Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sølvpuss for dummies

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-10, 10:37   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.756
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sølvpuss for dummies

Jeg bryter sammen og innrømmer at jeg i en alder av 40 aldri har pusset sølv.

Men nå ser jeg at låsen på bunadsveska mi trenger å pusses. Hva er den enkleste måten å pusse den på? Hvilket produkt er best? Og - er det vanskelig?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 10:39   #2
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

Om du bare skal pusse litt på bunadsølvet, er det lurt med sølvpusse-klut syns jeg. Da slipper du at sølvpussen legger seg inni mønsteret.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 10:39   #3
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.756
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

Hvor får man kjøpt det?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 10:40   #4
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

Hos gullsmeden.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 10:40   #5
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.669
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

Klut - definitivt. Mest på grunn av at spenna er sydd fast til ullstoff, tenker jeg...

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 10:41   #6
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

Jeg pusser bare bunadssølv og en slik klut er genial - den varer leeeeeeenge også.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 10:41   #7
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.175
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

Jeg har kjøpt en klut på gullsmeden som jeg går over sølvet med på 1-2-3 kvelden 16 mai. Genialt!

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 10:43   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

regel nr 1: kjøp alt sølvpussemiddel hos gullsmed.

Hvis låsen bare trengs å blankes opp litt, ville jeg brukt en søvpusseklut. Gni låsen med kluten, og vips: nypusset lås. Pass på å ikke komme bort i stoffet på veska, da jeg tror kluten kan lage flekker på stoffet.

Hvis det ikke er tilstrekkelig, må du sprette av låsen og pusse den ordentlig. (Jeg har alltid klart meg med klut.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 10:45   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.756
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

Takk for tips. Da skal jeg ile til gullsmeden.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 10:45   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

En sånn klut varer omtrent evig, forresten. Jeg bruker min ganske ofte, og den er over ti år gammel.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 10:47   #11
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

Regel nummer 2:
Ikke kast deg over kjerringråd som å legge det i salt vann og hva_har_du. Mange av de tipsene er nemlig direkte ødeleggende - spesielt for bunadssølv da mye av det er oksidert.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 10:48   #12
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.756
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

Jeg er livredd for å ødelegge både bunaden og tilbehøret, så takk for advarselen, Lille Ru.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 10:54   #13
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.669
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

Du er så søt, Divine...litt sånn bunadsnerd in spe, liksom! (jeg har nok vært likedan om jeg har drømt om bunad lenge og omsider fått altså...så du er ikke rar på noe sett og vis)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 11:05   #14
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Regel nummer 2:
Ikke kast deg over kjerringråd som å legge det i salt vann og hva_har_du. Mange av de tipsene er nemlig direkte ødeleggende - spesielt for bunadssølv da mye av det er oksidert.

Litt unyansert utsagn, da, det er ikke et kjerringråd (i betydningen noe mystisk som rare damer gjør) å legge sølv i vann med salt og aluminiumsfolie, det er en Redoksreaksjon, og helt beviselig. Vanlig sølvpuss ødelegger sølv mere, ettersom oksidlaget blit pusset bort, mens salt og alufoliemetoden reduserer det oksiderte sølvet, slik at det blir sølv igjen. Det gjør det også med de delene an sølvet som er oksidert med vilje, så den delen er helt korrekt; Sølv som er oksider, dva har svarte områder med vilje, må pusses på gamlemåten, evnt med klut. Uansett ville det vel være dumt å legge veskelåsen på en bunad i vann, i all den tid den mest sannsynlig henger på en veske...

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 11:06   #15
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

Sølvpuss og q-tips er også fint å bruke på bunadsølv. Dypp q-tipsen i sølvpussen og stryk på, vent litt og bruk en ny q-tips til å gni av. Da kommer du til i alle krinkler og kroker, og søler ikke sølvpuss på bunadstoffet.

Klut er også fint å bruke, men jeg synes ikke jeg kommer til overalt med den.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 11:08   #16
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

Jeg legger meg langflat for mine manglende kunnskaper om hva som er kjerringråd eller ei, poenget er nå like fullt at det er slike råd man ikke bør hoppe på sånn helt uten å tenke seg om.
Og det kunne jo tenkes at Divine ville pusse mer enn veskelåsen når hun først var i gang?

:har mye sølv til bunaden som kunne trengt en puss eller fem:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 11:14   #17
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg legger meg langflat for mine manglende kunnskaper om hva som er kjerringråd eller ei, poenget er nå like fullt at det er slike råd man ikke bør hoppe på sånn helt uten å tenke seg om.
Og det kunne jo tenkes at Divine ville pusse mer enn veskelåsen når hun først var i gang?

:har mye sølv til bunaden som kunne trengt en puss eller fem:

Helt enig, men naturfaglæreren i meg bare kunne ikke la det ligge

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 11:24   #18
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

Men hvordan i alle dager pusser man en stor sølje i gull med sikkert 100 små blader som også har små stener? Den kan jo ikke dyppes i sølvpuss siden den har stener, må jeg pusse hvert enkelt lille blad med den kluten?

Kanskje til og med jeg får nypusset sølv til 17. mai, det har jeg aldri hatt.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 11:27   #19
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

@Elisabet: Man leverer den inn? :latskapen lenge leve:
Også passer man på at man oppbevarer den i plast etterpå, og bruker bomullshansker hver gang man tar på den, slik at den ikke trenger å pusses igjen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 11:32   #20
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.756
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sølvpuss for dummies

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Og det kunne jo tenkes at Divine ville pusse mer enn veskelåsen når hun først var i gang?

Sånn fordi jeg hadde lyst, tenkte du? Søljene ser heldigvis helt fine ut, det er bare festet på veska som har blitt brunt.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Også passer man på at man oppbevarer den i plast etterpå, og bruker bomullshansker hver gang man tar på den, slik at den ikke trenger å pusses igjen.

Jeg har kjøpt en boks fra Tupperware ene og alene fordi den var fin til å oppbevare sølv i fordi den er lufttett og da trenger ikke sølvet å pusses. Eller fåglarna vet. Jeg får teste det ut. Jeg har sikkert latt meg lure.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no