Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Fjortismote 2008?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-07, 09:45   #1
Ginger2
Naiv og Super
 
Ginger2 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.108
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fjortismote 2008?

Til dere som har god oversikt over motebildet evt har ungdommer hjemme: Blir/ er neon kult til våren?

Får kvalme 80-talls flashback, men har et prosjekt rettet mot målgruppen 6. - 9. klasse og vil ikke bomme på profilen.

Takknemlig for svar!

__________________
Seiler min egen sjø
Ginger2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 10:06   #2
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fjortismote 2008?

Det kommer mye neon til våren, spesielt innen sneakers som er mitt virke.
Det blir mye 80 talls look, så vi ender vel opp sånn som dette IGJEN:



Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 10:07   #3
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fjortismote 2008?

Et stykke ut på 90-tallet begynte vi å le hysterisk bare noen sa 'Ball-genser' eller "håret til Kate Gullbrandsen". Vi bretter opp igjen motene fra favorittiåret.


På 80-tallet var ingen genser for stor. Jo større genser, jo bedre plass til den viktige merketeksten på magen. Den som ikke gikk rundt som en levende reklameplakat for Pocolini, Ball, Poco Loco, Bosselini eller Bik Bok, kunne gå og gjemme seg i saccosekken sin. Hvis genseren kom i veien kunne den alltids stappes ned i den turkise strekkbuksa, knyttes i livet, eller strammes med et smalt sjokkrosa skinnbelte.


Seilersko med snurr

Når 80-talls jenter gikk med mohair-ullgenser nedi dongeribuksa, var det kanskje for å unngå å dekke til den viktigste delen av antrekket. Et rødt merke på baklomma, der det sto Levi’s hvis man ikke var en taper. Buksa var omhyggelig utslitt, skrevet på og oppbrettet, og siden bretten gikk innover måtte den festes med en hjerteformet binders med jordbærlukt. Den som ikke hadde råd til Levi's kunne trøste seg med en Poco Loco joggedress. Den hadde til gjengjeld lommer som var store nok til den rosa kunnstskinnlommeboka full av passbilder av pene folk man ikke kjente. 80-talls føttene ble stukket inn i nedrullede tennissokker, og deretter i seilersko med snurr og mokasiner med dusk, eller leggvarmere og snøjogger om vinteren.


Når en 80-talls jente hadde det for travelt til å varme opp krepptanga tupperte hun håret isteden. Men først måtte det vaskes med Jane Helen-shampo og ristes tørt. Mer konservative jenter gikk på fiskeflettekurs og flettet fiskeflette på hverandre, eller satte opp en hestehale med femten strikker i pastellfarger. Snart kom et nytt forbilde på hårfronten. Kate Gullbrandsen var årets norske Grand Prix-artist i 1987. På 90-tallet fikk hun raskt kultstatus for sitt uslåelige eksempel på kvinnelig hockeysveis. Sveisen besto av langt hår som var kortklipt på toppen, eller i alle fall såpass kort at det kunne stå rett opp ved hjelp av en halvflaske hårspray. Kate Gullbrandsen så ut som om hun hadde drukket hårsprayen for å få en ekstra hårreisende effekt.


Ny og gammel permanent

Gutter og menn nøyde seg med en variant av hockeysveisen som var noe snillere mot hårspray-budsjettet. Noen av dem beholdt sveisen langt inn i feil tiår, men i våre dager har selv hockeysveisens høye beskyttere Rune Rudberg og Tore Strømøy gitt etter for opinionen. En annen hårslager på 80-tallet var permanent. Jenter løp om kapp til frisøren for å krølle seg, uansett hvor stort hår de hadde fra før. Guttene sparte til langt hår og foretrakk gammel permanent slik som Joey Tempest i Europe og andre puddelrockere. For yngre gutter var rottehale en populær vri, i form av en tynn utvekst av ellers kortklipt hår. De mer opprørske kunne true omgivelsene med en hanekam.


Forenede skulderputer


På 80-tallet gikk jentene aldri på fest uten håndleddene fulle av stålarmbånd, samt hvit lebestift, blå mascara, Date-deodorant over hele kroppen og munnspray i munnen. Den som ikke fikk håret til å oppføre seg kunne ty til pannebånd i alle neonfarger, som også framhevet de rosa plastøreringene. Siden både finbluser, fingensere og finjakker var utstyrt med skulderputer, så de fleste ut som amerikanske fotballspillere når de hadde pyntet seg. Guttenes festforberedelser gikk ut på å surre noen meter med skinnreimer rundt hendene for å ligne på Morten Harket. De som ville pynte seg voldsomt tok på seg en dressjakke som sluttet ved navlen og et smalt gult eller rosa skinnslips. Så gjensto det bare å mate kanarifuglen i buret midt på det drivhvite stuebordet før man kunne ta på seg dunjakka med "Don't worry, be happy" og "Ikke mobb kameraten min"-buttons og gå ut.


Kjendismote: Don Johnsons hvite dress, Madonnas lange kjeder, Krystles pels og Joey Tempests trange skinnbukse.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 10:09   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fjortismote 2008?

*tror jeg har gått feil*

:løper:

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 10:17   #5
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.960
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fjortismote 2008?

Hjelp la det ikke bli sånn igjen... Er kvalmestillende tabletter reseptfrie?
Tror jeg trenger noen nå

Men forøvrig et veldig godt tilbakeblikk, jeg var 6 år i 1985 og hadde forstått at genseren, ja den skal være oppi buksa

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 10:19   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fjortismote 2008?

Dressen til Johnson er jo råkul da. Sånn skal mannen min ha. Med roosa skjorte!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 10:23   #7
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.960
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fjortismote 2008?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Dressen til Johnson er jo råkul da. Sånn skal mannen min ha. Med roosa skjorte!

Don Johnson, han var helten min leeenge. Lyst til å se mannen min i sånn dress jeg og... Kanskje det blir julebordsantrekket i år?

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 10:33   #8
Ginger2
Naiv og Super
 
Ginger2 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.108
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fjortismote 2008?

OH MY GODD! flashback!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

__________________
Seiler min egen sjø
Ginger2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 10:36   #9
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fjortismote 2008?

Mine helter:
















En liten avsporing, men men...

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 12:18   #10
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fjortismote 2008?

Nå skjønner jeg hvorfor jeg syntes mote var skikkelig teit da jeg var fortis. Var sær og alltid umoderne, selv om jeg også til slutt fikk en selvlysende BALL-genser og en kreppetang.

Klassebildet mitt fra 6. klasse oppsummerer egentlig det meste om mote og ikke mote på den tiden. Hjelp, så fæle de fleste av de KULE og liksomkule i klassen ser ut, og snodig hvordan Kaija skiller seg ut med kjedelig, ukreppa langt hår, snill pike-type t-skjorte og en helt normal olabukse.

Er fremdeles blind og døv for moter, så hva motebildet til våren blir, kan jeg ikke si noe om.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 13:41   #11
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fjortismote 2008?

Er det bare jeg som fremdeles blir myk i knærne ved synet av Joey Tempest?

Og (sjokkerende tilståelse følger: ) jeg har fremdeles sans for de store genserene, jeg.
Får jeg tak i en autentisk Ball-genser blir jeg lykkelig!

Jeg blir rent nostalgisk ved tanken på at 80-tallet kommer inn igjen i motebildet.
Nå er det riktignok ikke alle trendene fra det tiåret jeg gleder meg like mye til å se igjen (seilersko og mokasiner!? ) ...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no