Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Reisebrev fra Nederland

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-17, 10:49   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Reisebrev fra Nederland

I år var vi på en ukes ferie i Nederland. Jeg skrev litt om dette i kaffebloggen, og flere har bedt meg om å utdype litt, så da gjør jeg gjerne det.

Årsaken til at vi dro til Nederland var EM i fotball for kvinner. Men kampene varer jo ikke noen evighet, så det ble masser av tid til litt vanlig ferie også. Fordelen med å følge et lag på den måten er at vi fikk reist til forskjellige byer, og særlig til et par byer vi trolig aldri hadde besøkt ellers. Vi var i Nederland i en uke og bodde de 4 første nettene i Amsterdam og så 3 netter i Breda.

Amsterdam er virkelig en superkoselig by. Vi hadde bestilt hotell via Hotwire, og havnet litt lenger utenfor sentrum enn vi hadde tenkt. Men hotellet var helt fantastisk og det gikk trikker kontinuerlig, så det var ikke noe problem. Eneste som var litt surt er at i Nederland kan man bare kjøpe barnebillett frem til fylte 11 år. Så vi som hadde med oss en 12-åring la igjen ganske mye penger på tog- og bussbilletter med 3 "voksne".

Vi hadde planlagt besøk på Anne Frank-huset, men det ble ikke noe av. Jeg var for sein med å bestille online, og køene som var hver av dagene vi passerte var så lange at det utgikk. Isteden dro vi på van Gogh-museet. De hadde en skattejakt for barn, så besøket ble svært, svært vellykket. Verken vi voksne eller ungene er så bevandret i kunst, men vi fikk sett og lært masse. Også her var det en klar fordel å bestille billetter på forhånd, men det var altså ledige plasser hvis man bare gikk inn på nettsidene, så det var uproblematisk.

Ellers er det jo en nydelig by å bare tusle rundt i. Snuppa fikk gjøre litt vanlig shopping, men mest av alt tittet vi innom små og rare butikker som alle 4 fant morsomme. Når vi havnet i de verste turistgatene var det fryktelig strevsomt, men det var heldigvis ikke vanskelig å finne langt roligere og mer trivelige gater.

Jeg har liksom innbilt meg at Amsterdam bare er hasj og Red light distrikt. Vi så riktignok en del coffeeshops, men det var jo bare å ikke gå inn.

Vi fikk god mat, og testet både pannekaker, poffertijs (små pannekaker), stroopwafels og indonesisk mat. Mannen min "samler på øl", og det var definitivt en del nye merker han fikk testet ut også. Vi synes vi fikk skikkelig god mat, men prisnivået er ikke veldig lavt. Dog heldigvis en god del lavere enn i Norge.

Den første kampen vi skulle se var i Utrecht. Nederland er virkelig bittelite, for det tok jo bare 13 minutter med toget, og så var vi fremme. Utrecht var akkurat like koselig som Amsterdam, med kanaler og kafeer overalt. Vi var der hele dagen. Hele byen var kledt i oransje (som er fargen til det nederlandske landslaget), men vi var i rødt. Fordelen med damefotball er at hooligans ikke er noe stort problem, så vi ble bare tatt godt imot.


Så dro vi til Breda. Jeg ble veldig imponert over at en by på størrelse med Trondheim klarer å ha store deler av sentrum avstengt for biltrafikk. Det skaper virkelig en helt annen stemning i sentrum, og det var masse koselige butikker og spisesteder her også.

Fra Breda tok vi turen til Efterling som er en relativt stor fornøyelsespark. Knerten drømmer om å bli berg- og dalbanekonstruktør, så vi forsøker å besøke en ny park hvert år. Efterling var virkelig fin. Det var masse, masse folk, men så mange attraksjoner at det ikke var noe særlig med køer. Ved et par tilfeller fikk ungene kjøre to runder etter hverandre, og sånt satt de pris på. I motsetning til Tusenfryd var det også mulig å få tak i ålreit mat (prisene var dog ganske høye).

Nederland er helt paddeflatt og dermed ypperlig for sykling. Vi turte ikke ta sjansen i Amsterdam, men i Breda leide vi sykler og la ut på tur. Ikke bare er bytrafikken tilrettelagt på helt forbilledlig vis, men det var turveier med sykkelstier i alle retninger også utenfor byen. Knerten er en veldig liten 9-åring, og måtte leie barnesykkel uten gir (han måtte tråkke tre runder for hver av mine runder med pedalene, så han ble forskrekkelig sliten). Dette gjorde at vi ikke fikk syklet like langt som vi hadde ønsket, men vi fikk allikevel kjenne på den gode sykkelfølelsen.

I det hele tatt. Nederland som ferieland ga virkelig mersmak. Det hjelper jo også på at ALLE snakker helt plettfritt engelsk, så det er aldri noe kommunikasjonsproblemer.



Sånn fotballmessig skulle vi ønske at Norge hadde spilt bedre, men det er kanskje ikke helt sentralt i et reisebrev.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no