelsene nå om dagen.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:35   #25
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.867
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

"En mørk person", for eksempel? I den grad det er relevant å påpeke.

Sikkert. Jeg prøver å omgå alle varianter for å slippe å si noe som ikke er riktig, eller som kan støte noen. (Altså de som er mørke)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:35   #26
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.867
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Mørk eller svart er vel de riktige betegnelsene nå om dagen.

Er det greit å si svart? Jeg trodde det var nesten like ille som neger?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:40   #27
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg snakker om afrikanere, afro-amerikaner osv. Hva man skal si hvis man feks skal omtale en mørk person til ungene.

Ja? Hva sier du til ungene om en hvit person? At han er hvit? Arisk?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:42   #28
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja? Hva sier du til ungene om en hvit person? At han er hvit? Arisk?

Hvis fargen på noen er et poeng, så sier jeg "lys" eller "mørk" til sønnen min. Det er jo sjelden fargen er et poeng, men f.eks. brukte jeg ordene da Obama vant presidentvalget, og litt senere da jeg forklarte litt om slavehandel og slavetiden i USA.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:46   #29
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.867
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja? Hva sier du til ungene om en hvit person? At han er hvit? Arisk?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:51   #30
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda;1634858[B

]"Polack" er definitivt nedsettende på engelsk (det korrekte er "Pole"), og det kan jo være derfor noen reagerer på ordet?[/b] Jeg er ellers helt enig i at å blande "neger" inn i diskusjonen bare forvirrer. (Man har ofte bruk for ord som betegner folk som har en bestemt nasjonalitet, men langt mindre bruk for ord som betegner "folk som ser ut som om noen av forfedrene deres kom fra Afrika".)

"Pollak" er veldig nedsettende på tysk også, og jeg husker jeg var helt forferdet over at nordmenn bruker det. "Polakk" er på flere språk i akkurat samme gate som ordet "Neger", og det har ingenting med nasjonalitet å gjøre.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:53   #31
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja? Hva sier du til ungene om en hvit person? At han er hvit? Arisk?

Jeg sier selvfølgelig at han er normal.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 21:00   #32
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Poenget mitt, Anne C, som du tydeligvis ikke fatter, er at man veldig sjelden har behov for å finne en felles kategori, eller bås, å putte andre mennesker i. Man trenger ikke "neger" som samlebegrep, mest av alt fordi det forteller oss absolutt ingenting om personen, men også fordi samlebegrep er unødvendig. Jeg sier ikke at det er noe galt i å si verken svart eller mørkhudet, men det burde være andre ting ved personen som er verdt å legge merke til.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 21:01   #33
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis fargen på noen er et poeng, så sier jeg "lys" eller "mørk" til sønnen min. Det er jo sjelden fargen er et poeng, men f.eks. brukte jeg ordene da Obama vant presidentvalget, og litt senere da jeg forklarte litt om slavehandel og slavetiden i USA.

Jepp, det er vel (som jeg kan huske) den eneste gangen jeg har sett på det som nødvendig og en Bra Ting å påpeke andres hudfarge for datteren min.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 21:07   #34
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Båser er fine.

Båser er for kyr. :deltar:

  Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 21:08   #35
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg sier ikke at det er noe galt i å si verken svart eller mørkhudet, men det burde være andre ting ved personen som er verdt å legge merke til.

Vel, jeg synes det er et like stort poeng å komme dit at man ser på hudfarge som et like nøytralt kjennetegn som andre kjennetegn man bruker når man skal beskrive noen.

Vi har adoptivbarn i familien, og for mine gutter er "mørk hud" et like nøytralt og hendig kjennetegn som "fregner" eller "langt hår".

Problemet er selvfølgelig at vi lever i en tid hvor man (heldigvis) er var på at slikt kan tolkes på en rasistisk måte. Men for meg er det et poeng å ikke la "mørk hud" få lov til å være noe som har negativ valør.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 21:11   #36
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Men ved å unngå begreper som mørkhud og neger, så sier en jo indirekte at dette er negativt ladde begreper?

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 21:13   #37
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.867
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Neger er jo et ord som man ikke skal bruke.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 21:14   #38
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

Men ved å unngå begreper som mørkhud og neger, så sier en jo indirekte at dette er negativt ladde begreper?

Jeg synes ikke det å unngå ordet "neger" impliserer at det er noe galt i å være mørkhudet, all den tid vi ikke har tilsvarende ord for folk med andre typer hudfarge/utseende.

For øvrig så er "neger" et negativt ladet ord, og det kan jeg gjerne si både direkte og indirekte.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 21:18   #39
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

Men ved å unngå begreper som mørkhud og neger, så sier en jo indirekte at dette er negativt ladde begreper?

Det er jo fordi begrepet "neger" er negativt ladet at man unngår å bruke det. Det har ikke blitt negativt ladet på grunn av at folk unnlater å bruke det. Det er ikke opp til hvite å definere hva som er negativt ladet, det må jo være de som har mørk hudfarge som må få definere hva de oppfatter som krenkende, og så får andre rette seg etter det.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 21:25   #40
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Vel, jeg synes det er et like stort poeng å komme dit at man ser på hudfarge som et like nøytralt kjennetegn som andre kjennetegn man bruker når man skal beskrive noen.

Vi har adoptivbarn i familien, og for mine gutter er "mørk hud" et like nøytralt og hendig kjennetegn som "fregner" eller "langt hår".

Problemet er selvfølgelig at vi lever i en tid hvor man (heldigvis) er var på at slikt kan tolkes på en rasistisk måte. Men for meg er det et poeng å ikke la "mørk hud" få lov til å være noe som har negativ valør.

Jeg er enig med Zoë og veldig uenig med Skremmeren. Å tie noe "ihjel" blir veldig kunstig, vi må kunne akseptere så åpenbare forskjeller i utseende som noe naturlig. Fortielse kan ironisk nok være med på å gi grobunn for mobbing senere. Jeg vil gjerne være den første som forklarer barnet mitt at mennesker kan ha mange forskjellige slags utseende; inkludert hårfarge, hudfarge og øyenfarge, og at alt er likeverdig. Jeg vil at barnet mitt får høre på en grei måte at grunnen til at "Tore" har mørkere hudfarge enn for eksempel meg er at han ble født av en annen mamma i Etiopia før han kom til mammaen og pappaen sin i Norge. Så vet han det, og forhåpentligvis fnyser han godt om noen senere kommer og sier at Tore aldri vasker seg i fjeset "for se så mørk han er".

Neger er så åpenbart negativt, og når det blir bedt om at man ikke bruker det og opprinnelsen for ordet er så ladet ser jeg ikke noen unnskyldninger for å fortsette å bruke det. Det var interessant å lære at polakk var så ladet i engelsk/tysk versjon, det var ukjent for meg.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no