Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-11, 22:07   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Jeg skal tilbringe ei helg vandrende i fjellet med en venninne. Åpenbare ting som sovepose, liggeunderlag, ullundertøy, regntøy, myggmiddel, stormkjøkken, fyrstikker og telt er klart. Jeg har ikke gått mange slike turer før, og kjenner at jeg potensielt kan glemme veldig mange viktige og/eller praktiske ting. Hva går du aldri i fjellet uten?

Tips til god og lett turmat tar jeg også i mot. Jeg spiser lavkarbo for tiden, men innser at jeg kanskje må høyne karbonivået noe for å få tak i mat som ikke veier all verden og som holder seg i sekken noen dager.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 22:14   #2
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Skikkelig gnagsårplaster. En god kniv og solkrem.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 22:15   #3
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Gnagsårplaster! Nøtter og nøttemuffins er fin-fin turmat.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 22:23   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Jeg kom akkurat på nøttemuffinsene jeg har i fryseren ja. De duger som frokost/lunsj/mellommåltid, men hva med middagene?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 22:49   #5
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

I tillegg til det som er nevnt: kart (i kartmappe) og kompass, lommelykt, litt førstehjelpssaker, ullvotter og lue, gode sokker, caps, solbriller.

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 22:51   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Pakk alle klærne (og andre ting du ikke vil ha våte) i gjennomsiktige plastposer! Gode plastre til hæl.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 22:55   #7
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Spekekjøtt er mye protein for lite vekt. Og kanskje en kartong med omelett-egg? :dukker:

Vannflaske du kan fylle i bekker underveis. Hvis du tør, det er lemenår i år.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 22:58   #8
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Brødposer og ullsokker. Har reddet meg flere ganer, når gnagsårene har blitt verre enn verst. Ta brødposene mellom ullsokken og skoen, og foruten å slippe smertene, holder du deg god og tørr på føttene, selv om du skulle plompe uti en bekk.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 06:34   #9
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Gnagsårplaster og brødposer er allerede pakket, men ja; gode tips Det er et par store elver på turen vi kan drikke av. Jeg lurer litt på sånne vannrensetabletter som jeg mener har hørt finnes, men min turkompis mente det var veldig unødvendig. Førstehjelpssaker og spekemat og votter og lue er notert.

Lommelykt trenger jeg ikke, vi har midnattsola.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 06:40   #10
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Ja; og det er meldt regn så jeg trenger absolutt regntips også. Vanntette turposer og regntrekk tl sekken er lagt frem. Og kanskje en lommelykt likevel.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 07:25   #11
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Hodelykt er fint, bedre enn tradisjonell lommelykt. Ducktape, ekstra skolisser, gtx-votter. Lag havregrøt av kokt vann, gryn, hakka nøtter og tørket fruk, det er finfin frokost.

Jeg pakker og komprimerer alt i flere gjennomsiktige plastposer, så "forer" jeg sekken med en god og kraftig søppelspose som jeg bretter godt over ned langs siden når alt er på plass. Da jeg ramla i elva, og ble liggende mellom noen steiner i et lite stryk, var hele sekken under vann (og hele meg) i flere minutter. Likevel var ingenting blitt vått til tross for at en god mengde vann hadde funnet veien oppi sekken. Det merka jeg da jeg bøyde meg for å fikse skolissene etter at jeg var blitt dratt opp.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 07:31   #12
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Bare husk at det er påvist harepest i år, og at det generelt sett har blitt frarådet å drikke vann direkte fra kilden i fjellet i år. Her kan det sikkert lønne seg å sjekke med det lokale mattilsynet før man legger ut på tur.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 07:47   #13
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Hvis det er meldt regn ville jeg ha pakket alt av klær og småting i små gjennomsiktige brødposer - i en sort søplesekk som du putter opp i sekken. Da er du helgadert.

Edit: der så jeg hva Retz hadde forelsått, ja.

Ellers nok av ullsokker. Førstehjelpsskrin, eller det viktigste av sårrens og smertestillende.

Kanskje ha en hytte i bakhånd hvis dere blir kalde? På ubetjente hytter hos DNT trengs en nøkkel man kan få på DNTs kontorer.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 10:30   #14
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Det er anbefalt å koke drikkevann som ikke hentes fra hytter med godkjent "renseanlegg" pga lemenår.

Etter mine erfaringer på forrige tur på fjellet, anbefaler jeg å være sikker på at klærne er godt impregnerte

Eller slår jeg et slag for Real turmat.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 10:38   #15
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

kniv, fyrstikker, vannflaske (harepest-år - ikke drikk vann fra naturen), kjøp med deg atkinsbarer - de metter godt (jeg blir litt kvalm av dem. Da blir jeg enda mettere )

Når jeg er ute på farta med lillegutt (som spiser lite karbohydrater) går det i:
* Trondheims flesk&erter (boks) er veldig lavt på karbo og godt (på en litt "fjellete" måte ).
* (Jacobs-)pølser? Holder seg kanskje ikke så godt.
* Spekeskinke, salami, tubepålegg er jo helt genialt på tur.
* Tunfisk og makrell på boks (du får tunfisk med satay/curry/en til jeg ikke husker som går fint på lavkarbo, og stabbur peppermakrell og stabburlaks er begge fine. Du overlever makrell i tomat også på lavkarbo selv om sukkerinnholdet er noe høyere - ta evt bort tomatsausen) er fin lavkarbomat.
* Du får også andre skinker på boks (vanlig, kylling, kalkun) som er lave på karbohydratene. Ta med litt grønnsaker til Boks erter, f.eks.
* Blomkål f.eks, koke og deretter surre med fløte (kjøper du kaffefløte tåler den å være ute litt) på primusen. Blir så godt at! Litt digert i sekken, men holder seg godt og tåler en støyt.
* Når jeg er på tur med lillegutt lager jeg også matmuffins som jeg fryser ned før jeg drar, så får de tine i sekken. Da holder de hvertfall noen dager.
* nøtter, bacongull
* omelett-på-boks
* Myggspray!!! Mygg-A er bra
* solkrem ()

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 10:39   #16
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Jeg tror jeg ville lagt til side lavkarbo-kostholdet på fleredagers fjelltur. Jeg mener ikke at du skal gå over til hvitt brød, brus og sjokolade, men min erfaring er at man forbrenner MYE energi og blir veldig sliten, og da er det etter min erfaring bare karbohydrater som funker for å få i seg energi nok til at man ikke blir helt utkjørt. Ha i alle fall med deg energi-barer eller liknende, sånn at du har muligheten, for det er utrolig kjipt å bare ha "sunn" mat når man er helt utslitt og trenger påfyll fort.

Ellers, husk å ta med nok varme klær. Man undervurdere gjerne hvor lett man blir kald når man er utendørs hele dagen og dertil veldig sliten. Bedre med en genser for mye enn en for lite. Og husk for all del votter/lue/hals, selv om det er sommer.

God tur

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 10:49   #17
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Jeg har sansen for Real turmat. Mettende og smaker helt greit. Du bør ikke pakke for tungt, jeg prøver å unngå å bære med meg mer enn 12 kg, hvilket betyr at du må pakke "smart".

Av klær ville jeg hatt:
Ull/super innerst, gjerne t-skjorte i ull i tilfelle fint vær
Fleecegenser som mellomlag
Vanntett skalltøy ytterst
Ullsokker
Superundertøy boxer
TreningsBH
Buff, vindtette handsker og tynn lue, gjerne i ull

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 10:53   #18
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Du bør ikke pakke for tungt, jeg prøver å unngå å bære med meg mer enn 12 kg, hvilket betyr at du må pakke "smart".

Jeg pleier å bære maks 13-14, og det som er så snedig/dumt er jo at det veier omtrent like mye det du må ha med deg på en helg som det du må ha med deg for en uke! Unntatt maten da.

En snedig måte å komme seg rundt middagsproblematikken på (bære med seg) er å spise middag på DNT-hytter

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 11:12   #19
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Når det gjelder hvor tungt man vil bære, så pleier jeg å planlegge maten, slik at vi spiser de tyngste tingene først.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 11:51   #20
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

sant!
Også lønner det seg å ha hund som bærer egen mat. For hver dag den spiser litt mer av maten sin er det bare å lesse på med egne ting i kløven Hunden min bar ca. 8 kilo så _det_ hjalp på!!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no