Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan du litt om ernæring/trening så trenger jeg hjelp fra deg!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-12, 21:59   #1
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Kan du litt om ernæring/trening så trenger jeg hjelp fra deg!

Jeg er fortvilet og lei. Har fått en kronisk sykdom som innebærer sår/hulrom på innsiden av huden + betennelser. Disse må gro av seg selv, men ingenting skjer. Legene sier at jeg ikke kan gjøre noe selv.

Jeg spiser usunt, mye pepsimax og trener ikke. Dette MÅ jeg jo endre på, men jeg får det ikke til. Har ikke motivasjon, orker ikke, har nok med å få hverdagen til å gå rundt.

Legene mener at det ikke har noe å si ang kosthold. Men jeg har tenkt at det må jo være noe som kroppen trenger for å få ting/sår til å gro? Feks protein og kanskje andre ting? sink? Jeg tenker litt at om kroppen trenger 10 protein for å fungere til daglig og jeg bare gir den 8, da vil den alltid gå på underskudd. Viss jeg feks gir den 12-15 så bruker kroppen 10 på å fungere til daglig samt 2-5 for å gjøre ekstrajobben å få sårene til å gro?

Som dere forstår aner jeg lite om kosthold. Har masse bøker men blir bare forvirret. Har ikke overskudd til å sette meg inn i alt, og alt henger jo sammen. Jeg ønsker et "normalt" kosthold som kanskje kan dempe betennelse i kroppen og få sår til å gro fortere. (kan også greit gå ned 5 kg men det kommer i andre rekke) Men kan godt prøve å kutte ut ting i perioder.

Så kan du hjelpe meg? Kan du komme med tips til hva som er lurt å spise? Hvor mye? Kroppen tar heller ikke opp alt av jern eller folat. Så jern får jeg intravenøst av og til mens folat tar jeg tabletter for å holde stabilt.

I tillegg så trener jeg ingenting. Har vært veldig syk men er nå mye bedre selv om jeg aldri blir kvitt den kroniske sykdommen. Jeg blir fort sliten og kommer ikke igang med noe. Jeg var flink å gå ca 2 km tur 3 kvelder på en uke. Siste kvelden følte jeg beina skulle svikte, ble svimmel og redd. Så dermed tør jeg ikke gå i gang igjen. Tips til å få til enkel trening?

Håper noen kan være så snill å hjelpe med litt tips og råd her. Er ganske fortvilet og kommer ikke igang med endringen selv om jeg vet jeg må....

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 14:01   #2
Joy Stark
Superduperaktiv
 
Joy Stark sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Innlegg: 574
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Sv: Kan du litt om ernæring/trening så trenger jeg hjelp fra deg!

Huff det hørtes ikke noe bra ut. Skjønner godt at du er fortvilet.

Jeg kan ikke så mye om ernæring og trening utover det jeg lærte på sykepleien, men jeg velger likevel å svare ettersom jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver.

Jeg har Sarkoidose og for min del sitter den i huden. I perioder klør jeg mye i huden og det blir sår når jeg ikke klarer å holde fingrene unna. Jeg er også mye trøtt og sliten.



Jeg har fått anbefalt kosthold a la Fedon Lindberg eller enda strengere lavkarbo varianter, da redusert sukker og karbohydrat inntak kan virke dempende på betennelser i kroppen. Jeg har ikke klart å holde på så lenge med lavkarbo at jeg har merket noen bedring Jeg har dog nettopp begynt med en ny start på det selv og venter spent på resultatene. Så langt har jeg etter en uke mer energi og det kjennes godt.

Jeg har hatt god effekt av å ta kapsler med nattlysolje. Huden virker sterkere nå enn før jeg begynte på det, men det tok noen måneder før jeg merket resultater.


Når det gjelder Zink så kan det hjelpe på sårhelingen, det gjør også B vitaminer. C vitaminer er også viktig for at kroppen skal heles. Doseringene skal jeg ikke gå inn på, for det er jeg litt usikker på. Det vet de på apoteket. Har du ikke fått noen anbefalinger på dette fra fastlegen din?



Når det gjelder trening så er all bevegelse god bevegelse, men fordi du ble så dårlig av de turene, så er jeg litt redd for å foreslå noe for deg. Kanskje du kunne fått litt hjelp av fastlegen. Henvisning til fysioterapeut eller be om grønn resept http://helsedirektoratet.no/folkehel...r/default.aspx Da kan du henvises til friskvern klinikker der de er flinke på opptrening.
Lykke til


__________________
Poden (06), Tuppen og Lillemor (08) og Knerten (10)
Joy Stark er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 14:13   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du litt om ernæring/trening så trenger jeg hjelp fra deg!

Jeg syns du skal få en henvisning til en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg til å sette sammen en god diett. Med sånne plager syns jeg det er vanskelig å skulle gi generelle råd, siden du mest sannsynlig trenger noe annet. I tillegg til sykdommen vet vi ikke om du er overvektig, dårlig form og slike ting heller. Jeg syns ikke du skal eksperimentere med ekstreme lavkarbokurer uten å ha snakket med fagpersonell.

Det høres bra ut å gå turer! Hvis du er redd kanskje kjøpe deg et par enkle treningsvideoer du kan bruke hjemme? Så kan du bruke dem til du er tryggere på å gå turer igjen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 14:17   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du litt om ernæring/trening så trenger jeg hjelp fra deg!

Er enig med Tallulah.

Men det er klart det både finnes mat som virker inflammatorisk og antiinflammatorisk. Det er nok verdt å tenke over.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 14:28   #5
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan du litt om ernæring/trening så trenger jeg hjelp fra deg!

kan ikke bidra med noe råd, men kontakt en ernæringsfysiolog... kanskje det kan hjelpe..?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 14:54   #6
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du litt om ernæring/trening så trenger jeg hjelp fra deg!

Eg ville nok som fleire andre her ha kontakta ein ernæringsfysiolog. Med dei plagene som du har synes eg det er litt for skummelt at du setter i gong med ting heilt på eiga hand.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 15:33   #7
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du litt om ernæring/trening så trenger jeg hjelp fra deg!

Jeg ville satt meg inn i hvilken mat som fremmer betennelser og hvilke som demper dem. Mange lever mye bedre på lavkarbovis mht. betennelser, meg inkludert. Jeg blir mye verre om jeg skeier ut en dag, da sitter det i kroppen i dagevis etterpå.

Noen tilbyr også blodanalyser/matintoleransetester (alternativ behandling) der de guider deg på rett vei ifht. grep du bør gjøre for å bli friskere. Noen tar også hårmineralanalyser for å sjekke hvordan ståa er. Jeg personlig har tatt blodanalyse og ble en del klokere av det.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no