Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hjelp: Vil finna ut av eit uttrykk eg har gløymt

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-11, 15:06   #1
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

Hjelp: Vil finna ut av eit uttrykk eg har gløymt

Ikkje viktig, men det irriterer meg at eg ikkje greier hugsa - og ikkje greier eg googla meg fram til det heller:
Det at ein i ein observerande forskningssituasjon kan risikera å påverka det ein observerer slik at resultatet vert feil finst det eit uttrykk for. Kva er dette utrykket? Mogleg eit eller anna eller ein eller annan sitt "prinsipp".

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 15:17   #2
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp: Vil finna ut av eit uttrykk eg har gløymt

Intersubjektiv korreksjon tror jeg det heter når man sammen med andre skal hindre at dette skjer. Mulig det er noe i den retningen?
Eller så tenker jeg på interagerer? Kan det være det?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 15:26   #3
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.628
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp: Vil finna ut av eit uttrykk eg har gløymt

Observasjonseffekt eller Hawthorne-effekt er den feilkilden som ligger i at observasjonen i seg selv blir en feilkilde - at folks adferd blir annerledes ikke pga det man måler, men fordi det/de blir målt. Men det var kanskje ikke det du lurte på; du var mer på jakt etter at observatøren i seg selv ubevisst påvirker observasjonssituasjonen?

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 15:42   #4
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp: Vil finna ut av eit uttrykk eg har gløymt

Rosenthal effekten?

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 15:51   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp: Vil finna ut av eit uttrykk eg har gløymt

Hawthorne-effekten var det jeg tenkte også. Det ble kjent gjennom det klassiske eksperimentet da de prøvde å finne idéelt lys for samlebåndsarbeidere, og fant ut at uansett hva de gjorde, økte effektiviteten.

Ellers kalles det generelt bias når resultatene påvirkes av noe som ikke er kausalt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 18:03   #6
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp: Vil finna ut av eit uttrykk eg har gløymt

Takk for svar så langt - føler ikkje heilt det er det eg er ute etter.

Kan presisera litt:
Det er ofte brukt i samanheng med antropologi kor ein studerer andre kulturar, gjerne som ikkje har hatt så mykje kontakt med vestleg kultur, og kor ein med å vera tilstades og leva saman med dei påverkar dei slik at ein ikkje lengre studerer deira opprinnelege kulturelle "tilstand".

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 18:13   #7
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.628
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp: Vil finna ut av eit uttrykk eg har gløymt

OK - en slags kontaminering/smitteeffekt med egen adferd - som dermed påvirker og maskerer den opprinnelige kulturen man ønsker å kartlegge?

Det aner jeg ingenting om.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 18:18   #8
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp: Vil finna ut av eit uttrykk eg har gløymt

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

OK - en slags kontaminering/smitteeffekt med egen adferd - som dermed påvirker og maskerer den opprinnelige kulturen man ønsker å kartlegge?

Absolutt noko i den duren, ja.

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 18:34   #9
Morgaine
Aquademiker
 
Morgaine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 278
Morgaine er litt kulMorgaine er litt kul
Standard

Sv: Hjelp: Vil finna ut av eit uttrykk eg har gløymt

På engelsk vil man si contamination, så Miss Norways forslag høres ut som det nærmeste norske.

__________________
05 & 08
Ikke reserver en plass i hjerte ditt til dem som ikke ønsker å være der. De som ønsker å være en del av livet ditt vil gjøre en innsats for å ta del i det.
Morgaine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no