Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrift på suksessterte?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-16, 10:46   #21
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppskrift på suksessterte?

Ser ut til at den blir bra.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 10:53   #22
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.500
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på suksessterte?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Den står i ovnen nå, stekt 20 minutter, men kun i en form. Håper den kan brukes, lar den steke lenger slik Myria skrev, så håper jeg den blir suksess.


Jeg brukte en 24 form, og da ble den helt fin, og trengte ingen deling.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 11:10   #23
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på suksessterte?

Så fint. En av mine favorittkaker. Kan også varmt anbefale Sans Rival, som er en variant av suksessterte og etter min mening enda bedre.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 15:28   #24
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppskrift på suksessterte?

Jeg tror den ble Ok. Står i kjøleskap nå. Gikk nok litt i stykker da jeg tok den ut av formen, men satser på at liming med gul krem og kjøleskap gjør at det ordner seg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 22:59   #25
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på suksessterte?

Er det så vanlig å ha sjokoladetrekk på Suksesskaken altså? Har aldri sett eller smakt det selv.
Når jeg søker på det så kommer det heller ikke opp så mange bilder. Synes egentlig det høres vel mektig/kvalmenes ut..
Smeltet kokesjokolade over altså. Kanskje jeg prøver det ut på en halv kake engang.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 23:04   #26
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på suksessterte?

Det er ikke sjokoladetrekk. Den smeltede sjokoladen blandes med halvparten av den gule kremen. Jeg vet ikke hva som er vanlig, jeg så det laget slik første gang jeg laget suksessterte og vi likte det så godt at vi har fortsatt å lage den slik.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-16, 15:16   #27
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på suksessterte?

Den opprinnelige "originale" oppskrifta på Suksessterte er 2 bunner, gulkrem mellom, sjokoladetrekk på toppen og gulkrem pynt. Det skal være mørk sjokolade. Synes faktisk at den oppleves som mer mektig uten sjokoladen.

Etterhvert som oppskrifta har spredt seg ser man at det blir mer og mer vanlig å lage bare en bunn med gulkrem. For oss som har vokst opp med den opprinnelige oppskrifta så blir det ikke suksessterte.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 18:04   #28
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på suksessterte?

Libra: er du helt sikker på at den versjoner du skriver om er den originale? For jeg har aldri hørt om den versjonen før fp, så jeg måtte spørre noen konditorvenner av meg ( etter å ha googlet) og de mente at den versjonen er en lokal variant noen steder, men at den originale suksessterten et en bunn og ett lag med gul krem.
Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig altså...jeg har ikke snøring på hva som et rett...

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 18:12   #29
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på suksessterte?

Jeg synes også den er mer mektig uten sjokoladen. For meg er det ikke så nøye hva som er originalen eller ikke, vi liker den best med sjokolade (da altså sjokoladen blandet med halvparten av den gule kremen, ikke som et eget sjokoladetrekk). Som sagt er det slik jeg så den i en oppskriftsbok da jeg først laget suksessterte for rundt 20 år siden, så det er ikke noe nytt påfunn i alle fall.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 18:16   #30
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på suksessterte?

Det er ikke viktig i det hele tatt! Bare ren nysgjerrighet.
Jeg har ikke smakt den med sjokolade, men for meg høres det litt kvalmende ut. Jeg liker dog VELDIG godt suksessterte med gul krem.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 19:34   #31
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppskrift på suksessterte?

Fikk tomt fat tilbake, så antar kaken var god.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 21:49   #32
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på suksessterte?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Libra: er du helt sikker på at den versjoner du skriver om er den originale? For jeg har aldri hørt om den versjonen før fp, så jeg måtte spørre noen konditorvenner av meg ( etter å ha googlet) og de mente at den versjonen er en lokal variant noen steder, men at den originale suksessterten et en bunn og ett lag med gul krem.
Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig altså...jeg har ikke snøring på hva som et rett...

99,96% sikker Jeg er blitt fortalt at oppskrifta opprinnelig er fra Tyskland.Husker ikke helt 100 % hvordan historien var. Kaka er fra Hildonen bakeri i Vadsø. Det er jeg som sagt rimelig sikker på. Lurer på om at bakeren/konditoren som startet bakeriet (i hine hårde gamle dager) hadde vært i lære i Tyskland og tok med seg oppskrifta hjem. (Men den delen er jeg mindre sikker på at jeg husker riktig) Selve oppskrifta på bakerikaka er vel fortsatt en "hemmelighet", men noenlunde rett blir det med hjemmeoppskriften.

Det er forresten litt variasjon på hvordan kremen lages og jeg har smakt mange varianter og det blir forskjellig smak på noen av de. Av de jeg har smakt er den oppskrifta jeg har delt tidligere i tråden den som er nærmest Hildonen sin.

http://www.bakeri.net/nyheter/?article_id=6736

Har ikke noe eget bilde, men fant et som onkelbarnet til Hildonen hadde lagt på instagram. Ikke den penest pynta kaka, men det er noe slikt som er vanlig. Han skriver at den er bakt i Vadsø, men noe sier meg at den ikke er "montert' der. https://scontent.cdninstagram.com/t5...MDI4NDA2NzQ1.2


... og så svarer jeg som om det sto om livet og æren og alt mulig annet. Det betyr jo strengt tatt ikke så veldig mye. Men jeg tror nok dine kontakter tar feil og det er de som har en lokal variant.


Sist redigert av Libra : 18-05-16 kl 22:04.
Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 22:11   #33
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift på suksessterte?

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Vil kaken holde seg god til 17 mai om jeg baker den ikveld?

Til seinere: Denne kaka er fin å fryse. Ei venninne baker ofte denne, og hun fryser den som regel fordi hun mener den blir enda bedre da.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 22:16   #34
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på suksessterte?

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Til seinere: Denne kaka er fin å fryse. Ei venninne baker ofte denne, og hun fryser den som regel fordi hun mener den blir enda bedre da.

Enig med venninna di.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 22:22   #35
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på suksessterte?

Så interessant, Libra! Jeg skal vise det du skrev her til dem.
Jeg syns slike opprinnelser til "gode, gamle, kjente" ting og tang er veldig spennende.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 23:06   #36
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på suksessterte?

Bra å vite at dette er en kake som kan fryses. Takk for tipset.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no