Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-07, 17:38   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Nå vil jeg gjerne høre hva dere mener om dette

Dere har en datter/sønn på 17 år. En kamerat/venninne som dere ikke kjenner skal ha hjemme-alene-fest. Foreldrene til denne kamerat/venninne har reist bort for at deres barn skal få ha fest. Din datter/sønn sier at ALLE de andre skal få alkohol av sine foreldre og lurer på om du kan kjøpe til h*n. Hva gjør du?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 17:39   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Jeg hadde sagt nei. Jeg kjøper ikke alkohol til mindreårige, heller ikke mine egne barn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 17:39   #3
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Jeg hadde ikke kjøpt alkohol til mitt barn før hun er 18 år. Det har jeg allerede innformert min 13-åring om

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 17:42   #4
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Hadde sagt blankt nei. Ingen diskusjon.

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 17:43   #5
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Jeg har aldri kjøpt og kommer aldri til å kjøpe alkohol til mine døtre.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 17:44   #6
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Jeg hadde ikke kjøpt alkohol til mitt barn før hun er 18 år. Det har jeg allerede innformert min 13-åring om

Jeg har ikke kjøpt til henne etter hun fylte 18 heller.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 17:47   #7
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Så godt å høre. Jeg er helt på linje med dere. Jeg mener at vi må respektere landets lover og da er det 18-årsgrense for øl og vin. Det bør de ikke få før de kan kjøpe det selv.

Mange foreldre mener at det er bedre å sende med barna sine noe de foreldrene vet hva er enn at de får alkohol de ikke vet hva er. Det som undersøkelser viser er at disse ungdommene, med slike foreldre, ofte drikker mer enn de som ikke får alkohol med hjemmefra.

Jeg vet også om foreldre som lar barna sine få smake alkohol, bare nippe til glasset når de er 12-13 år. Begrunnelsen er at de skal kjenne at det ikke er noe godt og dermed ikke bli fristet. Samtidig var det en far som argumenterte med at det var viktig at barna hans fikk et avslappet/naturlig forhold til alkohol. Derfor fikk barna hans smake. Skjønte ikke helt den argumentasjonen.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 17:51   #8
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Jeg mener at foreldre prinsippfast skal ta avstand fra at de får drikke alkohol.
Om de gjør det, med løgn og luring, bør det få konsekvenser.
Jeg tror DET er måten å lære ungdom måtehold med alkohol. Og forklare at det faktisk er en grunn til at det er satt aldersgrenser på alkohol.

Sette seg inn i helsemesige og andre spørmål, slik at man ikke bare nekter, men har belegg for det man sier i en dialog med ungdommen det gjelder.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 17:54   #9
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg mener at foreldre prinsippfast skal ta avstand fra at de får drikke alkohol.
Om de gjør det, med løgn og luring, bør det få konsekvenser.
Jeg tror DET er måten å lære ungdom måtehold med alkohol. Og forklare at det faktisk er en grunn til at det er satt aldersgrenser på alkohol.

Sette seg inn i helsemesige og andre spørmål, slik at man ikke bare nekter, men har belegg for det man sier i en dialog med ungdommen det gjelder.

Helt enig. Det viktigste vi gjør er også at vi er gode rollemodeller. Vi bør absolutt ikke drikke oss fulle i barns nærvær. Det vet jeg kan virke skremmende på barn. Samtidig lærer barn en usunn måte å omgås på. Hvis mye av den sosiale arenaen til foreldrene går på at man må ha flaskene på bordet så lærer ungene seg en måte å omgås på og de tror det er slik det må være. De tar etter et mønster fra foreldrene.

Jeg mener selvfølgelig ikke at man ikke kan ta seg et glass. Jeg kan godt ta et glass rødvin eller to til maten eller til kos.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 17:58   #10
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Som tidligere ansatt på vinmonopolet, så er det helt utelukket å kjøpe alkohol til mindreårige, og det inkluderer egne barn. Klart man kan argumentere med at de får fatt i det likevell, men hadde jeg kjøpt alkoholen selv, og gitt til mine mindreårige barn og noe gikk galt på den festen, så tror jeg ikke jeg hadde klart å leve med det. Selvfølgelig er det like ondt om andre hadde kjøpt alkoholen til mitt barn, men da hadde jeg kanskje klart å sove etter en tid."Langing" av alkohol er faktisk straffbart!

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 18:02   #11
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Ungene får tak i alkohol hvis de vil. Uansett er det ikke tillatt kjøpe alkohol til barn under 18 år, om man er foreldre eller ei. Det har jeg alltid vært prinsippfast.

Utekontakten i Sandnessjøen var nylig på et møte her i byen. Lederen mente foreldrene hadde mye av skylden for ungdomsfylla.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.1842795

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 18:04   #12
Elis
*Happy*
 
Elis sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Drammen
Innlegg: 1.739
Elis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Hadde sagt blankt nei. Ingen diskusjon.

Helt enig.

__________________
Elis
1996 ~ 2000 ~ 2003
Elis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 18:04   #13
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Jeg hadde ikke kjøpt alkohol til mindreårig.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 18:05   #14
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Nå klarer ikke jeg å sette meg inn i hva jeg ville ha gjot når det gjeller turbo, han er nå 3 år og det er 7 år siden jeg selv var 17 år. Men jeg fikk aldri alkohol med hjemmefra , men så begynnte jeg ikke å drikke før jeg var nesten 19. Og skjønnte ikke hva som var vits med å drikke stygg ekkel alkohol hehe.

Men om man tror at ungene ikke blir å drikke om man ikke sender med de alkohol , blir feil.
Mine venner fikk bestandig tak i ett eller annet når de skulle på fest.
Noen hadde noen kompiser som var gammle nok som kjøpte øl til de, andre hadde kompiser som fikk tak i hjembrent.
Har en venninne som fikk sprit hjemme ,for da viste faren at det var "rent" om han ikke hadde gitt henne det hadde hun kjøpt hjembrent som ikke vet hva inneholder...

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 18:09   #15
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

http://www.barnetmitt.com/barnetmitt...g_alkoholvaner




Det er ikke lett, men jeg tror man må se på sine egne vaner. Selvfølgelig kan det være at ungdommen drikker uansett, men jeg
vil ikke være den som gir min ungdom alkohol. Helst håper jeg at ungdommene mine ikke skal på noen fyllefester før de er passert 18 år. Den som lever får se...


Sist redigert av Jessica : 28-02-07 kl 18:16.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 18:10   #16
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.


Men om man tror at ungene ikke blir å drikke om man ikke sender med de alkohol , blir feil.
Mine venner fikk bestandig tak i ett eller annet når de skulle på fest.
Noen hadde noen kompiser som var gammle nok som kjøpte øl til de, andre hadde kompiser som fikk tak i hjembrent.
Har en venninne som fikk sprit hjemme ,for da viste faren at det var "rent" om han ikke hadde gitt henne det hadde hun kjøpt hjembrent som ikke vet hva inneholder...

Jeg tror heller ikke at jentene mine ikke kommer til å drikke. Men det er naivt å tro at de bare drikker det de får med seg hjemmefra om de får det. Undersøkelser viser at de som får med alkohol drikker det de får med + det de får fra andre....dobbelt opp med andre ord...

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 18:11   #17
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.


Men om man tror at ungene ikke blir å drikke om man ikke sender med de alkohol , blir feil.
Mine venner fikk bestandig tak i ett eller annet når de skulle på fest.
Noen hadde noen kompiser som var gammle nok som kjøpte øl til de, andre hadde kompiser som fikk tak i hjembrent.
Har en venninne som fikk sprit hjemme ,for da viste faren at det var "rent" om han ikke hadde gitt henne det hadde hun kjøpt hjembrent som ikke vet hva inneholder...

Dette er det tåpligste argumentet for å kjøpe alkohol til egne barn, jeg hører!
Tror du faren mener at aldersgrensen bør være 17 år på brennevin da, eller hva mener han? Respekterer man de lovene man ønsker, og driter i resten?

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 18:16   #18
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Helst håper jeg at ungdommene mine ikke skal på noen fyllefester før de er passert 18 år. Den som lever får se...

Det er jo lov å håpe. :erfaring:

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 18:21   #19
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Jeg hadde ikke kjøpt alkohol til barnet under noen omstendighet. En årsak er at det er ulovlig. En annen er at sjansen for for senere rusmisbruk øker kraftig. Undersøkelser viser at svært mange av de som sliter med et rusproblem får alkohol hjemme før de blir myndige. Signaleffekten av å bryte loven og servere barna alkohol er med andre ord stor. Argumentene om at man på den måten har større kontroll over barnas konsum er bare sprøyt. Barn/ungdom som får alkohol med hjemmefra drikker mer enn andre. (Og da er altså faren for å drikke hjemmebrent ikke mindre enn for andre barn/ungdommer.) Hvorfor skulle de ikke det, når foreldrene allerede har signalisert at det er ok å drikke?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 18:23   #20
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Fant denne: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/3163416.html

På denne siden spør de: Skal vi late som om unge ikke drikker, eller skal vi se virkeligheten i øynene og gi råd?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no