Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mangler nordmenn normal høflighet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-06, 14:51   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Mangler nordmenn normal høflighet?

http://oslopuls.no/nyheter/article1475280.ece

Jeg må si meg helt enig i dette.

Merker det også når man er inne på forum. Jeg mener at man skal behandle hverandre med respekt og det ser jeg både på forum og IRL at det er noe mange har "glemt".

Hva sier dere?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 14:53   #2
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting med nordmenn er at de heller presser seg forbi deg, fremfor å si "unnskyld, kan jeg få komme forbi". Det samme hvis noen dulter borti deg. Ikke mye "sorry mac" der i gården, nei.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 15:05   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fullstendig enig. Det er et generelt problem i Skandinavia, syns jeg. Jeg er hver uke i Tyskland og jeg ser forskjeller allerede der.

En gang jeg var i Paris med jobben skjedde dette. Det er ikke noe unikt, men talende nok: Jeg står i heisen på hotellet. Det er morgen og mange skal checke ut. Det er flere i heisen, men det er ikke trangt. Når vi kommer ned til resepsjonen går en av mennene ut først. De andre mennene i heisen viser med hendene at jeg skal gå ut før dem, jeg er den eneste kvinnen i heisen. Mannen som gikk ut først var svensk, de andre fra sydligere strøk i Europa.

Vi har au pair nå, da jeg reiser mye. Når jeg spurte henne etter noen dager om hva som var mest positivt og negativt med Norge så svarte hun at det meste negative var at folk var uhøflige og ikke så vennlige.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 15:07   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes i grunnen ikke det er så mye å jamre over, jeg. Høflighetskoder er kulturelt betinget, og nordmenn er kanskje mindre eksplisitte enn enkelte andre folkeferd. Men jeg har reist mye, og synes ikke forskjellene er overveldende akkurat.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 15:07   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og nordmenn EIER ikke køkultur! Jeg fikk sjokk da jeg kom til London, der man hadde regler for hvilken side man skulle stå på i rulletrapper osv, for å være mest mulig effektive (skulle man stå stille måtte man stå til høyre, så de som skulle gå/løpe kunne gå opp på høyre side). Skulle ønske nordmenn var flinkere på det området.

På bussen er det også litt tragisk. Alle setter seg på hvert sitt sete med ransel/bag/poser på setet ved siden av.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 15:08   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.314
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å ha med vogn inn på Nasjonalmusèet er ikke alltid like lett. Mange trapper og greier. Av alle som sto og så på at jeg "humpet" meg oppover trinnene, var det en amerikaner som kom løpende for å hjelpe.

Forresten må jeg si meg enig med Skremmeren, bortsett fra at jeg synes Sorry Mac er et håpløst uttrykk!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 15:09   #7
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har venner som kommer fra andre land. De er noen ganger så høflige at jeg føler meg brydd. Sånt er jeg rett og slett ikke vant med.
Men det er jo slik de er oppdradd. Problemet ligger vel hos meg.

Må ta det til ettertanke.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 15:12   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg fikk sjokk da jeg kom til London, der man hadde regler for hvilken side man skulle stå på i rulletrapper osv, for å være mest mulig effektive (skulle man stå stille måtte man stå til høyre, så de som skulle gå/løpe kunne gå opp på høyre side).

Slik er det da i Norge også, det er bare at det er så mange som ikke er klar over det. (Det er stadig vekk noen som blir ganske plutselig klar over det i rulletrappene opp fra t-banen. )

Ang. køkultur så fikk jeg sjokk en gang jeg skulle ta drosje hjem fra byen i München. Jeg var vant til at tyskere oppførte seg pent i køer, men den drosjekøen var virkelig rent anarki. Folk kjempet seg frem hver gang det kom en drosje, og dyttet og nesten andre til side for å komme seg inn. Alle drosjekøer jeg har sett i Norge har vært rene Margrethe Munthe-himmelen i forhold.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 15:13   #9
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke nordmenn flest mangler normal høflighet innenfor norske normer. Men noen gjør det så klart, og sånn er det vel i de fleste kulturer (altså ikke bare i Norge). Den norske kulturen har sine særtrekk når det gjelder høflighet som man ikke finner i andre kulturer, og vice versa, men jeg tror ikke nordmenn er et utpreget uhøflig folkeslag.

Jeg tror også rammene for høflighet er i kontinuerlig forandring, og at det for eksempel er noe av årsaken til at de eldre ofte klager på de unges manglende høflighet.

Respekt er for meg et litt annet begrep. Jeg kan godt vært høflig og hyggelig mot mennesker jeg har lite eller ingen respekt for. Fordi jeg er stort sett høflig og hyggelig mot alle jeg møter.

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 15:18   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg tror ikke nordmenn flest mangler normal høflighet innenfor norske normer. Men noen gjør det så klart, og sånn er det vel i de fleste kulturer (altså ikke bare i Norge). Den norske kulturen har sine særtrekk når det gjelder høflighet som man ikke finner i andre kulturer, og vice versa, men jeg tror ikke nordmenn er et utpreget uhøflig folkeslag.

Jeg tror ingen folkeslag er uhøflige innenfor sine egne normer, det ville jo egentlig være en slags selvmotsigelse, ville det ikke? Men det blir alltid trøbbel når man skal vurdere folk ut fra andre normer enn dem de selv mener de skal følge, ja.

Jeg tenkte på det en gang vi var i California, hvor hyggelig det var at folk begynte å prate med oss uten videre, f.eks. på trikkeholdeplassen - de spurte hvor vi kom fra og var blide og interesserte. Riktig hyggelig. Men om det hadde vært her hjemme, og jeg var på vei på jobb, kunne jeg antagelig funnet på å bli ganske irritert hvis fremmede folk til stadighet kom bort og begynte å snakke til meg. Ting jeg synes er hyggelig når jeg er i feriemodus er slett ikke nødvendigvis like hyggelige når de blir en del av hverdagen. Og å "trenge seg på" og skravle i vei til fremmede på bussen eller i heisen her i Norge kunne like gjerne blitt oppfattet som direkte uhøflig.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 15:20   #11
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror ingen folkeslag er uhøflige innenfor sine egne normer, det ville jo egentlig være en slags selvmotsigelse, ville det ikke? Men det blir alltid trøbbel når man skal vurdere folk ut fra andre normer enn dem de selv mener de skal følge, ja.

Helt enig. For meg inngår dette i grunnen i en større "menneskenes laster og dyder er konstante gjennom tid og fra kultur til kultur"-teori.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 15:26   #12
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror ingen folkeslag er uhøflige innenfor sine egne normer, det ville jo egentlig være en slags selvmotsigelse, ville det ikke?


Ja, det blir vel kanskje en selvmotsigelse. Jeg reflekterte litt rundt overskriften som var "Mangler nordmenn normal høflighet", og det var den beste formulieringen jeg kunne lage til svar. Jeg har iallefall ikke oversikt nok over all verdens kulturer til å kunne vite om en felles normal høflighet, og hva den ville inneholdt av normer og regler. Men jeg innbiller meg at jeg har god nok kontroll på min egen kultur til å definere normal høflighet ut fra den.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men det blir alltid trøbbel når man skal vurdere folk ut fra andre normer enn dem de selv mener de skal følge, ja.

Ja, nettopp .

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 15:26   #13
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er nok ikke like høflige verbalt sett, det er riktig. Merker selv at jeg nesten blir sur når jeg kommer hjem til Norge etter å ha vært i utlandet, f.eks Frankrike, og man knapt får et hei når man kommer inn i en butikk.

Det med å være høflige med damer osv har kanskje litt med at vi er litt mer likestilte her oppe? Jeg må si jeg synes nesten det blir litt mye av det gode når man skal bli vartet opp hele tiden kun fordi man er kvinne.

På bussen jeg ofte tar til jobb er det skikkelig køkultur på forresten. Dersom man ikke helt skjønner hvor man skal stille seg i køen, så får folk vite det ja...

Jeg har forøvrig bodd såpass lenge i både Frankrike og Belgia til å møte på nok av uhøflige folk også forresten. Husker spesielt en gang da jeg var au pair i Belgia og kom inn på en stappfull buss med to små barn og en sammenfoldet buggy og paraply i hendene. Busssjøføren kjørte som en gal, og ingen av de voksne og friske og raske folka en gang tilbød seg et sete, selv ikke etter at den minste gutten på 3 år, ramlet på gulvet i en av svingene. Etter det tok jeg ikke ungene med på bussen nei.

En annen historie jeg kommer på var da jeg sto i en telefonboks i Frankrike og lette etter et telefonnummer og mannen bak meg i køen var så utålmodig og frekk fordi jeg somlet litt med å finne rett nummer. Og når han i tillegg så at jeg skulle ringe til UTLANDET, så ble han helt vill, for da kom det sikkert til å ta enda lenger tid. HALLO, akkurat som om jeg hadde råd til å skravle i timesvis på utenlandssamtale??? Jeg ble så stressa at jeg bare måtte la ham gå foran meg, og fikk jeg et takk for det? Ikke tale om! Nei, franskmenn kan være de mest uhøflige i verden sier nå jeg! Hjelper ikke med madame da nei.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 16:46   #14
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Skandinavisk kultur er veldig direkte på godt og ondt. Det syntes jeg var veldig vanskelig i starten. Alene det, at man nesten ikke bruker høflighetsform virkede veldig "hårdt" på meg. Mangel på vaner som å holde døre o.l. gjorde også, at jeg et par gange kolliderte med folk. Men dette vænnede jeg meg etterhvert til. Liker endelig godt å slippe for alle tomme floskler og small talk i hverdagen.

Det, som jeg var længre om at vænne meg til var manglen på fleksibilitet, som når jeg f.eks. var på en fest hvor jeg ikke kjente så mange, og gikk over til en liten gruppe hvor jeg kjente én, så ble jeg aldrig introdusert til de andre. Har måttet vænne meg til å bli mere assertiv Men når jeg en sjelden gang er på fest med mannens kollegaer (han jobber i helsevesenet, og de fleste der har partnere som også jobber innenfor helsevesenet) sitter alle og snakker uhemmet jobb hele tiden. Fryktelig "fy fy" der hvor jeg kommer fra !

At takke for maten er forøvrigt kun noe, som jeg har sett i skandinavia. Jeg synes, det er hyggeligt !

Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 17:25   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en venninne som er halvt fransk, og hun har en teori om dette. Hun mener at hovedproblemet er at folk i Norge er så vant til at det er god plass mellom folk at de rett og slett ikke tenker på at det kan være andre i nærheten. Det er derfor de aldri ser seg bak om de skal holde døren oppe, setter seg over to seter på bussen og aldri kommer seg avgårde på grønt lys.

Litt interessant vinkling, synes jeg

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 17:28   #16
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Er igrunn enig. Har bodd 8 år i Spania i et veldig internasjonalt miljø. Og merket stor forskjell på høfligheten med en gang.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 17:50   #17
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.805
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig i at nordmenn er lite høflige sammenliknet med standaren i mange andre land. Men det som ofte er tilfelle er jo at mange lirer av seg disse høflighetsfrasene uten at det ligger noe bak, og det skinner ofte igjennom. For min del hjelper det lite at en butikkmedarbeider spør meg hvordan det står til, om h*n samtidig er sur og lite hjelpsom.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 17:57   #18
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg har venner som kommer fra andre land. De er noen ganger så høflige at jeg føler meg brydd. Sånt er jeg rett og slett ikke vant med.
Men det er jo slik de er oppdradd. Problemet ligger vel hos meg.

Må ta det til ettertanke.

Ja, da har du den andre siden. Når de blir FOR høflige så mister man litt av den avslappede omgangsformen.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 18:09   #19
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes faktisk ikke det er sånn som beskrevet i artikkelen her i distriktet. Her hilser man på de ansatte i butikken, sier takk og værsågod ved utveksling av penger og kvitteringer, beklager hvis man skumper borti noen.

Jeg kjenner flere Oslofolk som kommenterer på at det er så hyggelig her, så det kan vel tenkes at en del hovedstadsbeboere kunne lære noe av mindre steder i så måte?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 18:19   #20
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, og nordmenn EIER ikke køkultur! Jeg fikk sjokk da jeg kom til London, der man hadde regler for hvilken side man skulle stå på i rulletrapper osv, for å være mest mulig effektive (skulle man stå stille måtte man stå til høyre, så de som skulle gå/løpe kunne gå opp på høyre side). Skulle ønske nordmenn var flinkere på det området.

På bussen er det også litt tragisk. Alle setter seg på hvert sitt sete med ransel/bag/poser på setet ved siden av.

Jeg liker køkulturen i London. Alle visste hvor de skulle stå og gå for ikke å være i veien. Ikke en eneste gang bumpet noen borti meg, til selv ikke i rushen på Tuben. Og hva er det egentlig med nordmenn på tog, buss og trikk? Jeg reiser kollektivt hver dag, og ser omtrent uten unntak at folk okkuperer et ekstra sete selv om de ser folk strømmer på. Jeg fatter det ikke. Og er du så dum at du spør om du kan få sitte på akkurat det setet, så får du et surt blikk.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no