Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Skostørrelser

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-12, 19:17   #1
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Skostørrelser

Begynte å lure på om vinterskoene begynte å bli for små til toåringen. Fant diverse tabeller på nett og de viser at når foten hans er 13.5 cm, så skal han ha størrelse 22?? Han har 24 han da, for 22 hadde vi i tidlig sommer. Er jeg så ute og kjører altså?? Synes sko er kjempe vanskelige, men at jeg var SÅ ute på jordet Hva bruker deres toåringer? Eller de som har 13.5 cm i benlengde?

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 19:30   #2
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skostørrelser

Nå har mine barn små føtter, i alle fall har guttene det målt mot de på lik alder.
Snuppa har jeg ikke sammenlignet med noen, men hun er 20 mnd og bruker 21-22.
Sko er veldig vanskelig å si hva som er normalt, synes jeg. Du må nesten bare måle såle mot fot.
Ikke tenk på hva nettsider sier, for alle er forskjellig. Både barn og skomerker. Det er mine tanker.
Ikke så mye til hjelp kanskje.

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 19:45   #3
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Skostørrelser

Opprinnelig lagt inn av Grøten, her.

Nå har mine barn små føtter, i alle fall har guttene det målt mot de på lik alder.
Snuppa har jeg ikke sammenlignet med noen, men hun er 20 mnd og bruker 21-22.
Sko er veldig vanskelig å si hva som er normalt, synes jeg. Du må nesten bare måle såle mot fot.
Ikke tenk på hva nettsider sier, for alle er forskjellig. Både barn og skomerker. Det er mine tanker.
Ikke så mye til hjelp kanskje.

Joda, alt hjelper Jeg har jo målt innersålen i vinterskoene hans og synes de ser helt greie ut. Han sa selv ifra om at skoene i sommer ble for små for han gråt hver gang vi brukte det ene paret, som tydelig var små i forhold til et annet par han hadde. Og dette var str 23, så da valgte vi jo 24 i vintersko. De andre guttene er store i føttene, eldste bruker større sko enn pappaen nå... Og mellombror er på vei etter.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 20:14   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skostørrelser

Jeg har toåring. Hun har 23 og 24 i vintersko nå ja. Sko er serdeles vanskelig! Helt enig. Jeg deponerer og prøver hjemme. Liker snuppa skoene og går fint i dem tenker jeg at de passer. Kjenner på tåa og. Handler mye om fasong på foten og. Her har vi bred og lubben fot, så smale sko utgår med høye kneløft.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 20:25   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skostørrelser

Jeg pleier å ta ut sålen og måler foten oppå. Da er det lett å se om den passer eller ei. Jeg har 3.5 åring som bruker 25 i sko.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 20:27   #6
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skostørrelser

Mine har små føtter, lillegutt på 6 har str.29 og tulla på 9 har str.30.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 20:31   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skostørrelser

Jeg tar konsekvent ut sålen og lar ham tråkke på den for å se. Utfra det butikkene har fotalt meg skal skoen ved kjøp da være ca en cm for stor. 0,5 til å bevege seg i, og 0,5 til å vokse i.

Det er stor forskjell på størrelsen på enkelte merker synes jeg, selv om de er samme størrelse, så her kjøpes intet uprøvd. (Også fordi han har høy vrist, så vi må jo sjekke at foten faktisk går nedi.) Og i vintersko skal man jo også ha tykke sokker/ragger som det må være plass til. Trange sko betyr kalde føtter.

Knertener 3,5 nå, men i fjor vinter hadde han vel 22 og 24 i vintersko tror jeg. (Knerten har to par sko pr vinter. Han vokser nemlig et nummer eller to rundt juletider. De i 24 var litt store da de ble kjøpt, men han står nesten bom still i skostørrelse fra nyttår til jul igjen, så han brukte dem altså på høsten i år også, før han fikk nye på romjulssalget. Når vi bare kom inn i en syklus hvor vi fikk kjøpt et par pr år, på salg, er jo dette rimlig, men de årene han måtte få to nye par sko hver vinter ble det ikke like rimlig...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 20:34   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skostørrelser

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Og i vintersko skal man jo også ha tykke sokker/ragger som det må være plass til. Trange sko betyr kalde føtter.

Bruker aldri tykke sokker/ragger i vintersko, vi. Bruker tynn ullmix blanding. Da er han varm nok.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 21:10   #9
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Skostørrelser

Kommer an på hvilket merke du har kjøpt. Har sett på tabeller fra XXL at str 20 i Viking er 14,5 cm, mens str 20 i Adidas er 13 cm.
Jeg pleier å beregne 1,5 cm ekstra, i alle fall vintersko. Da holder de ut sesongen, samt at han har plass til tykke ullsokker.
Fireåringen min bruker str 29/30, har 30 i vinterskoene.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 22:12   #10
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skostørrelser

Sko er vanskelig ja.

Poden på 5,5 bruker 27/28 , han har litt små bein tror jeg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 22:12   #11
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Skostørrelser

Opprinnelig lagt inn av Geitrams, her.

Kommer an på hvilket merke du har kjøpt. Har sett på tabeller fra XXL at str 20 i Viking er 14,5 cm, mens str 20 i Adidas er 13 cm.

Vi har Viking vintersko str 24 Og han er 13.5 cm. Men foten passer fint på sålen jeg kan ta ut. Har ca 1.5 cm frem. Men pony str 24 fikk jeg ikke på han lenger.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 22:30   #12
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Skostørrelser

Men om du tar ut sålen og måler og du har halvannen cm å gå på, så syns jeg det høres fint ut Jeg måler alltid foten på innersålen, bryr meg ikke om antall cm. Det er jo det mest riktige i mitt hode i alle fall

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 22:31   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skostørrelser

Opprinnelig lagt inn av Geitrams, her.

Men om du tar ut sålen og måler og du har halvannen cm å gå på, så syns jeg det høres fint ut Jeg måler alltid foten på innersålen, bryr meg ikke om antall cm. Det er jo det mest riktige i mitt hode i alle fall

Det er sånn jeg også gjør, måler foten på innersålen.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 21:13   #14
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skostørrelser

Om innersålen er 1,5 cm lengre enn foten er det helt fin når det gjelder vintersko. Er det sommersko er det nok med ca 12 mm.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 21:36   #15
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skostørrelser

Jeg tar alltid ut sålen for å måler på foten, siden størrelser og passform varierer mye.
Nå er jenta snart 3 og bruker 26 i dockboots og 27 i Ecco vintersko. I fjor på denne hadde hun str 23 i vintersko.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no