Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vask av overmadrass (en flekk), hvordan?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-10, 11:46   #1
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Vask av overmadrass (en flekk), hvordan?

Hva er beste metode for å vaske bort en flekk på overmadrassen? Må jeg vaske hele overmadrassen for å unngå at flekken flyter utover? Har ikke veldig lyst til det...

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 12:19   #2
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vask av overmadrass (en flekk), hvordan?

Har søkt og lest og funnet ut at jeg må vaske flekken (= hele overmadrassen ) i kaldt vann, men hva er kaldt vann? Å vaske dobbelt overmadrass for hånd i dusjen er mer enn et dagsprosjekt for meg
orker ikke, men må man så må man... æsj! Altså vil jeg helst vaske den i maskin, men hva er kaldt vann?

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 12:29   #3
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vask av overmadrass (en flekk), hvordan?

Hvis du søker her inne, kan det godt hende du finner en meget aggressiv tråd om akkurat dette...

Jeg endte opp med å vaske den i maskin på 40 grader,
hvorpå den krympet betydelig, og jeg måtte klippe 15 cm av overmadrassen i bredden+lengden for å få trekket på igjen.
Så teknisk sett har senga vår vært 185 x 165 cm siden

Enten hadde jeg latt den være. Eller så hadde jeg kjøpt nytt trekk. Teit nok, men basta

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 12:33   #4
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vask av overmadrass (en flekk), hvordan?

Har lagt den delen av overmadrassen med flekk i en liten ballje med kaldt vann (hele badet er fylt av trekket nå!) og satser på mirakler, at flekken løser seg opp av seg selv og blir borte, ikke bare flyter utover... Har virkelig ikke energi til dette, har nok med dusjen jeg MÅTTE ta, æsj altså!

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 13:33   #5
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av overmadrass (en flekk), hvordan?

Det var akkurat det jeg skulle tipse deg om, prøv å brett madrassen så du bare bløter og vasker delen med flekk. Når du har bløtelagt lenge kan du evt skrubbe over flekken med en skrubb.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 13:36   #6
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vask av overmadrass (en flekk), hvordan?

Har kommet lenger i prosessen og dette har jeg gjort:
Lagt området med flekken i kaldt vann i et fat, latt ligge en halv times tid
Hatt på Milo i kaldt vann, latt ligge en stund
Skylle med kaldt vann og la ligge en stund. Ser ut til at flekken forsvinner! Jippi!

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 14:31   #7
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.809
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vask av overmadrass (en flekk), hvordan?

Jeg vasket vårt trekk i maskinen på 60 grader og deretter i tørketrommel, slik det sto på vaskeanvisningen. Trekket krympet selvfølgelig, mye...

Jeg klagde og fikk tilsendt nytt trekk, jeg.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 15:17   #8
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vask av overmadrass (en flekk), hvordan?

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg vasket vårt trekk i maskinen på 60 grader og deretter i tørketrommel, slik det sto på vaskeanvisningen. Trekket krympet selvfølgelig, mye...

Jeg klagde og fikk tilsendt nytt trekk, jeg.

Det kommer jeg også til å gjøre hvis det samme skjer med meg. Det henger til tørk nå, krysser fingre for at det blir bra. Ser ikke fram til strekkingen akkurat.. Det tar jo timesvis fra jeg begynte å vaske på det til det kan brukes igjen.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no