Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Lommetyver, storbyer og barn - hva gjør du for å beskytte barna?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-23, 09:20   #1
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Lommetyver, storbyer og barn - hva gjør du for å beskytte barna?

Vi skal til opptil flere storbyer i sommer, og spesielt Paris er utsatt etter det jeg har forstått.



Vi voksne er jo vant med å reise og med å passe på sakene våre. Men ungene har jo bare hatt Norgesferie i covid-årene, og har generelt lite erfring med storbyer. I første omgang gjelder det vel å minimere hva de går og bærer på av verdier, men mobilen er jo verdifull og samtidig vanskelig å ta fra dem.



Hvilke tiltak gjør dere andre for at ungene ikke skal bli robbet? Gammeldags lomme innenfor klærne? Veske på magen? Satser på at mobilen er så hardt limt fast i hånda på dem at ingen får tak i dem uansett?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-23, 09:25   #2
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lommetyver, storbyer og barn - hva gjør du for å beskytte barna?

Dette kommer jo veldig an på barnets alder, men så lenge jeg er sammen med barna, har jeg ofte hatt mobilen deres hos meg.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-23, 09:28   #3
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lommetyver, storbyer og barn - hva gjør du for å beskytte barna?

Vi har ikke gjort noe, men har snakket om mobilen i forlommen, ellers har de ikke hatt pass eller mye penger på seg. Kortene sine har de også i forlommen.

Da eldste, da 20 år var i Thailand alene i fjor sommer kjøpte han sånn liten crossoverveske til pass, kort og mobil. Det som før het rumpetaske, som nå skal henge på brystet.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-23, 09:33   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.462
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lommetyver, storbyer og barn - hva gjør du for å beskytte barna?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Vi skal til opptil flere storbyer i sommer, og spesielt Paris er utsatt etter det jeg har forstått.

Vi voksne er jo vant med å reise og med å passe på sakene våre. Men ungene har jo bare hatt Norgesferie i covid-årene, og har generelt lite erfring med storbyer. I første omgang gjelder det vel å minimere hva de går og bærer på av verdier, men mobilen er jo verdifull og samtidig vanskelig å ta fra dem.

Hvilke tiltak gjør dere andre for at ungene ikke skal bli robbet? Gammeldags lomme innenfor klærne? Veske på magen? Satser på at mobilen er så hardt limt fast i hånda på dem at ingen får tak i dem uansett?

Dette.

Det som tok mobilen til jentungen i fjor var en litt større bølge som skylte over alle tingene hennes på stranda i Nice. Pass og ID-kort tar vi voksne vare på, ellers får de ha greiene sine i en veske eller liten ryggsekk. Jeg har tenåringer da, men det fungerte omtrent på samme måte da vi var på interrail da ungene var hhv 10, 10 og 13, og besøkte flere storbyer, blant annet Paris og Amsterdam.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-23, 09:51   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lommetyver, storbyer og barn - hva gjør du for å beskytte barna?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Satser på at mobilen er så hardt limt fast i hånda på dem at ingen får tak i dem uansett?

Ha ha, nå kom jeg på at vi var på interrail gjennom Europa for noen år siden. Sønnen var da 14 år, mobilen var limt fast i hånda hans i tre uker på tur. Vi tok ferge fra København til Oslo på hjemturen, på toget fra Oslo og hjem oppdaget ungen noe mangla i hånda... Mobilen lå igjen på lugaren.

Nuvel - vi fikk tilbake mobilen, men noen hadde søren meg stjålet simkortet, noe som må ha vært komplett ubrukelig, for det første vi gjorde da vi oppdaga at telefonlimet hadde løsna fra håndflata, var jo å sperre simkortet.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-23, 10:03   #6
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.753
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lommetyver, storbyer og barn - hva gjør du for å beskytte barna?

Jeg har voksne barn, men kan fortelle hva jeg selv gjør når jeg er i storbyer. Jeg har en liten skulderveske - ok, det heter vel cross over nå - som er med meg på vandring rundt i byen. I den har jeg totalt uviktige ting som Kleenex, øyedråper og ev litt mat. Mobilen har jeg i lomme med glidelås. Stort sett bukselomme, men også lomme i innvendig jakke. Kredittkortet ligger i én lomme, bankkortet i en annen. Bruker lokalt transportkort som f.eks oyster card når jeg er i London framfor mobil eller bankkort. Jo oftere du drar kortet opp fra lomma, jo større sjanse er det for å miste det eller bli utsatt for tyveri. Veska er egentlig bare til pynt, regner med den er det primære målet for ev lommetyver. Sikkert også en fordel at jeg ikke akkurat utstråler wealth & upper class.

Jeg har reist alene rundt omkring fra jeg var 14 år og aldri blitt utsatt for tyveri.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-23, 12:19   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lommetyver, storbyer og barn - hva gjør du for å beskytte barna?

Vi har vært på storbyferier mange ganger, med lite og etter hvert større barn, og har aldri blitt bestjålet. Vi bruker crossover-skulderveske, alle sammen; da Datteren var liten, lå vel passet i min veske, men nå har hun det selv. Vanligvis går vi alle med mobilen i jeanslomma, men om vi går med shorts eller andre sommerklær med mindre egnede lommer, så ligger den i veska. Mannen og jeg betaler alltid med Applepay på klokka (den kan brukes på transporten i London; man trenger ikke Oystercard), så vi trenger sjelden å ta opp kort eller lommebok.

Jeg har alltid med meg passet i stedet for å ha det liggende i safe på rommet; jeg vet jammen ikke hva som faktisk er tryggest, men jeg liker best å ha det med meg til enhver tid.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-23, 16:34   #8
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.817
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lommetyver, storbyer og barn - hva gjør du for å beskytte barna?

Jeg har verdisaker i veske som ikke er enkel å åpne. Eller sekk. Opplevde selv at noen var på vei inn i lomma.på jakka på toget en gang. Så jeg tenker ikke at en jakkelomme er veldig trygg. Ikke i hånda heller, enkelt å nappe ut.

Helst bruker jeg veske med kort stropp og gjerne i kryss over hodet.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-23, 17:50   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lommetyver, storbyer og barn - hva gjør du for å beskytte barna?

Ikke heng fra dere veske/sekk etc på stol eller legg på gulvet siden av stolen på restaurant.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no