Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Realistisk dystopi?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-16, 19:59   #1
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Realistisk dystopi?

Jeg leser Margaret Atwoods The Handmaid's Tale fra 1996. En dystopisk roman med utgangspunkt i en framtid der høyrekonservative kristne har overtatt styringa i et borgerkrigs- og atomulykkerammet USA. Den kvinnelige hovedpersonen er ikke sexslave men reproduksjonsslave i et overklassehjem. Kvinner er fratatt alle rettigheter og har bl,a, ikke lov til å lese eller skrive. Hovedtrekkene kan minne om et Talibanstyre eller IS. Jeg blir sittende og gruble over hvor langt unna en slik samfunnsutvikling vi er. Dystopiene virker jo ved å fremstille veien fra Nå til Dystopien som sannsynlig eller mulig. Men er den? Hvor gale er egentlig de galeste av de høyrekonservative kristne miljøene, og hvor mye makt har de? I USA? Og hva med Europa - hvordan er ståa her? NB Jeg er ikke umiddelbart bekymret, men jeg blir sittende og gruble på hva slags utviklingstrekk vi bør være på valt mot. Og jeg vet at mange er mye mer bekymret for islamske varianter av dette. Min hunch er at de patriarkalske trekkene i begge religioner mater hverandre. Altså at overgrep begått av muslimske menn a la München (uavhengig av hva son faktisk skjedde og hva som var medieskapt) fort fører til undertrykking begått av kristne og gjerne også sekulære menn.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no