Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-09, 12:07   #1
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Knotete overskrift.

Men i går var det handlefri dag. Noe jeg tror de aller fleste kanskje bryr seg lite om en mnd før jul.. Men jeg så litt om det på tv.

Det slo meg litt at jeg ikke er så veldig bevisst handlingen min. Jeg kjøper det vi trenger stort sett, og handlingen min er nok mye mer ut i fra økonomi, enn ut i fra miljø.

Men er dette i endring? Tenker du miljø når du handler? Særlig nå til jul? Både ift antall gaver og hva du kjøper/gir? Kjøper du kun ting? Eller opplevelser også?

Jeg har jo kjøpt opplevelse til Frank i år, men siden det innebærer flyreise er det ikke akkurat en miljøvennlig gave.

Her står det litt om temaet, samt hva man "bør" unngå å kjøpe for mye av: http://miljofokus.wordpress.com/

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 12:11   #2
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Jeg tenker sjelden miljø når jeg handler. Men vet jeg burde gjøre det.

Jeg handler mest ut fra økonomi, og kjøper sjelden opplevelser i julegave.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 12:17   #3
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Ja, det gjør jeg. Enda mer til jul enn ellers i året.

Vi kjøper ikke gaver til voksne (bortsett fra evt. teater-, konsert- eller kinobilletter og lignende) og er restriktive med tanke på antall gaver per barn også. Jeg er også veldig oppmerksom på å snakke mest mulig om hvordan andre har det som ikke er så heldige som oss. Vi gir derfor julegaver til frelsesarmeen og asylmottaket hvert år. Tanken på at folk overlesses med gaver og tull og bruker titusenvis av kroner på julegaver, julestæsj og adventsstæsj mens de fleste andre på jorden ikke har nok av noe, får meg til å bli kvalm.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 12:18   #4
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.412
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Jeg tenker miljø når jeg handler barneklær, prøver så langt det går å kjøpe mest økosertifiserte klær til minste.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 12:20   #5
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Ja, det gjør jeg. Enda mer til jul enn ellers i året.

Vi kjøper ikke gaver til voksne (bortsett fra evt. teater-, konsert- eller kinobilletter og lignende) og er restriktive med tanke på antall gaver per barn også. Jeg er også veldig oppmerksom på å snakke mest mulig om hvordan andre har det som ikke er så heldige som oss. Vi gir derfor julegaver til frelsesarmeen og asylmottaket hvert år. Tanken på at folk overlesses med gaver og tull og bruker titusenvis av kroner på julegaver, julestæsj og adventsstæsj mens de fleste andre på jorden ikke har nok av noe, får meg til å bli kvalm.

Ja, jeg ble litt uvel i går jeg også. Og litt flau.
Selv om vi ikke handler veldig mange julegaver i år, så blir det jo nok liksom. Hvis hele verden skulle ha handlet like mye som oss i Norge måtte vi visstnok hatt 4 jordkloder.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 12:27   #6
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Ja, jeg ble litt uvel i går jeg også. Og litt flau.

Det er ikke noe å være flau over. Det er faktisk bare å slutte. Og det er IKKE lettere sagt enn gjort.

Jeg ser forresten på denne:



(Kilde:


(Kilde: youtube.com)
)


hver jul, og har tenkt å også la ungene se den etterhvert. Jeg tror alle har godt av å se klippet, til tross for at det kan være vanskelig å se på det. (obs! enkelte sterke scener).

Jeg synes den illustrerer ganske godt hva jeg mener skal telle i julen. Og det er hverken gaver eller lysestaker.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 12:29   #7
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Var det?

Jeg handlet en hel del, fordi jeg hadde lånt en bil. Handler slettes ikke mye (mindre enn de fleste tror jeg) og i mine øyne er det ikke noe overforbruk her i huset. I alle fall veldig lite.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 12:34   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Jeg satte vel rekord i går jeg. Jeg svei av oppunder ti tusen på julegaver.
Plager det meg? Nei, ikke det aller minste faktisk. Jeg er i hovedsak ikke en handlegal overforbrukende tulling. Og det var i går det passet meg å handle de julegavene rett og slett.

Jeg har mer sans for å tenke over forbruksmønster i det daglige. Det er der det virkelig monner vel.

Med forbehold om at jeg ikke har satt meg inn i poenget med denne dagen da. Hvis den var ment som en demonstrasjon mot noe helt annet er det meget mulig jeg burde vært med. :bastant:

  Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 12:34   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.805
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Nei. :shallow:

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 12:36   #10
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Jeg tenker over handlepraksisen min, ja. Har for det meste ønsket meg "geiter" og slike ting til jul, bortsett fra fra mannen- kjekt med en julegave. I julekalenderen til barna er det for det meste opplevelser, men noen smågaver også. Egentlig er jeg bevisst på hva jeg handler inn resten av året også.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 12:36   #11
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg satte vel rekord i går jeg. Jeg svei av oppunder ti tusen på julegaver.
Plager det meg? Nei, ikke det aller minste faktisk. Jeg er i hovedsak ikke en handlegal overforbrukende tulling. Og det var i går det passet meg å handle de julegavene rett og slett.

Jeg har mer sans for å tenke over forbruksmønster i det daglige. Det er der det virkelig monner vel.

Med forbehold om at jeg ikke har satt meg inn i poenget med denne dagen da. Hvis den var ment som en demonstrasjon mot noe helt annet er det meget mulig jeg burde vært med. :bastant:

Denne markeringen går nok ikke bare mot julegaver, men handling generelt. Og klart hverdagshandlingen teller like mye, men vi bruker jo sykt mye penger på ting til jul.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 12:40   #12
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Denne markeringen går nok ikke bare mot julegaver, men handling generelt. Og klart hverdagshandlingen teller like mye, men vi bruker jo sykt mye penger på ting til jul.

Forskjellen (for meg) ligger i at folk i jula bruker enormt mye penger på ræl, og kjøper i mye større grad "kjøpe for å ha kjøpt noe" enn ellers i året.

Man skal kjøpe ting, og hvis man ikke kommer på noe lurt skal man likevel kjøpe ett eller annet. Akkurat det skjer ikke ellers i året.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 12:47   #13
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Jeg prøver å være bevisst i hverdagen. Mine valg er basert på økonomi og miljøet, jeg ukeshandler og prøver å være bevisst på hva slags varer jeg putter i kurven.

Vi kjøper som regel en felles gave som vi har bruk for, eller opplevelser som kponsertbilletter. Barna får en liten ting, de har alt de trenger og er så små enda. Til voksne i familien blir det strikkegaver eller noe spiselig. Jeg liker å gi bort pakker med god olivenolje, pesto og balsamico.

Igår handlet jeg ikke noe, men det hadde ingenting med handlefri dag å gjøre. :innrømmer:

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 13:01   #14
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Nei.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 13:12   #15
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Her i huset er vi bevisste, handler økologisk og rød tråd varer der vi kan, og vi drukner ikke hverandre i gaver i jula. Ingen i familien gjør dét. I år når frøken Bøllefrø er så liten får hun bare en liten ting fra oss, og så setter vi av penger på sparekonto til henne i stedet for å kjøpe noe stort og dyrt. Fra svigers ønsker vi oss tilskudd til reisekassa siden vi må reise til Mo og det ble dyrt. O.o Da trenger vi dét mer enn nok en ting å pakke ned i bagen når vi skal hjem.

Ellers er vi også bevisste på å spørre etter arveklær, leker og bruksgjenstander. Nekter å kjøpe alt barneutstyr nytt. Vi har jo noe nytt i skuffene, selvfølgelig, men det gleder meg at vi har masse klær som er arvet. =)

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 13:13   #16
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Jeg tenker over det, til daglig. Det er fint at det finnes en sånn dag, fordi det rusker litt opp i bevisstheten til noen og kanskje påvirker praksisen noe hos dem som kjøper seg halvt i hjel :håpefull: Jeg ville nok tatt julegavehandlingen i går hvis det var den dagen som passet, men det er jo hva en handler og hva en gjør jevnt over som er viktig. Jeg handler generelt lite "stæsj", forholdsvis lite klær og prøver å kjøpe i hvert fall en del økologisk mat så langt jeg har råd til det. Til jul kjøper jeg en god del fra Flyktningehjelpen, Redd Barna, Norsk folkehjelp etc., og prøver å moderere meg i forhold til andre gaver. Regner med å gi bort en del opplevelsesgaver som kinobilletter, turer på museum med små venner, barnevakt e.l. Delvis for at det ikke skal bli alt for dyrt, delvis fordi det er hyggelig å gjøre ting sammen med små og store venner og familiemedlemmer, og delvis fordi folk stort sett har veldig mange ting. Jeg får litt noia av kjøpehysteri, rett og slett. Høres sikkert veldig hellig ut nå, men det er nå en gang sånn jeg føler det. Jeg shopper jeg også altså, men ikke så ofte og dyrt og masse.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 13:53   #17
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Jeg syns seriøst at hele holdningen "vi kan ikke få så mye fordi det er krig og barn har fått beinet maltraktert av miner" er litt tull. Ja, det går an å være bevisst. Det går an å skjerpe på forbruk om man bruker for mye. Men jeg akter simpelthen ikke sitte her på berget og henge med hodet fordi jeg har det bra. Her i Norge er jeg regnet som "fattig". Julen i år blir definitivt preget av det. Men ungene får sikkert sine 10-20 gaver likevel. Dog får jeg ingen, så det veier vel opp, hehe. Men og så? Det er jul. Jeg kjøper gaver som både trengs og som ikke trengs. Iben trenger ikke enda en dukke, eller vogn. Hun er fem og sikkert snart lei av å leke med babyene sine. So what. Jeg liker å gi. Jeg liker at ungene mine skal ha det bra i julen. Og så jævlig overfladisk er jeg at gaver er en stor del av julen. Hadde noen sagt til meg at "lar du vær å kjøpe akkurat DEN gaven, så får en hel familie i Afrika mat i en hel UKE" så hadde jeg selvsagt gjort det. Men slik fungerer det ikke. Derimot så har jeg kjøpt solidariske gaver i mange år, i tillegg til alle andre gaver. I år utgår de riktignok, grunnet ren og skjær egoisme. Heller juletre enn solidaritet akkurat i år, faktisk.

Så nei. Jeg er ikke uvel. Jeg er ikke flau. Jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for at jeg bruker penger i julen. Ikke ellers i året heller. Jeg bruker penger på ting som trengs mer enn ting som ikke trengs. Og jeg gir til veldedighet, har fadderbarn og whatnot. Ting som jeg med min økonomi strengt tatt burde prioritert bort, men så egoistisk er jeg ikke. Ennå.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 13:57   #18
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Oi, var det i går? Det visste jeg ikke. Og jeg handlet. Men jeg prøver å tenke på forbruket mitt generelt hele året.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 15:48   #19
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Jeg tenker aboslutt over det, men ikke tilstrekkelig. Jeg er nokså bevisst på å ikke kjøpe ræl og drit (f.eks til julekalender) som jeg vet er morsomt i tre minutter før det går i stykker og må kastes. Jeg ser etter hvor mat er produsert og tenker kortreist er best. Jeg irriterer meg grønn over for mye unødvendig emballasje. Jeg kjenner også at det byr meg litt imot å bare kjøpe gaver for å ha noe å gi, når sannheten er at jeg er nokså sikker på at mottakeren hverken trenger eller ønsker seg det jeg kjøper. Folk har nok, og det som "byttes mellom folk" i jula er jo massevis av overflodsgreier som ingen egentlig trenger. Jeg har altså et mer eller mindre bevisst forhold til både forbruk og miljø, men for all del, jeg synder hele tiden og er ikke flink nok.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 18:58   #20
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns seriøst at hele holdningen "vi kan ikke få så mye fordi det er krig og barn har fått beinet maltraktert av miner" er litt tull. Ja, det går an å være bevisst. Det går an å skjerpe på forbruk om man bruker for mye. Men jeg akter simpelthen ikke sitte her på berget og henge med hodet fordi jeg har det bra. Her i Norge er jeg regnet som "fattig". Julen i år blir definitivt preget av det. Men ungene får sikkert sine 10-20 gaver likevel. Dog får jeg ingen, så det veier vel opp, hehe. Men og så? Det er jul. Jeg kjøper gaver som både trengs og som ikke trengs. Iben trenger ikke enda en dukke, eller vogn. Hun er fem og sikkert snart lei av å leke med babyene sine. So what. Jeg liker å gi. Jeg liker at ungene mine skal ha det bra i julen. Og så jævlig overfladisk er jeg at gaver er en stor del av julen. Hadde noen sagt til meg at "lar du vær å kjøpe akkurat DEN gaven, så får en hel familie i Afrika mat i en hel UKE" så hadde jeg selvsagt gjort det. Men slik fungerer det ikke. Derimot så har jeg kjøpt solidariske gaver i mange år, i tillegg til alle andre gaver. I år utgår de riktignok, grunnet ren og skjær egoisme. Heller juletre enn solidaritet akkurat i år, faktisk.

Så nei. Jeg er ikke uvel. Jeg er ikke flau. Jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for at jeg bruker penger i julen. Ikke ellers i året heller. Jeg bruker penger på ting som trengs mer enn ting som ikke trengs. Og jeg gir til veldedighet, har fadderbarn og whatnot. Ting som jeg med min økonomi strengt tatt burde prioritert bort, men så egoistisk er jeg ikke. Ennå.

Men sant, det er jo forskjeller her i Norge også. Det er barn som sikkert får 50-70 pakker på julaften også, og jeg vil tro mange av de har mer enn nok fra før. Og mange "bytter penger" nesten, bare fordi noe må kjøpes. Det finnes grader av alt, og jeg mener ikke at man ikke skal kose seg i jula. Men det går an å være bevisst over hva man faktisk gir.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no