Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-11, 09:21   #21
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.813
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

Spenol, ja...

Det er veldig lite av parfyrmerte produkter jeg kan bruke, og da svigermor en gang i tiden spurte meg hva jeg ønsket meg til jul, svarte jeg at jeg gjerne ville ha en god, parfymefri, hudkrem.

Gjett hva jeg fikk?

En diger flaske Spenol.



Men for all del - spenolen gjorde underverker for mine altfor tørre legger, det skal den ha.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 09:28   #22
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

At den lukter høgg? :yikes:

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:04   #23
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.998
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

Joda, den inneholder parabener, men ikke alle parabener er like skumle. Det er mye skremselspropaganda ute og går på det feltet, gjerne fra folk som har aksjer hos motparten.

Når det gjelder Spenol holder jeg meg unna. Den ligger bare på overflaten, og lukter i tillegg ekkelt. Da velger jeg heller produkter fra A-derma og La Roche Posay, også uparfymerte, men med virkestoffer tilpasset menneskehud.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:07   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.395
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Joda, den inneholder parabener, men ikke alle parabener er like skumle. Det er mye skremselspropaganda ute og går på det feltet, gjerne fra folk som har aksjer hos motparten.

Jaha? Hvem er parabenmotparten? Danmark har for øvrig forbudt all bruk av parabener i hudpleieprodukter nå.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:13   #25
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.998
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

"Motparten" er kanskje et flåsete valgt uttrykk, men jeg tenkte først og fremst på naturkosmetikkmerker, som gjerne står i fronten når det gjelder parabenmotstanden. Men konserveringsmidler er nødvendige, og det finnes vel få fullgode alternativer, og i naturkosmetikk brukes gjerne div. alkoholer, eller phenoxyethanol, som heller ikke går helt fri fra mistankene om å være skadelig. Samtidig er for eksempel metylparaben naturlig forekommende i blåbær, mens parabener med lange navn (f. eks. isobutylparaben) er industrielt framstilt.

En link ang. phenoxyethanol; jeg har ikke sjekket validiteten.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:14   #26
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

Jeg trenger egentlig ikke andre grunner at den er for kuer, at det står for spener og jur på den, og at jeg i tillegg har sett den i bruk. Ikke at jeg nødvendigvis må ha sånn voldsom luksus-spa-feeling på alt jeg smører meg inn med, men der går grensen altså.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:31   #27
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

Parabener har jeg liksom aldri helt satt meg inn i. Står det på innholdsdeklarasjonen? Og står det parabener, eller står det andre navn som jeg da må vite at er parabener?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:33   #28
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.998
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

Det står ting som "metylparaben, propylbaraben" osv. på innholdsfortegnelsen. Ingrediensene er også listet i vektrekkefølge fra mest til minst.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:40   #29
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.514
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

Nå står det ikke for spener og jur på den, men for hud og hender
Den inneholder Methylparaben og Propylparaben, som de to siste ingrediensene, altså vektmessig minst av.

Og nei, det finnes ingen god grunn til å ikke bruke spenol. Hos oss er det supert på atopisk vinterhud som er i svømmehallen en gang i uka. Ellers er også Helosan veldig god.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:47   #30
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

det er en gutt i klassen min i fjor som sliter veldig med atopisk eksem og sånn pcoraisis(?) og han brukte dette hver dag.. hehe..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:50   #31
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Min bror dynker seg i spenol hver dag, han blir helt blank og rød som en hummer,om det er han eller spenolen som gjør det aner jeg ikke.

Nå lurer jeg fælt på hvorfor han dynker seg daglig i noe som gjør han helt blank og rød som en hummer.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:52   #32
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.514
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Nå lurer jeg fælt på hvorfor han dynker seg daglig i noe som gjør han helt blank og rød som en hummer.


Er vel ikke noe å lure på det vel!


__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 12:23   #33
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

Her er Grønn Hverdag sin informasjonsside om parabener. Jeg kan ikke veldig mye om dette, men tenker at de fire som danskene midlertidig har forbudt i barneprodukter nok er de man bør være mest skeptiske til.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 21:05   #34
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

Jeg bruker pattesalve, men ser ingen grunner til å ikke bruke spenol. Pattesalven er litt bedre, for den lindrer hudirritasjoner i tillegg siden den inneholder litt peppermynte.
Og jepp, den er til spener og jur, og leggene mine elsker den.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 07:30   #35
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.350
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

, og da svigermor en gang i tiden spurte meg hva jeg ønsket meg til jul, svarte jeg at jeg gjerne ville ha en god, parfymefri, hudkrem.

Jeg kjenner at et se-hva-jeg-fikk-fra-svigermor-bilde av deg fra nevnte julaften ville gjort underverker for en trøtt og grinete undertegnede med bad hair-day.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 07:53   #36
leaht
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 95
leaht er litt kulleaht er litt kul
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

Noen som har forsøkt å smøre inn brystene over en periode med denne og sett noen virkning av det? Endringer?

__________________
Det vonde drep du ikkje med øks...
leaht er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 09:05   #37
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.998
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

Hva slags endring tenker du på? Generelt er det slik at ting vi smører på huden ikke kan gi noen forandringer internt i kroppen. Unntaket er selvsagt legemidler i krem-/plasterform, men disse er også på resept. Heldigvis er huden en ekstremt bra barriere mot påvirkninger fra miljøet.

Jeg lurer litt på hvorfor du lurer, i grunnen.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 09:23   #38
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

Nera: Huden er vårt største organ, så det er vel ikke utenkelig at når man eksponeres for kjemiske stoffer når det kommer i kontakt med huden?

Det er jo på bakgrunn av at nettopp dette skjer at gravide og ammende frarådes å bruke farge håret.

At parabener er blitt forbudt i Danmark tror jeg ikke skyldes den onde økomafiaen, jeg tror det skyldes utstrakt forsking fra Sundhedsstyrelsen.

Her er en grei artikkel fra FHI om parabener.

Spenol er for kyr, og knapt nok det. :bondedatter:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 09:34   #39
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.998
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

Jo, jeg er for så vidt enig i det du sier, HV, men allikevel er huden en veldig god barriere, så det er små mengder som trenger inn i blodbanen. Ang. parabener forsøker jeg selv å unngå dem, men er litt lei graden av skremselspropaganda fra økomafiaen.

Så personlig er jeg rett og slett ambivalent, som sikkert også kommer til uttrykk gjennom innleggene mine i denne tråden.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 09:36   #40
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.395
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes det noen gode grunner til å ikke smøre seg inn med Spenol?

Nå er det jo bevist at parabenene går inn i kroppen, Nera. Og det er veldig mange fler enn økomafiaen som er skeptiske.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no