Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kolonihagen.no

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-06, 09:04   #61
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolonihagen.no

Er det noen som vet hva diger svart reddik kan brukes til? Det har jeg fått og jeg har aldri hørt om det før en gang.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 09:39   #62
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kolonihagen.no

Nenne: Du er sikker på at det ikke er en rødbete du har fått?
Rødbeter er vel kanskje ikke svarte, når jeg tenker på det.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.

Sist redigert av Marit K : 23-11-06 kl 09:45.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 09:46   #63
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolonihagen.no

Bilde, Nenne?

Jeg synes også det høres ut som en rødbete. Ellers kan det kanskje være en ide å ringe dem som leverer?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 10:32   #64
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolonihagen.no

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Bilde, Nenne?

Jeg synes også det høres ut som en rødbete. Ellers kan det kanskje være en ide å ringe dem som leverer?

Det er ikke en rødbete. Det sto på lista jeg fikk at det var en svart reddik. Jeg finner ikke noe bilde når jeg googler, men jeg fant en oppskrift jeg kanskje kan prøve:

En råkostsalat med friske og sprøe grønnsaker er alle tiders god og sunn sommermat, mener Reiseradioens salatkokkemester Sonja Lee.
Publisert 18.07.2003 10:39. Oppdatert 21.07.2003 14:38.
Srpøe oppskårne grønnsaker med en litt syrlig dressing blir en sommersalat Sonja Lee gjerne tilbereder og serverer gjestene sine. Og hun har goitt den navn etter restauranten sin.
Oppskriften er til fire personer.

Magmasalat

1 fennikel
2 gulrøtter
2 stangselleri
1 svart reddik
8 røde redikker
100 gram rukkolasalat
ca 20 gram bladpersille
ca 10 gram gressløk
1 ss sennep
3 ss balsamicoeddik
salt/pepper
0,5 dl olivenolje
litt revet fransk geitost

Fremgangsmåte


Vask alle grønnsakene og urtene. Skrell gulrøttene.
Kutt alle grønnsakene på langs i tynne skiver og legg dem i isvann (ca 1 time, ikke nødvendig hvis du har dårlig tid),
-det gjør det mer crispy.

Kutt gressløken i staver på ca 2 cm. Plukk av bladene på persillen.

Bland sennepen, eddiken, salt og pepper. Rør rundt og spe på med olivenolje.

Tørk grønnsakene godt og bland dem med vinnegretten. Brekk opp geitosten røft med fingrene over salaten og topp det hele med de ferske urtene.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 13:54   #65
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolonihagen.no

black radish Notes: These large, pungent radishes are better known in Eastern Europe than in the United States. With their black peels and white interiors, they can be fashioned into attractive garnishes, or you can peel and cook them like turnips. You can also serve them raw, though it helps to tame them down first by salting and rinsing them.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg root-blackradish.jpg (5,1 KB, 2 visninger)
__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 13:59   #66
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolonihagen.no

Black Radish Chips]
This week's Campanier selection included three black radishes, oblong and rather large. Black radish is another one of those forgotten vegetables, so I was quite happy for the chance to experiment with it.
Last time I had bought a black radish, I had used it raw in a yogurt-dressed salad, and had been rather unimpressed. I now realise, by comparison, that it wasn't at a peak of freshness then : it was much limper than the crisp and vigorous Campanier ones. But still, I wanted to try them in their cooked form this time. One of them I cut up in matchsticks and added to an Asian stir-fry, to very good results. And I decided to bake the two remaining ones : baking is my favorite cooking method for root vegetables, it brings out their sweetness in a delightful way.
These oven-baked black radish chips turned out really tasty : their natural pungency is toned down by the baking, yet the edge remains, and they proved quite addictive.
In slicing them up, I also discovered how beautiful this vegetable is, with the white on white sunray pattern on each slice. Afterwards, I thought it would have been even nicer to leave half of the peel on, in stripes, so that each of the slices would have dashes on the rim.
Chips de Radis Noir
- 2 large black radishes
- olive oil
- balsamic vinegar
- salt, pepper
- piment d'espelette (optional, substitute red pepper flakes)
(Serves 4.)
Preheat the oven to 220°C (430°F). Grease a baking dish (unless it is non-stick).
Wash and scrub the radishes. Peel them with a vegetable peeler, leaving half of the peel in stripes if desired. Slice the radishes thinly - very thin slices will be more chip-like, slightly thicker slices will be moister - and put the slices in the baking dish.
Pour a little olive oil, a little vinegar, sprinkle salt, pepper and piment d'espelette. Toss with a wooden spoon to coat. Pour and sprinkle more if necessary, until all the slices look comfortably dressed - but not drenched.
Put in the oven to bake for about 40 minutes, until the chips are golden and their edges start to crisp up. Serve warm, as an appetizer or a side.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 14:07   #67
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolonihagen.no

Reddikchips?

Nå føler jeg meg litt plebeiisk, men reddikchips?!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 22:29   #68
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolonihagen.no

Takk for tipsene Mim! Jeg tror jeg skal være litt vill og gal og prøve reddikchipsene i helgen jeg. Det må da være noe helt for seg selv.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 01:26   #69
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kolonihagen.no

Skulle ønske de leverte her jeg bor .

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no