Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Male møbler, hva slags maling?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-18, 18:25   #1
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Male møbler, hva slags maling?

Jeg vurderer sterkt å male noen mørke mahogny-fargede møbler (en seksjon) og en kommode i furu og lurer både på type maling og fremgangsmåte.

Finnes det noen oppussingseksperter som har et godt svar?
(Det føyer seg inn i "Taien har ikke råd til å dra på ferie, så hun ryker seg ut på vegger og møbler". Jeg har ikke flere vegger igjen, så nå er det møblene sin tur. )

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-18, 18:33   #2
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.240
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male møbler, hva slags maling?

Vaske godt, evt pusse ned, grunne og male med jotun lady for panel, husker ikke hva den heter.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-18, 19:09   #3
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male møbler, hva slags maling?

Heftgrunn er viktig, da er du sikker på at det sitter godt. Husk god pensel og eventuelt liten rulle om det er litt større overflater. Det selges sånne ruller som er ment for å få en jevn finish, de er litt dyrere enn vanlige ruller men er vel verdt prisen.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-18, 20:46   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male møbler, hva slags maling?

Vaske godt med kraftvask, grunne med heftgrunn, male med oljemaling.

Jo lengre tørketid, jo penere resultat, så ikke fall for fristelsen til å male med hurtigtørkende maling for å rekke to strøk på samme dag. Hvis det er profiler, utskjæringer eller «snirkler og kroker» på møblene, er det ekstra viktig med lang tørketid, så profilene ikke begynner å tørke før du rekker å begynne på flatene. Jeg for min del liker aller best klassisk oljemaling, men hvis du skal male med hvit farge, så vit at ren oljemaling har en tendens til å gulne. LADY Supreme Finish mitt andrevalg. Det er en vanntynnet oljemaling, med noe kortere tørketid. Husk å bruke heftgrunn av samme type som malingen. (Oljebasert heftgrunn til oljemaling. Ikke akrylbasert.)

Bruk liten skumgummirulle på alle rette flater. Det gir best overflatefinish. Bruk malekoster av god kvalitet (alltid!). Til oljemaling bruker du pensler med naturbust, for eksempel Jordan Perfekt-serien (med rødt håndtak). Til vanntynnet oljemaling bruker du pensler med kunstbust, for eksempel Jordan Ultimate-serien (med svart håndtak).

Lykke til. 🙂

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-18, 20:50   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male møbler, hva slags maling?

Ser nå at kommoden er av furu. Hvis den har kvister, er det superviktig (!) å bruke enten kvistlakk i to strøk før du maler med heftgrunn, eller bytte ut heftgrunnen med sperregrunn. Hvis du hopper over dette, garanterer jeg at du på sikt får stygge flekker i malingen der hvor kvistene er. Du risikerer dette selv om kommoden er lakket, så ikke hopp over kvistlakk/sperregrunn av den grunn.

Husk å bruke kvistlakk/sperregrunn av samme type som malingen. Oljebasert til oljemaling osv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-18, 21:31   #6
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male møbler, hva slags maling?

Tusen takk for super hjelp, Teo! Jeg tar rett og slett med meg ditt svar til butikk, så vet jeg hva jeg skal ha tak i!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-18, 05:12   #7
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Male møbler, hva slags maling?

Vi malte kjøkkenet med Butinox 3* gulvmaling, slipe lett med fint sandpapir, vaske med rødsprit, male.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-18, 10:07   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male møbler, hva slags maling?

På slike FYI-sider på Facebook, ser det ut som om kalkmaling er «the New Shit»

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-18, 23:52   #9
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male møbler, hva slags maling?

Såpass... Jeg har jo ikke snøring jeg.
Men f.eks. oljemaling, lukter ikke det helt grønnjæ....? Malingen skal foregå i garasjen, så det er god utlufting. Forresten, hvordan er det med tørking av maling...er det best å male i varmt vær eller kaldt? Har det noe å si i det hele tatt?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-18, 00:36   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male møbler, hva slags maling?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Såpass... Jeg har jo ikke snøring jeg.
Men f.eks. oljemaling, lukter ikke det helt grønnjæ....? Malingen skal foregå i garasjen, så det er god utlufting. Forresten, hvordan er det med tørking av maling...er det best å male i varmt vær eller kaldt? Har det noe å si i det hele tatt?

Oljemaling lukter en del, men det gir seg i løpet av et par dager. Det lukter ingenting når malingen har tørket. Hvis du skal male i garasjen blir det neppe et luktproblem der.

Det står på boksen hvilke temperaturer som er anbefalt. Jo varmere, jo kortere tørketid, sånn generelt. Alt mellom 5-25 grader er i alle fall uproblematisk. Tror det går greit med varmere også, men ikke kaldere.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-18, 00:48   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male møbler, hva slags maling?

Har en tv-benk som jeg malte etter Teo-metoden for snart ti år siden, og den har holdt seg kjempefint. Ingen avskalling av maling eller noe, så jeg tror det lønner seg med ordentlig grunnarbeid. Var opprinnelig ubehandlet furu.

Hva tror dere om å male møbler med Bengalack? Har lyst å male en hylle, så lurer på om man kan være latmakk... Lukta er ikke noe problem, kan gjøre det ute under tak.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-18, 10:42   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male møbler, hva slags maling?

Jeg ser at jeg skrev at man skal vaske med kraftvask, men hvis du ikke har det i hus, fungerer det fint å vaske med salmiakkvann også. (Det er den desidert verste delen av jobben, hva angår lukt, syns jeg. Oljemalingen er ingenting i forhold.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-18, 10:45   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male møbler, hva slags maling?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.


Hva tror dere om å male møbler med Bengalack? Har lyst å male en hylle, så lurer på om man kan være latmakk... Lukta er ikke noe problem, kan gjøre det ute under tak.

Bengalack blir fint det, hvis man liker sluttresultatet helt blankt, men hvorfor syns du det er mindre jobb? Fordi du kan hoppe over heftgrunn? Jeg ville ikke hoppet over forarbeidet med vasking uansett.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-18, 20:27   #14
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male møbler, hva slags maling?

Jeg vasket vegger i huset med Ajax og salmiakk når vi skulle male, etter råd fra en fyr i en bygghandel-butikk. Samme blanding på møblene?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-18, 21:30   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male møbler, hva slags maling?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Jeg vasket vegger i huset med Ajax og salmiakk når vi skulle male, etter råd fra en fyr i en bygghandel-butikk. Samme blanding på møblene?

Ja, det er nok helt greit å bruke samme.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no