Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Hva er det med trøndere og dialekten?

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-11, 21:48   #41
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Jeg tror jeg må på St.Olavs bare for å se en robot.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 21:52   #42
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

I Skiptvet kommune (utt: Skjetve) finnes et stedsnavn som skrives Lund. Det uttales "Møkja".

Men altså - bokmålsstemmen på bybussen i Trondheim høres ut som en parodi synes jeg (som er østlending). En god del verre enn f.eks. Kåre Willoch ville gjort det.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 22:00   #43
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.579
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Jeg er trønder, bor attpåtil i Trånnhjæm og kunne ikke brydd meg mindre om hvilken dialekt de annonserer holdeplassene med på bussen. Jeg morer meg dog stort over enkelte av forkortelsene.

Minty er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 22:02   #44
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Det er fritt sykehusvalg, ja? Neste gang skal jeg på St. Olavs.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 22:03   #45
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Men det går ingen buss dit!

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 23:39   #46
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er fritt sykehusvalg, ja? Neste gang skal jeg på St. Olavs.

De har snakkende roboter på AHUS også. Kanskje man burde startet en FB side for å få de til å snakke trøndersk? : hyper:

På toget fra Oslo til Årnes passerer man Bodung stasjon. Stemmen på toget sier Bodung, men det heter Bodding der. Selv om det står Bodung på skiltet.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 01:24   #47
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Det morsomste er når de kjører seg fast i hverandre. Og du har "kan du fløtt dæ litt"? Og "pass dæ" og "Automatisk varetransport, ingen må gå inn i heisen" i samme korridor. Men det er noen briter blant dem også. Og noen sørlendinger i heisene. Så man kan i det hele tatt bli litt tullerusk. Man kan bli litt happy av å erte dem en uværsdag da. De blir nemlig litt småsnurte når man stiller seg foran dem.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 06:19   #48
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Tåtti: Buss nr 19 går dit. Dit også. Den går innom hele verden, faktisk. :gikk på feil buss i går:

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 08:05   #49
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Ah, da har jeg tatt feil, jeg trodde alle bussene sluttet å kjøre om sykehuset for noen år siden.

Det er ikke oppdaget noen hallomann på morgenbussen min ennå, men jeg vet ikke om det var noe bedre å overhøre en lang samtale mellom de bak meg om skiføret (eller manglende sådan) på Oppdal før og nå.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 11:13   #50
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

*Men det er jo ett sted i Askim som heter "Hurrahølet" - og jeg er veldig nyskjerrig på hva som har skjedd i den dumpa der...* :digresjon:

Avsporing.... og Hurrahølet var skyssstasjon, kjent som festplass for reisende til hovedstaden. Nord-Trøndelag topper listen!

Ti på topp uheldige stedsnavn
1. Tissvassklumptjønnin (7882,Lierne kommune)
2. Skrukkefylla (3539 Flå kommune)
3. Lortegrauten (3670 Notodden)
4. Suggetjønn (3800 Bø i Telemark)
5. Skrukkehølet (3275 Lardal kommune)
6. Faenshølet (3145 Tjøme kommune)
7. Sædingsdragdrenken (8920 Nordland kommune)
8. Kyrkjebyrkjeland (5227 Bergen)
9. Svinliknubben (8283 Steigen kommune)
10. Trynedalen (3275 Lardal kommune)

Disse kom nesten med:
Tullerud (Lierne kommune)
Fisebukta (Larvik)
Rompedalen (Kvinesdal)
Romperud (Rælingen)
Rompeskogen (Sandnes)
Homse (Hå)
Utro (Roan)

Andre innsendte forslag som ikke er bekreftet:
Klinestad (Sandefjord)
Hurrahølet (Askim)
Dåsetunet (Mellom Kongsberg og Veggli)
Myggfitta (Øy i Fettsund)
Møkkalasset (Bodø)
Kjerringræva (Nesodden)
Spermbanken (Oslofjorden)
Ronken (Hurdal)
Kåten (Våler, Hedmark)
Svenskehølet (Vann i Nordmarka)
Ballerud (Lindeberg, Oslo)
Fredagshølet (Hvaler)
Marthahølet (Larvik)
Fisebuodden (Larvik)
Fitja (Nordfjord)

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 11:24   #51
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Trøndere og nordlendinger. Og sørlendinger. Lurer på om jeg har litt feil venner?

Trønderroboter høres ustyrtelig morsomt ut.

Jeg er sørlending og skriver aldri på dialekt, ikke vennene mine på FB heller som er sørlendinger. Har ikke så mange trøndere på vennelista, men rogalendingene skriver ALLTID på dialekt. Jeg har bodd i Stavanger så jeg skjønner som regel alt de skriver.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 11:49   #52
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Valdresinger skriver på dialekt. Hele tiden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 12:08   #53
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Jeg er sørlending og skriver aldri på dialekt, ikke vennene mine på FB heller som er sørlendinger. Har ikke så mange trøndere på vennelista, men rogalendingene skriver ALLTID på dialekt. Jeg har bodd i Stavanger så jeg skjønner som regel alt de skriver.

Jeg menter rogalendinger... (I mitt forsvar bodde jeg i utlandet hele barneskolen og har dermed noen hull i norsk geografi. )

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 12:38   #54
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Nesten så jeg ønsker meg et opphold på St. Olavs! I denne tråden var det mye å le av.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 12:44   #55
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Trøndere og nordlendinger. Og sørlendinger. Lurer på om jeg har litt feil venner?

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 12:47   #56
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det morsomste er når de kjører seg fast i hverandre. Og du har "kan du fløtt dæ litt"? Og "pass dæ" og "Automatisk varetransport, ingen må gå inn i heisen" i samme korridor. Men det er noen briter blant dem også. Og noen sørlendinger i heisene. Så man kan i det hele tatt bli litt tullerusk. Man kan bli litt happy av å erte dem en uværsdag da. De blir nemlig litt småsnurte når man stiller seg foran dem.


Jeg hørte en nordnorsk robot på Gastro i dag.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 12:49   #57
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

De robotene er jo ustyrtelig morsomme. Snakker forskjellige språk gjør de også. Når man har det litt kjedelig er det bare å stille seg i veien for en sånn en så får man litt humor i hverdagen. Jeg holder jo på å dø av latter når de kjører seg fast i hverandre og en trøndersk "kainn du fløtt dæ litt" og en engelsk gjentlerobot med please i annenhvert ord møtes og krangler om plassen i en heis som snakker dønn bokmål eller stavangerdialekt.

Det høres jo helt fantastisk ut.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 13:19   #58
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Kanskje eg ska begynna å skriva dialekt her inne og. Kor mangen hadde blitt forbanna då tro. ønske:

På FB kan eg finna på å ha dialekt i statusoppdateringene, men sjelden når eg kommentere andre sine.

Det gjekk forresten utrolig dårlig å skriva dialekt her, fingrane vil liksom ikke(isje) heilt var me.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 13:31   #59
Ivars_mamma
We weren't born to follow
 
Ivars_mamma sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 248
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har unntaksvis sett sørlendinger skrive på dialekt. Det er veldig sjeldent og da er gjerne dialekten et poeng."
"Æ e a å ede" for eksempel.

Æ e udå å edå.

__________________
Mamma til Ivar, født nov 2008.
Ivars_mamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 13:44   #60
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er det med trøndere og dialekten?

Rogalendinger er de eneste dialektsynderne av mine facebook-venner. Er det en trend?

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no