Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-10, 18:41   #21
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Ehm ... Sånn siden barna er født, og det er 50/50 kjønnsfordeling blant de eksisterende barna så har vi vel en aldri så liten økt sannsynlighet for jente?

Altså, om det finnes 100 barn i verden, og 50 er gutter, så vil denne familien helt sikkert ha én av guttene. Og da finnes det 99 barn igjen, og sannsynligheten for at vi trekker ut en jente av denne populasjonen vil da være større. Eller? : pipestemme:

Men vi antar jo uavhengige begivenheter? Og det er jo ikke 100 barn i verden, men milliarder eller noe, så sannsynligheten forrykkes da ikke av ett lite barn?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 18:41   #22
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Det er altså hendelsesutfallet "Tirsdagsfødt gutt + gutt født på hvilken som helst dag" man skal sjekke?

Samtidig som at det er gitt "Tirsdagsfødt gutt". Og det er gitt "To barn". Så det vil si at hvilken som helst av de to barna kan være "tirsdagsfødt gutt".

Hm. Må tenke litt på den.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 18:43   #23
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Jøss.

Jeg er jammen glad jeg er ingeniør - det er ingen som forventer at vi skal greie sånt som det der alene. Men jammen hadde han rett, gitt.

  Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 18:45   #24
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Tinetoff er naturligvis inne på noe av det vesentlige her, og man trenger vel strengt tatt ikke å trekke inn lingvistikk heller, det holder å se på situasjoner der man faktisk får informasjon om andres barn; man ser gjerne et eller flere av barna og kan enkelt eliminere seg frem til kjønns og aldersfordeling.

Men hvis man tar slike utsagn ut av en sosial sammenheng kan man regne på dem. Hvis vi først rett og slett utelukker informasjonen om tirsdag (Og i stedet sier «Jeg har to barn. Det ene barnet er en gutt.»), får vi følgende kombinasjoner av to barn:

(De aktuelle kombinasjonene er merket med «+», de uaktuelle med «-»)

Kode:
G = Gutt
J = Jente

+(G,G) = 1/2 * 1/2 = 1/4
+(G,J) = 1/2 * 1/2 = 1/4
+(J,G) = 1/2 * 1/2 = 1/4
-(J,J) = 1/2 * 1/2 = 1/4

Da er det 3 kombinasjoner som oppfyller vilkårene, og 1 av dem består av to gutter, så det er da altså 1/3 (ca 33%) sannsynlighet for at det andre barnet også er en gutt.

Jammen, hvis vi glemmer det første barnet, det vet vi jo allerede hva er og er en like relevant opplysning som at moren er blond. Barnet vi ikke vet kjønnet på kan være gutt eller jente, og sannsynligheten er 50-50 for begge kjønn.

Neida, jeg innser at jeg må fornye forståelsen min av sannsynlighetsregning - igjen.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 18:49   #25
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jammen, hvis vi glemmer det første barnet, det vet vi jo allerede hva er og er en like relevant opplysning som at moren er blond. Barnet vi ikke vet kjønnet på kan være gutt eller jente, og sannsynligheten er 50-50 for begge kjønn.

Neida, jeg innser at jeg må fornye forståelsen min av sannsynlighetsregning - igjen.

Om nå en mann hadde sagt: Jeg har et barn, en gutt som er født på en tirsdag, hva er sannsynligheten for at neste barn skal bli gutt? Så er jo det 50%, fordi det er (antatt da) uavhengige hendelser.

Men nå er det sånn at det er to barn der og et av barna er en gutt som er født på tirsdag, og det blir jo annerledes.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 18:51   #26
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om nå en mann hadde sagt: Jeg har et barn, en gutt som er født på en tirsdag, hva er sannsynligheten for at neste barn skal bli gutt? Så er jo det 50%, fordi det er (antatt da) uavhengige hendelser.

Men nå er det sånn at det er to barn der og et av barna er en gutt som er født på tirsdag, og det blir jo annerledes.

Ja, jeg skjønner den, sånn egentlig. Det er bare at akkurat den tankegangen sitter litt langt inne hos meg, hver bidige gang.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 18:52   #27
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn



Barnets kjønn blir jo bestemt lenge før det blir født. Så jeg vil jo tro at i en stor populasjon så fordeler gutter og jenter seg likt over alle ukedagene... Altså at sannsynligheten for at det andre barnet også er en gutt, er like stor uavhengig av hvilken ukedag den der tirsdagssønnen ble født på.

Hvorfor skal sannsynligheten ikke være 0,5 da?

Det har sikkert noe med at barna allerede er født og greier, men jeg husker ikke dette

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 18:53   #28
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om nå en mann hadde sagt: Jeg har et barn, en gutt som er født på en tirsdag, hva er sannsynligheten for at neste barn skal bli gutt? Så er jo det 50%, fordi det er (antatt da) uavhengige hendelser.

Men nå er det sånn at det er to barn der og et av barna er en gutt som er født på tirsdag, og det blir jo annerledes.

Akkurat den forskjellen ja. Bare at jeg ikke klarer å penetrere helt hvordan det vaaar.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 18:59   #29
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Men hele poenget her må jo være at vi har trukket ut ett barn fra populasjonen, og da er det ikke 50/50 lenger, altså ikke tilbakelegging, populasjonen er endret og vi får en sannsynlighetsovervekt for jente.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 19:02   #30
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Jeg tenker automatisk at det andre barnet er ei jente siden du skriver: "Det første barnet er en gutt........."

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 19:06   #31
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Når vi allerede har en gruppe av to barn er det 50 % sjanse for at det er en gutt og en jente, 25 % sjanse for at det er to jenter og 25 % sjanse for at det er to gutter.

Siden den ene er gutt er muligheten for to jenter ikke tilstede. Da har vi tre muligheter, gutt-jente, jente-gutt, gutt-gutt. Sjansen er lik for hver. Altså er sjansen for jente dobbelt så stor som for gutt. Jente: 66 %, gutt: 33 %.

Men hvor tirsdagen kommer inn skjønner jeg ikke.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 19:17   #32
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Det er faktisk slik, har jeg lest i en seriøs bok at får man en gutt først så er sannsynligheten for å få ytterligere en gutt større enn en jente. Om man får en jente først så er sannsynligheten for å få en jente til ikke like stor som i den første eksemplet.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 19:23   #33
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Men altså, utregning:

Det er 1/3 sjanse for komboen gutt og gutt. Gitt at det ene barnet er gutt. Det er ok. Men så blir jeg usikker her og vil diskutere:

Man kan sette opp tabellen sånn at komboen 2 gutter født på tirsdag, telles en gang eller to ganger. om man teller en gang så blir det totalt 27 kombinasjoner med kjønn og fødselsdag hvor 13 er to gutter. Om man teller to ganger så blir det totalt 28 kombinasjoner hvor 14 er to gutter, og da 50 %. Hm. Hm. Må tenke videre her og tegne opp hele tabellen for hånd.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 19:30   #34
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Jeg føler meg sjikkelig blånn.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 19:43   #35
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

@Monsoon: Nei, det er ikke det som er poenget. Det er (i denne oppgaven) 50 % sjanse for at ett tilfeldig barn skal være gutt, selv om barnet har et søsken som er gutt. Det er ikke et begrenset antall gutter som er poenget.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 19:43   #36
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Jeg har tabellen her. Advarsel! mange symboler.

GpT = Gutt født på tirsdag
GiT = Gutt ikke født på tirsdag
Jhd = Jente født hvilken som helst dag

Sannsynlighet for at et barn man skal få er hver av disse (1/2 er sjansen for gutt/jente, 1/7 er sjansen for tirsdag):
GpT = 1/2 * 1/7 = 1/14
GiT = 1/2 * 6/7 = 6/14
Jhd = 1/2

Alle mulige kombinasjoner for to barn og sannsynlighet for hver kombinasjon:
(De aktuelle kombinasjonene i vårt tilfelle er merket med «+», de uaktuelle med «-»)

To gutter:
+(GpT,GiT) = 1/14 * 6/14 = 6/196
+(GiT,GpT) = 6/14 * 1/14 = 6/196
+(GpT,GpT) = 1/14 * 1/14 = 1/196
-(GiT,GiT) = 6/14 * 6/14 = 36/196

To jenter:
-(Jhd,Jhd) = 1/2 * 1/2 = 1/4 = 49/196

En jente og en gutt:
+(GpT,Jhd) = 1/14 * 1/2 = 1/28 = 7/196
+(Jhd,GpT) = 1/2 * 1/14 = 1/28 = 7/196
-(GiT,Jhd) = 6/14 * 1/2 = 6/28 = 42/196
-(Jhd,GiT) = 1/2 * 6/14 = 6/28 = 42/196

Det viser seg at det er 27 kombinasjoner som oppfyller vilkårene i oppgaven.
13 av dem består av to gutter (GpT,GiT)(GiT,GpT)(GpT,GpT)
14 av dem består av en gutt og en jente (GpT,Jhd)(Jhd,GpT)

Det er altså 13/27 sjanse for at det andre barnet også er en gutt. (Ca. 48%)

Ben "my god it's full of fractions" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 19:49   #37
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Nå fikk jeg satt bort babyen og tegnet opp tabellen. Ja, det blir 13/27 ja. Det er helt riktig det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 19:50   #38
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Jeg synes at statistikken er brukt opp når man har fått én gutt, og derav følger at den andre er en jente 50 og 50 blir hundre lzm.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 19:52   #39
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

@Monsoon: Nei, det er ikke det som er poenget. Det er (i denne oppgaven) 50 % sjanse for at ett tilfeldig barn skal være gutt, selv om barnet har et søsken som er gutt. Det er ikke et begrenset antall gutter som er poenget.

Ja, jeg så den nå når jeg så tabellen til BM. Det var en morsom oppgave!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 19:53   #40
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsfordeling i en gruppe av to barn

Jeg godtar det egentlig fremdeles ikke helt. Etter å ha tenkt meg om. Men jeg krangler ikke med tallene, jeg bare klarer ikke å sannsynliggjøre(!) det for meg selv.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no