Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Filmanbefaling - BABEL

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-07, 09:28   #1
Clubby
Free Toy Inside!
 
Clubby sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 961
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Tommel opp

Filmanbefaling - BABEL



Det er ikke mange ganger tidligere i filmhistorien at virkelighet og fiksjon har kollidert som i Babel, Alejandro Gonzalez Inarritus (Amores Perros, 21 Grams) oppdatering av den bibelske myten som hevder å være opprinnelsen til menneskehetens manglende kommunikasjon.

Spilt inn i løpet av et helt år over tre kontinenter og med et flerspråklig ensemble anført av Brad Pitt, Cate Blanchett, Gael Garcia Bernal og Koji Yakusho i tillegg til en stor andel amatørskuespillere fra Marokko, Mexico og Japan, kom dette til å bli en film som har betydd svært mye for alle involverte. Det ble en fysisk og psykisk reise liknende den som gjennomføres av karakterene i filmen. Den forteller historiene til mennesker som mangler fotfeste på grunn av kulturelle og idiomatiske frontlinjer, og både regissøren og crewet gjennomgikk de samme utfordringene måneder før innspillingen startet.

Gonzalez Inarritu, en selvutnevnt "regissør i eksil", har uttalt at først og fremst er ideen om Babel et resultat av å ha forlatt hjemlandet sitt og både fysisk og mentalt være på farten til enhver tid. - Babel svarte ikke lenger på spørsmålet "Hvor er jeg fra?", men snarere "Hvor er jeg på vei?", sier han.

Sentralt i Babel er emnet som er selve kjernen i livet vi fører i det 21ste århundre: Mangel på kommunikasjon. - På et konvensjonelt plan kan man si at Babel handler om feilkommunikasjon, men for meg er filmen til syvende og sist om hvor sårbare og skjøre vi er som mennesker. Og når et bånd brytes, er det ikke båndet som er råttent, men selve tauet, sier Gonzalez Inarritu.

Regissøren fikk ideen om å lage en film med en kakofoni av menneskelige stemmer før han begynte å spille inn 21 Grams, og henvendte seg for tredje gang til manusforfatteren Guillermo Arriaga for å fullføre trilogien som startet med Amores Perros i 2000. - Arriagas talent er utrolig, sier han. - Han har vært en fantastisk samarbeidspartner som har skåret ut fire fortellinger som foregår i tre forskjellige deler av verden.

Den ene historien følger et gift amerikansk ektepar med store problemer som plutselig må slåss for livet i det som er eller ikke er en terrorhandling mens de er på ferie i det muslimske Marokko der det lokale språket og kulturen er en konstant gåte. Paradokset implisert i forholdet mellom karakterene spilt av Cate Blanchett og Brad Pitt er et eksempel på en mer intim definisjon på feilkommunikasjon: Utenfra ser de ut som et par som har gått seg vill i ørkenen, mens de i virkeligheten er et fortapt par som finner frem til hverandre i sin ensomhet. I et tilsvarende tilfelle er historien om de to barna som er involvert i ulykken ikke så mye om utfallet, men om den "moralske kollapsen i en muslimsk familie som i stor grad er ledet av spirituelle prinsipper", som ser disse prinsippene falle til bakken når ting utvikler seg.

En annen fortelling tar oss til en meksikansk barnepike som jobber blant velstående amerikanere i California, en annen igjen til en enkemann og far som forsøker å knytte bånd til sin døve datter i Tokyo.

Tekst hentet fra filmselskapet

__________________
Clubby
Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel!

Sist redigert av Clubby : 11-02-07 kl 17:03. Årsak: Endret på plassering av bilde pluss sakset inn på hvor tekst er hentet fra!
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 15:20   #2
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Film anbefaling - BABEL

Det er en flott film, og det ligger en tråd om den her allerede. Har du skrevet dette selv?

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 15:30   #3
Nasse Nøff
Oslojente i eksil
 
Nasse Nøff sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 202
Nasse Nøff er litt kul
Standard

Sv: Film anbefaling - BABEL

Kjempefin film. Mannen og jeg så den her rett før jul.

Nasse Nøff er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 17:04   #4
Clubby
Free Toy Inside!
 
Clubby sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 961
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Film anbefaling - BABEL

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Det er en flott film, og det ligger en tråd om den her allerede. Har du skrevet dette selv?

Nei det har jeg ikke. Det er hentet fra filmselskapet!

__________________
Clubby
Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel!
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 18:17   #5
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Filmanbefaling - BABEL

smak og behag...jeg likte den ikke.
gode skuespillerprestasjoner, men likte ikke filmen noe særlig

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no