Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenåringer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-18, 11:25   #21
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Angående lys: Bruker du sparepærer /LED-pærer, er det minimalt som går med av strøm. Bruker du gamle glødepærer, trekker de mer strøm. Omtrent all strømmen lyspærer trekker blir omgjort til varme. Er f.eks glødepærer plassert i rom som varmes opp med termostatstyrte panelovner, og som uansett skal holdes varme, gjør det lite om glødepærene står på.

Vi bruker stort sett LED-pærer. Slukker det meste om natten (men ikke alt, f.eks sover minstemann med leselampen over senga på hele natten gjennom) og liker å ha på mye lys i oppholdsrom når vi er våkne / hjemme. Lamper i kjeller og på loft slukkes når vi ikke er der, mest av gammel vane.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-18, 11:33   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ser den og det har jeg også tenkt mye på. Men vi har bodd sammen i over 2 år nå og har et nært og godt forhold, så jeg tror nok ikke det gjør noe at jeg sier fra på en fin måte. Sambo er alltid med i diskusjonene og verken han eller jeg gjør noe særlig forskjell på barna.

Jada, jeg tror du greier å være fin og respektfull på dette altså. Ville bare nevne det som en liten påminning. Det er ikke så greit å være å den siden som alltid forventes å tilpasse seg, selv om det er på sin plass.

Jeg har et barn av samme kaliber, som også legger buksa ved siden av skittentøyskurven, lar skapdøra til speilskapet der tannbørstene står konstant stå åpen, lar epleskrotter stå igjen på stuebordet (han steller dem på høykant da, slik at det fuktige ikke kommer borti bordet, det skal han ha) osv. Når vi minner ham på det sier han "åja!" og rydder opp etter seg, men det må minnes på igjen, og igjen og igjen og igjen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-18, 13:41   #23
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Vi har LED i omtrent alle pærer og det går virkelig ikke mye strø, på lys. Jeg synes dessuten det er utrolig koselig med lys på og blir irritert på mannen som på død og liv vil slukke i vaskerommet, jeg vil ikke bruke tid på å skru på luset når jeg skal inn og hente noe der eller sette på en maskin.

Jeg er ikke superryddig selv, men alle mine ting har en fast plass. Jeg hater å lete etter ting, så jeg har brukt mye tid på å lage bokser, systemer og hyller slik at alle ting har et fast og forutsigbart bosted. Ungene har ansvar for egne klær og vi har et eget rom til tøy. Den eldste har hovedansvaret. Hun har også ansvar for badet. Jeg har laget oppgavekort til dem som de må gjøre hver dag. Det kan være rydding, vasking eller støvsuging av et spesielt rom eller område. Da lærer de at det er best å gjøre oppgaven skikkelig, og det er er stort sett alltid greit nok hjemme hos oss.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-18, 14:04   #24
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Rommet til snuppa er fullstendig bomba, så rydder hun og halvannet døgn senere er det like grusomt igjen. Jeg skjønner ikke hvordan hun får det til.

Sånt var det her også noen år - men det siste året (Vesla er 02´er), så har plutselig noe løsnet - nå har hun fjernet alt mulig dill fra rommet, ryddet i klærne og klarer plutselig å ha både ryddig og orden på rommet.

Så det kan ordne seg etterhvert.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-18, 14:29   #25
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Det er heilt håplaust her også. Det er lite me får gjort. Me må velge ut kampane våre meir enn dei fleste med tenåringen her. Eg forsøker å gi blaffen, dvs. eg går knapt inn på rommet. Eit par gonger i året tar eg eit raid der eg ryddar og vaskar skikkelig, også i skap og skuffer. Da setter ho faktisk pris på at det er ryddig og reint.

No ønsker ho seg eit litt meir voksent rom. No har ho tyggegummirosa vegg, barnslige gardiner og framleis ein del leiker. Me har lova henne å pusse opp litt, kjøpe nye gardiner og ny seng dersom ho evnar å holde det ryddig. Den eksepsjonelt stae tenåringen seier ho skal holde det ryddig framovar OM me pussar det opp først. Så rommet er framleis rosa. Me kjenner henne såpass.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-18, 14:32   #26
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Tenåringen min ville at jeg skulle kjøpe dopapir av henne. Jeg sa at jeg skulle gjøre det når hun klarte å bytte tomme ruller og kaste den tomme kjernen i søppelet. Utrolig nok har hun fortsatt med det etter at jeg kjøpte papiret.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-18, 14:36   #27
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Det einaste som finker her, er fem-minuttsryddinger. Dvs at eg tar mitt og jenta tar sitt rot, eg seier kor ho skal legge ting og kva ho skal rydde, mens eg rydder mitt. Ikkje området me gjer det, men det funker faktisk.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-18, 16:57   #28
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg har hatt suksess med å 1) kaste alt som lå og slang og som vedkommende ikke ville være foruten (i søpla ute), og 2) legge alt som burde vært kastet, og som er ekkelt og ligger og slenger, på vedkommendes hodepute. Disse anfallene har vært i uttalt frustrasjon og affekt, og gjaldt et annet hustandsmedlem enn barna.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-18, 18:00   #29
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Vi har et ganske kompakt hus så her står det lys på overalt utenom på voksensoverommet når vi er hjemme. Skrur av lys på kvelden, utenom på badet. Det er på bestandig.

Gutta her er ryddige mht klær, skittentøy, håndkler og å henge opp jakker og samle skoene i yttergang. Heldigvis.
Eldste drar med seg middag og all mat inn på rommet så det hender at det står servise der for hele uka. Eller, det hender ikke da. Det står alltid et tårn med brukt servise der. Jeg rører det ikke men sier ofte at det stinker mat der så han må selv ta det ut. Han gjør det jo, tilslutt.
Etter at han har hatt besøk av etpar jenter så tror jeg at det er håp altså. Heldigvis. Da fikk han rompa i gir og både vasket benkeflater, støvsuget og ryddet skikkelig.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-18, 19:27   #30
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Lys er en egen greie for meg. Det er greit at det står på, det koster lite, drar lite strøm og bidrar til oppvarming. Men må de la det stå på FULL styrke slik at den lysømfintlige moren i huset får skallebank av å gå ned gangen, særlig om morgenen før øya har fått justert seg? Hæ, hæ, HÆÆÆÆ!!

Rot er noe annet, det er viktig å oppdra unger som blir voksne som forstår at koppen på kontoret ikke spaserer inn i oppvaksmaskinen av seg selv, samtidig er det noe med tenåringshjerner som gjør at jeg har tidvis ryddet i det stille. Joa, jeg har også puttet masse i en pose og satt på yttertrappa. Det hjalp faktisk ganske bra. Gud å deilig det er å ha voksne barn.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-18, 19:34   #31
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Jeg har ultrarotete tenåringer, og mannen og jeg er ikke så langt borte, vi heller. Forskjellen på oss og tenåringene er vel at vi faktisk gidder å ta fatet og koppen vi har brukt ved salongbordet med oss inn på kjøkkenet og i oppvaskmaskinen før vi legger oss om kvelden. Jeg er vel den eneste som er 100 % sikker på hvordan en skittentøyskurv fungerer, både mann og barn tror litt for ofte at det er bade- og soveromsgulvet som brukes til oppbevaring av skittentøy.
Jeg synes HV sin løsning med oppgavekort var lur, for jeg ser at dersom jeg skal forvente at noe er gjort til jeg kommer hjem fra jobb, må folk instrueres, fortrinnsvis skriftlig (bruker messenger), punktvis og med detaljerte skildringer...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-18, 19:39   #32
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

No ønsker ho seg eit litt meir voksent rom. No har ho tyggegummirosa vegg, barnslige gardiner og framleis ein del leiker. Me har lova henne å pusse opp litt, kjøpe nye gardiner og ny seng dersom ho evnar å holde det ryddig. Den eksepsjonelt stae tenåringen seier ho skal holde det ryddig framovar OM me pussar det opp først. Så rommet er framleis rosa. Me kjenner henne såpass.

Det høres mistenkelig kjent ut.....

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-18, 19:51   #33
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Jeg fikk nylig tilbake: «Hvorfor må jeg gjøre alt!» når jeg ba sønnen om å ta lasset med skittentøy som lå i fotenden av senga hans og legge det i skittentøyskurven. Lurer på om han tror at det er skittentøyskurven som vasker, tørker, bretter og legger klærne hans i skapet.

Rommene har faktisk blitt litt bedre etter at vi fjernet masse ting der inne. Og det blir ryddet hver lørdag som vilkår for lørdagssnop. Men sliter med at ting blir dratt inn i stua og det er som oftest jeg som må bære det tilbake på rommene deres.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-18, 19:59   #34
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Jeg fikk nylig tilbake: «Hvorfor må jeg gjøre alt!»

Jeg får ofte akkurat den setningen der! Derfor skrev jeg i helgen en liste med ting som måtte gjøres. Det var veldig mange småoppgaver. Så skulle man skrive forbokstaven sin bak oppaven man utførte. Da ble det synlig at selv om hun på 10 år måtte både rydde stuegulvet, trappa og tømme oppvaskmaskinen, så var det langt fra "alt".

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-18, 20:02   #35
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Jeg tror at noe av det meste irriterende jeg hører er et litt mistenksomt "hva skal DU gjøre, da? " når jeg ber de håpefulle ta ut søppel/støvsuge kjelleren/ta ut av oppvaskmaskinen. Noen umiddelbar fare for at jeg skal bli den i familien som gjør minst, er det definitivt ikke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-18, 20:23   #36
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Selv om man har et veldig godt forhold så er det ikke lett å forhold seg til nye regler, og en ny måte å leve på som er helt anderledes enn det man er vant til. Det at pappen er helt lik viser jo at dette er en måte de er vant til, som er innarbeidet hos de igjennom mange år. Og så kommer du som stemor og er ikke fornøyd med dette og ønsker det på din måte. Hva om de eller han hadde ønsket det på sin måte hvordan hadde du opplevd det? Mer ro, lys på hele tiden.

Det å forholde seg til steforeldre kan være veldig vanskelig å sårt uansett hvor glad man er i i de og hvor godt man liker de. Mam prøver å ikke såre de, men like vel så vil det ofte skje ved jevne mellomrom fordi det er kulturer som krasjer når familier skal finne ut av det.

Jeg synes det er greit å tenke over "hvem har problemet?" For i denne saken er det jo du som eier problemet. Du slitt er med at lysene står på. Det er ikke et problem for de andre. Rotet viser ikke å være er problem for din datter når de deler rom, så da må man kanskje finne en løsning hvor det blir et mindre problem. Men det å ikke legge skylden på problemet på noen andre enn hvem som faktisk eier det.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 10:54   #37
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Vi har noen slike fra Ikea:

De har hver sin som vi stapper alt av rene klær, klesvask må de hjelpe til med, så det er greit. Å rydde vekk og inn i skap er helt uaktuelt at jeg gjør, orker heller ikke mase om det, og så lenge jeg slipper å se klær over alt så bryr det meg ikke.

Jeg har også et par til som jeg stapper andre ting oppi, og setter det inn på rommet deres, eller nederst i trappa. Så får de lete og finne ut av det selv. Å ha ting flytende over hele huset fikser jeg ikke. Og mase og kjefte hele tiden gidder jeg heller ikke. Kurvene er navnet med sprittusj. Ofte sender jeg de rundt med kurven så de kan samle greiene sine. På denne måten holder jeg huset så ryddig som jeg selv må ha det, jeg innser at jeg ligger på et nivå over de tre andre jeg bor med på dette punktet.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 11:50   #38
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nei, det er ikke veldig dyrt å la alle lysene stå på. De bidrar litt til oppvarming også, så noe får du tilbake der. Lar du ei 40 watts pære stå på 24 timer i døgnet året rundt koster det 280 kroner i året.

Se her: https://blogg.fortum.no/hvor-mye-kos...set-i-lyspaera

Det var faktisk mye mer enn jeg hadde trodd. Vi har bl.a. noe lysgreier i taket i et rom. Der er det 16 pærer. Står alle disse på hele året, blir det jo nesten 4500 kroner bare for det ene rommet. Jeg skal faktisk begynne å slukke dem oftere nå.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 11:52   #39
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Jeg må innrømme at det ikke står mye lys på hos oss. Om natten har vi kun på et lys i gangen og når vi er på jobb/skole står det kun på på kjøkkenet.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 12:03   #40
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Vi slår også av lys. Ikke i rom som vi ser direkte ut i fra stua, så når vi er hjemme står det på, på kjøkkenet, stua og gangen, mens soverom og bad er avslått. Høvdingen slår av litt mer enn meg, han liker å sitte i mørket å se på film.

Jeg liker ikke å snuble meg gjennom mørk gang (lysbryteren er litt teit plassert), og vil helst ha det på så lenge vi er våkne.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no