Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Fudge?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-07, 21:26   #1
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fudge?

Er det noen som har en god fudgeoppskrift på lager?

Myke, litt kremete karameller, altså.


Fra Wikipedia:
Fudge is a type of candy, usually extremely rich and flavored with cocoa. It is made by mixing sugar, butter, and milk and heating it to the soft-ball stage at 240°F or 115°C, and then beating the mixture while it cools so that it acquires a smooth, creamy consistency. Chocolate can also be mixed in to make chocolate fudge.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 22:00   #2
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fudge?

http://www.fudge-recipe.com/

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 22:07   #3
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fudge?

Denne lagde jeg i fjor. Jummi.

Fudge


Du trenger;

50 g usaltet smør

450 g sukker

3 dl fløte

1 1/2 dl helmelk

3 ss vann (eller smak som f.eks brandy, kaffe etc)

Om ønskelig kan fudgen tilsettes forskjellig smak.
Her følger tre forslag:
225 g melk- eller kokesjokolade

115 g hakkede mandler, hasselnøtter, valnøtter el.lign

115 g kandisert frukt (kirsebær, appelsinskall, dadler el.lign)



Fremgangsmåte;

1. Smør en ikke alt for stor firkantet form, min 20 cm. dyp.

2. Ha sukker, fløte, smør, melk og vann (smak) i en tykkbunnet kjele.

3. Varm opp under svak varme. Rør av og til.


4. Massen bringes til kokepunktet og kokes videre til massen kan formes til en kule i kaldt vann. Rør av og til under kokingen for å forhindre at massen svir seg.

5. For sjokoladefudge tilsettes sjokoladen på dette stadiet. Ta kjelen av platen og rør inn hakket sjokolade. Rør så kraftig. For nøtter/ kandisert frukt: Trekk kjelen av platen og tilsett. Rør kraftig til massen tykner litt.

6. Helles i den smurte forma. Settes kjølig til massen har stivnet helt. Når fudgemassen er helt stivnet has den ut av forma og skjæres i firkanter med en skarp kniv.

  Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 22:08   #4
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fudge?

Knegger litt av Karamell som er på jakt etter karamell-oppskrift...

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 22:09   #5
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fudge?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Knegger litt av Karamell som er på jakt etter karamell-oppskrift...

Søren, jeg glemte å kommentere dét! Var jo derfor tråden fanget oppmerksomheten min i utgangspunktet.

  Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 22:10   #6
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fudge?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Knegger litt av Karamell som er på jakt etter karamell-oppskrift...

Det var det første jeg tenkte også!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 22:10   #7
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fudge?

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Søren, jeg glemte å kommentere dét! Var jo derfor tråden fanget oppmerksomheten min i utgangspunktet.

Samme her!

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 22:17   #8
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fudge?

DEt tenkte jeg ikke på en gang.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 22:19   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fudge?

mmm - fudge skal jeg også lage! - Jeg er egentlig for utålmodig til å lage det, men jeg skal sannelig gjøre det likevel!

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 22:20   #10
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fudge?

Oppskriften til Emma har jeg notert meg fra nett tidligere - den skal prøves ut i år. Jeg smakte vaniljefugde i London og falt totalt. Tenkte å prøve med flere forskjellige smaker - sjokolade, mokka, vanilje...

Må man ha sukkertermometer eller klarer man seg uten? Det står nemlig på julegaveønskelisten vår i år så jeg hadde håpet å slippe å kjøpe det før jul

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 22:24   #11
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fudge?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Må man ha sukkertermometer eller klarer man seg uten?

Man klarer seg fint uten.
Jeg brukte forresten både kaffe og sjokolade, og det ble veldig god mokkasmak.

  Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 19:48   #12
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fudge?

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Denne lagde jeg i fjor. Jummi.

Fudge


Du trenger;

50 g usaltet smør

450 g sukker

3 dl fløte

1 1/2 dl helmelk

3 ss vann (eller smak som f.eks brandy, kaffe etc)

Om ønskelig kan fudgen tilsettes forskjellig smak.
Her følger tre forslag:
225 g melk- eller kokesjokolade

115 g hakkede mandler, hasselnøtter, valnøtter el.lign

115 g kandisert frukt (kirsebær, appelsinskall, dadler el.lign)



Fremgangsmåte;

1. Smør en ikke alt for stor firkantet form, min 20 cm. dyp.

2. Ha sukker, fløte, smør, melk og vann (smak) i en tykkbunnet kjele.

3. Varm opp under svak varme. Rør av og til.


4. Massen bringes til kokepunktet og kokes videre til massen kan formes til en kule i kaldt vann. Rør av og til under kokingen for å forhindre at massen svir seg.

5. For sjokoladefudge tilsettes sjokoladen på dette stadiet. Ta kjelen av platen og rør inn hakket sjokolade. Rør så kraftig. For nøtter/ kandisert frukt: Trekk kjelen av platen og tilsett. Rør kraftig til massen tykner litt.

6. Helles i den smurte forma. Settes kjølig til massen har stivnet helt. Når fudgemassen er helt stivnet has den ut av forma og skjæres i firkanter med en skarp kniv.


Laget denne! God.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 20:02   #13
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fudge?

Opprinnelig lagt inn av Emma

1. Smør en ikke alt for stor firkantet form, min 20 cm. dyp.

Det da være feil??? Jeg har ikke så dype former altså, knapt nok en vaskebalje...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 20:06   #14
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fudge?

Mine ble kornete og porøse

TO timer med røring, uten godt resultat? Jeg er sur!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 20:42   #15
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fudge?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Det da være feil??? Jeg har ikke så dype former altså, knapt nok en vaskebalje...


Ja, den så jeg også. Renget med det var 2 cm jeg.

Zol: mine ble også kornete og sprakk lett. Men smaken var veldig god.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 21:27   #16
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fudge?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Ja, den så jeg også. Renget med det var 2 cm jeg.

Zol: mine ble også kornete og sprakk lett. Men smaken var veldig god.

Mulig jeg er rar, men kornete og porøse er min foretrukne konsistens på fudge.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 21:35   #17
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fudge?

Mine karameller blir alltid slik, derfor tenkte jeg at jeg kunne lage fudge istedet. Også ble de heller ikke slik jeg ville ha dem.



Neste år kjøper jeg smørbukk

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 21:56   #18
Gaffa
Nybegynner
 
Gaffa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 6
Gaffa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fudge?

Oi dette må jeg prøve!

Gaffa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 22:29   #19
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fudge?


Fudge skal være kornete og porøs, ikke jevn og seig som karameller. Det er liksom forskjellen.
Selv kastet jeg en hel langpanne med altfor klissen fløtekaramellblanding i går. God på smak, men det blir liksom ikke så sjarmerende når man må burke tenna for å skrape den ut av cellofanen...

  Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 22:30   #20
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fudge?

Jo men min fudge henger ikke sammen engang. Den er bare smuler

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no