Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvordan dekke til et hjørne hvor tapeten sagger?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-14, 11:43   #1
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan dekke til et hjørne hvor tapeten sagger?

Jeg skal male stua og tyr til kjappeste løsning, som er å dekke over den slitne tapen der det trengs. *lat* Den største utfordringen er i et hjørne hvor tappeten har sagget en del, så det er små rynker omtrent hele veien ned.

Har tenkt på hjørneskap, men er det noe annet jeg kan ha der?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-14, 12:49   #2
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Hvordan dekke til et hjørne hvor tapeten sagger?

Hjørnehylle? Jeg vet dessverre ikke om gode lettvinte løsninger i slike tilfeller, tror ikke det fins. Jeg har slått meg på miljøstrie eller overmalingstapet. Jeg liker ensfargede vegger, det er lett å få fint og feilfritt resultat og man kan male over mange ganger i etter tid med minst like fint resultat. Du kan kanskje forsiktig ta bort tapetet der det buler og legge miljøstrie uten mønster der? Jeg liker tapet med mønster også men det er mange år siden jeg har fått lyst på slikt nå.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-14, 12:51   #3
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan dekke til et hjørne hvor tapeten sagger?

Stålampe eller stor potteplante.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-14, 12:55   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan dekke til et hjørne hvor tapeten sagger?

Bare pass på at det er mørkt i det hjørnet hele tiden.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-14, 13:02   #5
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan dekke til et hjørne hvor tapeten sagger?

Dette er en gammel stue med malt "stofftapet". Å legge ny tapet gidder jeg ikke.. tror jeg?

Noterer meg enkle løsninger som dårlig belysning og planter.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-14, 13:48   #6
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.480
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan dekke til et hjørne hvor tapeten sagger?

Du fikser selvsagt tapetet før du maler.



Ta en kniv og skjær langs hele hjørnet. Hvis tapetet er løst så kan du vippe det forsiktig opp og pensle litt tapetlim under kanten med en liten pensel (eller fingertuppen din). Glatt ut og la det tørke. Så maler du over, og trenger ikke lure løsninger for å dekke over.

Dette er grunnen til at man skal skjære tapetet i hjørner når man tapetserer, og ikke legge det "rundt". Vegger/materialer beveger seg i løpet av år, og så får man sånne skrukkehjørner.

Hvis det er gammel strietapet du har, så tåler den ganske røff behandling. Tynn papirtapet not so much.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-14, 15:34   #7
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Hvordan dekke til et hjørne hvor tapeten sagger?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Dette er en gammel stue med malt "stofftapet". Å legge ny tapet gidder jeg ikke.. tror jeg?

Noterer meg enkle løsninger som dårlig belysning og planter.

Sånn gammeldags strie? Den blir ikke alltid så fin når den er malt, skjøtene reiser seg, til og med enden oppe i taket og nede ved veggen kan bøye seg utover. I hvert fall skjedde det da jeg malte gammel 70 talls strie. Jeg lånte en damp-dings hos interiørbutikken, slet den av og skrapet at vekk. Det er mye jobb så jeg forstår at du må være klar for den når du starter.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-14, 16:32   #8
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.480
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan dekke til et hjørne hvor tapeten sagger?

Da ville jeg heller gått over skjøter og kanter og sjekket om det må limes litt, før jeg malte. Høres ut som mindre jobb enn å skrape av.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-14, 16:57   #9
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan dekke til et hjørne hvor tapeten sagger?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Du fikser selvsagt tapetet før du maler.



Ta en kniv og skjær langs hele hjørnet. Hvis tapetet er løst så kan du vippe det forsiktig opp og pensle litt tapetlim under kanten med en liten pensel (eller fingertuppen din). Glatt ut og la det tørke. Så maler du over, og trenger ikke lure løsninger for å dekke over.

Dette er grunnen til at man skal skjære tapetet i hjørner når man tapetserer, og ikke legge det "rundt". Vegger/materialer beveger seg i løpet av år, og så får man sånne skrukkehjørner.

Hvis det er gammel strietapet du har, så tåler den ganske røff behandling. Tynn papirtapet not so much.

Grunnen til at det har sagget er fordi det har vært en fuktskade der.

Jeg tror ikke det går å rette ut fordi tapeten er veldig stiv (malt).. men det er verdt et forsøk.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-14, 16:58   #10
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan dekke til et hjørne hvor tapeten sagger?

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Sånn gammeldags strie? Den blir ikke alltid så fin når den er malt, skjøtene reiser seg, til og med enden oppe i taket og nede ved veggen kan bøye seg utover. I hvert fall skjedde det da jeg malte gammel 70 talls strie. Jeg lånte en damp-dings hos interiørbutikken, slet den av og skrapet at vekk. Det er mye jobb så jeg forstår at du må være klar for den når du starter.

Nei det er ikke strie tror jeg. Stofftapet, dvs tapet med "tråder" nedover. Den er allerede malt opptil flere ganger, så det går helt fint.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-14, 17:46   #11
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan dekke til et hjørne hvor tapeten sagger?

Skjære bort "krøllene" og sparkle det glatt?

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-14, 20:43   #12
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan dekke til et hjørne hvor tapeten sagger?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Skjære bort "krøllene" og sparkle det glatt?

Da blir det en strukturforskjell. Tror det er bedre å tapetsere om en vegg da, men det gidder jeg ikke. Ser egentlig etter en fin hylleløsning eller noe sånt tror jeg...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no