Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Algespiserspørsmål

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-08, 12:25   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Algespiserspørsmål

Det var jammen overskriften sin.

Har hatt en liten algespiser i akvariet vårt, men den har avgått med døden etter ca 2 mnd. Mulig den ikke tålte langtidsforet vi hadde i julen?
Usikker på hva sorten heter, men det er ikke Plectostomus eller hva den heter den ene sorten jeg vet om. Denne var liksom flatere eller hva jeg skal si.

Finnes det en sort det går an å ha i et så lite akvarie som mitt? Det er ikke mer enn en forvokst gullfiskbolle, men avlangt og med pumpe. Ca 10 liter om jeg skal gjette.
Har ikke varmekolbe, men det kan jeg alltids vurdere å kjøpe altså.
Har ellers 3 slørhaler oppi det.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 13:17   #2
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

Plecoer kan bli opptil 30 cm og trenger et stort akvarium. Det finner mange små algespisere du kan ha i akveriet.
Jeg mistet nettopp ei haimalle som jeg hadde hatt i 2 uker. Aner ikke hvofor. Temperatur og PH-verdi var normal. Det er bare slikt som skjer.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 13:22   #3
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

Den eneste malletypen som tåler de aller minste akvariene er Otocincluls (" Otto" ).
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3833

Jeg har 6stk av disse i 112 literen min, bla. fordi jeg ikke ønsker maller som tar egg fra cicklidene.
De er ganske følsomme for transport, men som det strå på akvaforum: de som overlever den første uka lever lenge. Jeg kjøpte 10 i vår, og har 6 igjen, to av de som døde kom i klem bak den gamle pumpa.

Selv vanlig sugemalle ( Ancistus) blir ganske svær og trenger etterhvert endel plass. Min 5 år gamle hun er over 10 cm. Stygg som juling

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 13:27   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

Venninna mi hadde en pleco som var minst 20 cm lang, og det må vel bortimot være den styggeste fisken jeg har sett
Hvis jeg kjøper sånne "ottoer" - hvor mange kan jeg ha? Det er jo ikke så stor plass akkurat. 2-3?

  Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 13:48   #5
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

Jeg har en på over 20 cm, den er flott. Så har jeg en bitte liten på 5. Jeg gleder med til at den også blir stor.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 14:02   #6
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg har en på over 20 cm, den er flott. Så har jeg en bitte liten på 5. Jeg gleder med til at den også blir stor.

Jaa de er jo flotte, men pene - det er de ikke! Men utrolig fascinerende å se på, og gøy at man klarer å få dem så store.
Skal nok ha en sånn når vi får et større kar

  Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 14:37   #7
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

Jeg ville kjøpt 3 Otto, for å se om det går greit. Alternativt kan jo reker være helt glimrende i et så lite kar. Kirsebærreker gjør en kjempejobb, røde krysallreker også er så små at de vil passe i en 10 liter. Jeg har amanoreker i 50 literen min som algespisere og de gjør en flott jobb. Har en 60 liter med minirekermix også og heller ikke mye alger der. Det er såklart avhengig av at du ikke har fisk som er interessert i å spise dem !

Min pleco (P. paridialis for å være nøyaktig) er enorm. Arvet av en kompis som hadde den stakkars fisken i en 60 liter
Den er snill og fredelig som dagen er lang, elsker agurk og holder seg stort sett i hjørnet sitt på dagtid. Den er god over 20 cm, aldri målt. Auksjoneres bort i akvarieklubben når den vokser ut av det største akvariet mitt.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 14:40   #8
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

Tror jeg har hatt det meste av algespisende fisker... synes ingen gjør så god jobb som eplesnegler. De er helt utrolig bra på de fleste alger, og kan med hell holdes i små tanker!

Husk bare å gi de litt ekstra grønt iblant, så de ikke gnafser i seg alle planter med myke blad. Agurk og salatblader er smaskens.

Om de ikke har de i butikken, har jeg sett de til salgs på div akvarieforum stadig vekk.

Anbefaler absolutt eplesnegler fremfor enhver annen renholdsarbeider.

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 14:40   #9
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

J
Min pleco (P. paridialis for å være nøyaktig) er enorm. Arvet av en kompis som hadde den stakkars fisken i en 60 liter
Den er snill og fredelig som dagen er lang, elsker agurk og holder seg stort sett i hjørnet sitt på dagtid. Den er god over 20 cm, aldri målt. Auksjoneres bort i akvarieklubben når den vokser ut av det største akvariet mitt.

Det foret har jeg ikke prøvd.

Her er i byen det liten tilgang på reker og den slags.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:29   #10
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

eplesnegler kan sendes i posten.

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 23:25   #11
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

Ut fra det lille jeg har lest, kan jeg ha bare en sånn snegle - man skulle ikke ha mer enn en pr 10 liter vann.
Da er det kanskje et bedre alternativ med Otto?

  Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 23:51   #12
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

Kom visst 2 ggr ja


Sist redigert av Left : 05-01-08 kl 18:37.
  Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 17:24   #13
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Ut fra det lille jeg har lest, kan jeg ha bare en sånn snegle - man skulle ikke ha mer enn en pr 10 liter vann.
Da er det kanskje et bedre alternativ med Otto?

Ja, det er absolutt et godt alternativ ! Mange dyrebutikker som har dem. De kan bli ganske svære om de trives, men de trenger kalk i vannet for at skallet skal holde seg pent. Jeg har både gule, blå, rosa og lilla
Mange som selger på akvaforum til en fornuftig pris, alle mine er kjøpt der.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 17:32   #14
Snill & grei
Aktiv
 
Snill & grei sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Ved Sognefjorden
Innlegg: 291
Snill & grei er populærSnill & grei er populærSnill & grei er populærSnill & grei er populær
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

Var sikker på at dette var en tråd om Victoria Beckham Er ikke det på menyen hennes da - på ca. 100 kalorier om dagen.

__________________
Ny dag - nye muligheter
Snill & grei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 17:33   #15
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

Jeg har et akvarie på 26 l og har 1 eplesnegle som er rååååsa. Den har jammen blitt stor og fin. Til nå har den holdt akvarie fri for grønne alger men nå i jula kom det en del. Fikk renset akvariet skikkelig. Men lurer på om jeg kanskje skal skaffe noe algespisende fisker også. Så eplesneglen spiser agurk?

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 18:38   #16
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

Kan jeg ha BÅDE en eplesnegle og et par Otto...? eller blir det alt for trangt?

  Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 18:49   #17
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Kan jeg ha BÅDE en eplesnegle og et par Otto...? eller blir det alt for trangt?

Hva annet har du der da ?

Eplesnegler er langt lettere å få til enn Otto.

Jeg har begge deler sammen her http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=5811 og det er i seg selv uproblematisk, men jeg er redd det kan bli vel fullt hos deg. Det er ikke lett å få stabile og gode vannverdier i et så lite kar.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.

Sist redigert av Susse : 05-01-08 kl 19:01.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 18:48   #18
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

. Så eplesneglen spiser agurk?

Det er min digre pleco på over 20 cm som får det hos meg men både eplesnegler, ancistrus og corydoras koser seg med det. Om du har eplesnegler som algespisere ville jeg ikke foret dem med agurk nei. Det krever også god filtrering av vannet.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 21:48   #19
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

Eplesnegler i posten? Vil de ikke fryse ihjel underveis?

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 22:36   #20
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Algespiserspørsmål

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Eplesnegler i posten? Vil de ikke fryse ihjel underveis?

Går så fint så. De pakkes godt inn.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no