Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Jack Russel og allergi mot hunder

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-11, 21:01   #1
mammamia:)
Nybegynner
 
mammamia:) sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3
mammamia:) har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jack Russel og allergi mot hunder

Hei, vet at JRT ikke er en "allergivennlig" hund, men har hørt om et par allergikere som ikke reagerer på denne rasen. Er det andre som har eller kjenner noen som har samme erfaring?

Setter stor pris på svar, har så lyst på denne hunden

mammamia:) er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 21:16   #2
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jack Russel og allergi mot hunder

Jeg kjenner dessverre ingen med samme erfaring, men jeg kjenner noen som reagerer nokså kraftig på denne rasen. Det er nok individuelt fra person til person, og jeg vil nok anbefale å tilbringe litt tid sammen med denne typen hunder før man vurderer å skaffe seg en. Generelt er vel det en anbefaling å gi til alle som reagerer allergisk på hund, uansett hvilken rase de vurderer. Selv såkalt "allergivennlige" hunder kan gi utslag hos enkelte allergikere og det er greiere å finne ut før enn etter at man har fått hunden i hus.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 21:17   #3
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jack Russel og allergi mot hunder

Jeg reagerer veldig kraftig på JRT, og i tillegg blir jeg gal av hårene.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 21:19   #4
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jack Russel og allergi mot hunder

Jeg er allergiker og reagerer på denne rasen. Men jeg har egentlig aldri opplevd at jeg ikke reagerer på en spesiell type rase. Og selvom man ikke reagerer nå, så vet man jo aldri hvordan kroppen vil oppføre seg om noen år, så jeg hadde nok ikke tatt sjansen.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 21:26   #5
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jack Russel og allergi mot hunder

Nå vet jeg ikke hvem som er allergisk og hvor tett vedkommende skal være med hunden. Men jeg synes det å skaffe seg hund med allergi i hus er "hodeløst". Det er ingen hunder som er garantert allergivennlig og allergier kan også forverre seg med å ha ofte nærkontakt. Veldig ofte ender slikt med omplassering av en halvvoksen valp og det er ikke en spesiell hyggelig start for en hund.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 21:26   #6
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jack Russel og allergi mot hunder

Jeg er allergiker, og de rasene jeg ikke reagerer på er whippet, chinese crested og puddel.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 21:32   #7
mammamia:)
Nybegynner
 
mammamia:) sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3
mammamia:) har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jack Russel og allergi mot hunder

gnuri, hvilken hund er det du har, og hvordan reagerer du på den?

Ellers takk for svar, vi skal låne en jrt og teste litt ut, er ikke kraftig allergi heldigvis, lite eller ingen reaksjoner generelt mot hunder.

mammamia:) er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 21:50   #8
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jack Russel og allergi mot hunder

Du er sikkert klar over at JR er veldig mye hund som krever enormt med stimuli, både fysisk og psykisk, for å være til å ha i hus, men jeg sier det likevel, i tilfelle allergiargumentet var eneste grunnen til at du ønsket deg en sånn.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 21:52   #9
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jack Russel og allergi mot hunder

Jeg reagerer på alle hunder, også de såkalt allergivennlige.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 22:02   #10
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jack Russel og allergi mot hunder

Anuk: Jeg er en av de "hodeløse" som har hund tross allergi. Det har ikke endt med omplassering! Jeg har funnet ut hvilke raser jeg kan ha uten å reagere. Det jeg imidlertid ikke gjør er å skaffe meg katt. Sååå hodeløs er jeg ikke!

Ikke anbefaler jeg andre med allergi å skaffe seg dyr heller. Det får være en avgjørelse hver enkelt tar.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 22:02   #11
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jack Russel og allergi mot hunder

Hunden min er blanding mellom Shih tzu (mor) og Bichon Frisè (far).
Jeg tåler de færreste hunder, men tåler puddel, shih tzu og bichon frisè. Tok sjansen på at blandingen ville gå, og det gjorde det heldigvis.
Jeg sier som de over her 1: sjekk nøye- prøv å ha en slik hund du ønsker deg hjemme hos deg over flere dager og 2: vær klar over at JRT er mye hund som sagt ovenfor. Den er definitivt ikke den letteste hunden å starte med, og den krever mye stimuli.

Opprinnelig lagt inn av mammamia:), her.

gnuri, hvilken hund er det du har, og hvordan reagerer du på den?

Ellers takk for svar, vi skal låne en jrt og teste litt ut, er ikke kraftig allergi heldigvis, lite eller ingen reaksjoner generelt mot hunder.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 22:05   #12
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jack Russel og allergi mot hunder

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Hunden min er blanding mellom Shih tzu (mor) og Bichon Frisè (far).
Jeg tåler de færreste hunder, men tåler puddel, shih tzu og bichon frisè. Tok sjansen på at blandingen ville gå, og det gjorde det heldigvis.
Jeg sier som de over her 1: sjekk nøye- prøv å ha en slik hund du ønsker deg hjemme hos deg over flere dager og 2: vær klar over at JRT er mye hund som sagt ovenfor. Den er definitivt ikke den letteste hunden å starte med, og den krever mye stimuli.

Absolutt. Det dummeste man gjør, er å tro at det er en sofahund bare fordi den er liten. Nå sier jeg ikke at det er tilfellet med HI her, men jeg har sett flere eksempler på det andre steder.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 22:07   #13
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jack Russel og allergi mot hunder

Jeg vet flere som ikke reagerer på min JRT, men et sterkt motargument er at en JRT røyter mye, og hårene setter seg i alt. De borer seg fast i alt av tekstiler. Ellers dulter jeg iherdig på Enhjøringen.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 20:35   #14
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Jack Russel og allergi mot hunder

Om du ønsker en hund som ikke røyter og er helt lik i temperamange som jack russel så hadde jeg tatt en titt på yorkshire terrieren. De har samme oppførsel men yorken røyter ikke og har ikke noe underpels derfor alergi vennlig om det er pelsen en er alergisk mot. Ta en titt på denne siden her www.nytk.no
Om du ønsker mer informasjon så kan du sende meg pm eller skrive her. Jeg er oppdretter av rasen forøvrig så om du ønsker å møte noen individer er det bare å si ifra. Bare sånn at det er klart som kosehund så skall pelsen klippes og man trenger ikke å ha den lange pelsen. Jeg klipper mine som ikke går i utstilling lenger to ganger i året og da rett ned ikke noe frisyre men kort kort klippt. OM du vill kan jeg legge ved bilder.


Sist redigert av lillemy01 : 28-06-11 kl 20:41.
lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 20:55   #15
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jack Russel og allergi mot hunder

Jeg reagerer veldig på JR så den fungerer like dårlig som alle andre hunder med pels.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 21:26   #16
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jack Russel og allergi mot hunder

Jeg har ikke den erfaringen.
Men vi har ikke så mange allergikere i vår vennekrets.

Ellers syns jeg det høres veldig risikofylt ut å anskaffe seg hund om man er allergiker. Utrolig trist om man anskaffer seg hunden for så å måtte kvitte seg med den etter noen måneder, bare fordi man har lyst på hund. Trist, både for dere, men også for hunden som må bytte hjem nok en gang.

Vil ellers som flere her nevne at JRT ikke nødvendigvis er en hund for nybegynnere, selv om vi har en som vår første hund. Vi var alene da den kom i hus slik at vi hadde masse tid når hun var valp. Jeg har hele tiden sagt at det var lettere og mindre arbeid å få babyen hjem, enn å få hjem bikkja da vi fikk henne. Så det er lurt å tenke igjennom om man har tid til å ta i mot en slik krabat.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 21:32   #17
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jack Russel og allergi mot hunder

Gutten min er allergiker, men mot katt. Vi hadde lyst på hund. Vi lånte to forskjellige hunder hver sin helg, og alt gikk fint. Så fikk vi oss hund, alt såre vel.

Et år seinere var vi på besøk hos noen med JR. JEG ble utrolig tett og klødde i øynene og fikk nesten ikke puste. Skyldte på julestjerner eller noe rart i huset. Men så besøkte de oss litt etterpå, og jeg fikk samme reaksjon rimelig raskt.

Så testet jeg meg, og jeg er da allergisk mot hund. Jeg reagerer ikke på dachs eller boxer som er de to typene vi lånte, jeg har faktisk aldri reagert sånn som jeg gjorde på den JR noen gang. Så jeg vil ikke anbefale det!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 22:28   #18
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jack Russel og allergi mot hunder

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Om du ønsker en hund som ikke røyter og er helt lik i temperamange som jack russel så hadde jeg tatt en titt på yorkshire terrieren. De har samme oppførsel men yorken røyter ikke og har ikke noe underpels derfor alergi vennlig om det er pelsen en er alergisk mot. Ta en titt på denne siden her www.nytk.no
Om du ønsker mer informasjon så kan du sende meg pm eller skrive her. Jeg er oppdretter av rasen forøvrig så om du ønsker å møte noen individer er det bare å si ifra. Bare sånn at det er klart som kosehund så skall pelsen klippes og man trenger ikke å ha den lange pelsen. Jeg klipper mine som ikke går i utstilling lenger to ganger i året og da rett ned ikke noe frisyre men kort kort klippt. OM du vill kan jeg legge ved bilder.

Hm, jeg kom på at den allergiske moren til niesen min tåler yorkien sin, er det nok empiri til et datapunkt, tro?

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no