Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Fortell meg om Japan

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-17, 23:19   #1
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Fortell meg om Japan

Vi lurer på å reise til Japan til sommeren. Har vært inne og kikket på Japanspesialisten, men er det like greit å gjøre det selv? Jeg tenker at en ferdig pakke på en måte tiltaler meg.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-17, 10:50   #2
Varta
Bookhouse girl
 
Varta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 483
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Jeg vil absolutt anbefale å gjøre det selv. Japan er et veldig enkelt land å reise i, alt er så organisert og togene går så presist at det er en fryd. og så kan man selv bestemme akkurat hvor lang tid man vil bruke på de ulike tingene. Skaff dere Japan rail pass (selges via Japanspesialisten, må forhåndskjøpes, du får ikke kjøpt det i Japan), det er fort spart inn om dere skal reise en del med tog (og det er en veldig fin måte å reise på, spesielt med Shinkansen).

Vi forelsket oss i Kyoto, Nara, Miayima, Takayama og Matsuyama. Nå skal det sies at vi er store Ghibli-fans og hadde mye glede av å bade i badehuset fra Chihiro og heksene. Ghibli-museeet er forøvrig også et must dersom dere har barn som er litt interessert (eller er interessert selv).

Det er aller finest å reise i april/mai og få med seg kirsebærblomstringen, men høsten er også veldig vakker. Sommeren er ofte for varm og fuktig.

Hva slags ting har dere lyst til å se? Jeg har masse tips, vi reiste rundt i tre uker for syv år siden og jeg tror det meste er som det var da.


Sist redigert av Varta : 23-01-17 kl 13:18. Årsak: Viktig info om Japan Rail Pass
Varta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-17, 11:01   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Vær forberedt på at det er veldig varmt og ekstremt fuktig i Japan om sommeren.

Jeg tilbragte nesten 2 måneder der sommeren 1996, og husker det som en svett opplevelse.

Japan er veldig fint, men kulturen er en helt, helt annen. Og det er mye rart man må forholde seg til.

Jeg var først noen uker i Tokyo, så halvannen måned i Kyoto og noen dager i Osaka. Og så reiste jeg/vi en del rundt. Jeg gikk på japanskkurs da vi bodde i Kyoto og bodde hjemme hos noen japanere. Makan til kultursjokk har jeg aldri vært utsatt for verken før eller siden, men det gikk bra og ga en relativt unik innsikt. Eksempel: familien min kom og fortalte meg at jeg kunne få lov til å fortsette å bo der selv om jeg var lesbisk. Dette hadde tydeligvis vært diskutert i familieråd. Jeg er ikke lesbisk, men de trakk den konklusjonen etter at jeg informerte om at jeg ikke hadde planer om å gifte meg med det aller første. Jeg var 20 år.

Men disse kulturkollisjonene slipper dere jo litt av hvis dere bor på hotell.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-17, 13:20   #4
Varta
Bookhouse girl
 
Varta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 483
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Osaka har det aller flotteste akvarium jeg noensinne har sett, og jeg er glad i akvarier og har vært i mange. Det mest imponerende var en treetasjes vanntank med HVALHAI, djevlerokker og månefisk. Og så har de havotere og elveotere og en egen manetavdeling og en tank med store, spøkelsesaktige krabber. Helt utrolig. Det er nesten verdt turen til Japan alene.

Varta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-17, 13:35   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Støtter Varta i alt. Osaka er en gøyal by i seg selv, for øvrig, og er en interessant kontrast til det vakre, beherskede Kyoto – i Osaka går det i bråk og blinking og halloi. Og så er det fantastisk mat å få.

Vi likte også Takayama, men enda bedre likte vi kanskje Kiso-dalen, hvor vi bodde på et aldeles fantastisk japansk vertshus i den perfekte lille nesten-folkemuseum-landsbyen Tsumago.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-17, 14:05   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Ein kvalhai! Inne? Eg vil dit!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-17, 14:30   #7
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ein kvalhai! Inne? Eg vil dit!

Dei har ikkje berre ein, eg trur dei hadde minst tre då eg var der sist. (Same dagen var det for øvrig taifun, så minstejenta vart blåsen overende rett utanfor. Eksotisk!)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-17, 14:34   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Vi vurderer tur til Sør-Korea om et år og to. Men det blir ikke på sommeren. Jeg klarer ikke nyte en kul by i voldsom varme og høy luftfuktighet. Sist gang reiste vi i oktober. Da var det god norsk sommer. Shorts og t-skjorte, og helt perfekt til sightseeing. Japan og Sør-Korea er ikke så ulike klimamessig.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-17, 14:36   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Dei har ikkje berre ein, eg trur dei hadde minst tre då eg var der sist. (Same dagen var det for øvrig taifun, så minstejenta vart blåsen overende rett utanfor. Eksotisk!)

Eg vil og se kvalhai og bli blåst på av ein taifun!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 15:58   #10
Varta
Bookhouse girl
 
Varta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 483
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Jeg har en kjempelang mail liggende jeg skrev til en venninne som ville ha reisetips til Japan, jeg kan klippe og lime inn den her hvis det er interesse?

Varta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 15:58   #11
Varta
Bookhouse girl
 
Varta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 483
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Men hvalhai, asså, det er noe av det råeste jeg har sett i mitt liv. Det slo til og med levende nebbdyr i Sydney.

Varta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 16:16   #12
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Eg vil til Japan!

Sjølv om eg ikkje har umiddelbare planar om å reise til Japan, hadde det vore kjekt og lesa alle resetipsa dine, Varta. Det er lov å drøyme!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 16:24   #13
Varta
Bookhouse girl
 
Varta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 483
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Kembopost følger:

Om å reise med Shinkansen:
http://www.japan-guide.com/e/e2018.html

Japanske tog har ikke veldig mye plass til bagasje. De fleste japanere reiser bare med håndbagasje. Det er fordi det på hver eneste togstasjon er små, rimelige fraktbyråer der man kan sende bagasjen sin en dag i forveien så man slipper å slepe på den. Det er som regel plass til bare et par kofferter i hver togkupe, helt innerst - verdt å merke seg dersom man bestiller plassreservasjon. Man utmerker seg umiddelbart som gaijin (utlending) dersom man sleper på tunge kofferter, men det er man jo uansett. Det tar omtrent to og en halv time fra Tokyo til Kyoto med Shinkansen, så absolutt overkommelig!

Greit å vite:
Tips eksisterer ikke. Legger du igjen penger kommer de antagelig løpende etter deg med pengene du "glemte igjen".

Man spiser og drikker aldri offentlig på gata. Av samme grunn er det veldig få søplekasser på gata, så gir du etter for fristelsen til å ta deg en takeawaykaffe må du regne med å drasse rundt på koppen din en god stund. (Men det er helt innafor å spise og drikke på toget, heldigvis. Dessuten er det som regel gode matmarkeder med små, rimelige spisesteder på de aller fleste togstasjoner, så er man i beit for et sted å få lunsj/middag er togstasjonen som regel trygt.) Noen steder har ikke engelske menyer, vi har stort sett tolket det dithen at da vil de ikke ha turister som gjester. Vi har opplevd å bli avvist i døra fordi de ikke hadde folk på vakt som snakket engelsk og dermed kunne servere oss. Dette er en særjapansk greie som handler om tap av ansikt.

Det brukes nesten ikke kort. Det er minibanker på 7-11 og Lawson som tar internasjonale kort, og det er det (japanske minibanker tar ellers kun bankkort utstedt i Japan). Heldigvis er det ganske mange av dem. Kontanter overleveres som regel med begge hender, som tegn på respekt.

Japanere er veldig høflige.Det bukkes og bukkes hele tiden, og du vil veldig fort få trang til å bukke tilbake. Det er helt greit å gi etter for den impulsen. Det er en masse uskrevne regler og man føler at man tramper i klaveret hele tiden, men som utlending har folk veldig lave forventninger til deg uansett, så smil, vær så høflig du kan og si mye takk og eventuelt unnskyld, så går det bra.

"Takk" heter "arigato". Andre høflighetsfraser som er greit å kunne er konnichiwa (hei), ohaiyu/ohaiyu gozeimas (god dag/høflig god dag), sayonara (farvel), oishi ((det smakte) deilig), sumimasen (unnskyld), irasshaimasse (velkommen inn, ropes ofte til deg på litt mer uformelle serveringsteder, gjerne izakayaer og nudelsteder).

Japan har nesten ikke kriminalitet, så du er trygg på gata. Lommetyveri er så og si ukjent, samme med overfall/ran. Veldig behagelig.

Det er fint å bo et par dager på en ryokan (vertshus/herberge) bare for å ha forsøkt det. De kommer i alle prisklasser fra det enkleste rom til fjonge steder med egne private varme kilder og kaiseki på kvelden. Merk at da sover du på tynne matter på gulvet, det tar en par-tre dager før ryggen venner seg til det, men etterpå går det helt fint. Grønn te drikkes og serveres hele tiden, og de fleste overnattingssteder har tekoker på rommet. Fint når det er litt kaldt i lufta.

Litt linker:

Buddhistkloster i fjellene/Takayama:
https://takayamahostelzenkoji.com/
Det var kjempefint å bo der, men veldig kaldt nattestid. Veggene er nemlig av papir. Heldigvis har de elektriske varmetepper på rommet.

Fra Takayama kan man ta en dagstur til folkemuseet i Hida og se tradisjonelle japanske hus fra slik de ble bygget i fjellene i gamle dager. Veldig ulikt det du ser ellers i landet. I Takayama serverer de også hida-gyu, oksekjøtt som er av samme type som den mer berømte kobebiffen. Fantastisk mørt og marmorert kjøtt som er enormt mektig. Vi likte det best servert som koreansk barbecue.

Dogo Onsen:
https://www.jnto.go.jp/eng/spot/hotspri/dogo.html
Hyggelig mikrobryggeri rett ved, Dogo beer bakushukan (har nettsider, men kun på japansk...)

Ryokan vi bodde på i Kyoto. Det beste med den var at det var noenlunde sentralt og at de hadde en diger privat badestamp man kunne booke.
http://nagomi-yu.com/eng/

I tillegg kan jeg for andres regning tilføye at National Museum of Emerging Science and Innovation i Tokyo er kjempegøy (hils på Asimo, blant annet!) og at det finnes egne uglekafeer der man kan hilse på og leke med ugler (!). http://wandertokyo.com/tokyo-owl-cafe/

Reise: det er sjukt lett å komme seg rundt med tog. Kjøp Japan Rail pass i forveien (må kjøpes før reisen, det selges ikke i Japan) og bruk det for alt det er verdt. Spesielt gøy å reise med Shinkansen, det kjennes som å kjøre romskip. Alt er godt merket på stasjonene og veldig, veldig presist.

Bad. Ta masse bad, helst i varme kilder (onsen). Vær nøye med hygiene og etikette (det er separate dame- og herregarderober, man MÅ dusje uten klær og gå naken inn i baderommet. Det er på ingen måte så kleint som det høres ut, det er som oftest en veldig fin og avslappet stemning der. Og det er et av de svært få stedene vi opplevde at japanere tok kontakt med oss for å prate (øve seg i engelsk).

Det nest fineste badehuset vi besøkte var et i Takayama (fjellandsby, verdt et besøk i seg selv. Vi sov på et buddhistkloster som også fungerte som herberge, lite fancy men ganske eksotisk, og drakk verdens beste kaffe hos en liten gammel dame som drev kafeen over gata). Badehuset ligger inne på et hotell, men er åpent for alle. De hadde utendørs kulp der man kunne ligge og duppe i det varme vannet mens snøflakene dalte ned og la seg i håret.

Det aller fineste var et 300 år gammelt badehus i Matsuyama, Dogo Onsen. Det er bygget over en hellig kilde som visstnok inneholder helbredende vann, og inspirerte badehuset i Chihiro og heksene.Byen er full av japanske turister som er der for å besøke badehuset, og alle går rundt i morgenkåpe og tøfler. Rett ovenfor badehuset er det et mikrobryggeri/izakaya der de serverer en slags japansk tapas, alt var digg og kan anbefales, selv om vi ble veldig skeptiske da vi så at de hadde fried cock cartilage på menyen. Ellers har ikke byen så veldig mye å by på (det er visst et slott der?), men badehuset er verd turen i seg selv.

Kyoto er bare nydelig. På denne tiden av året anbefaler jeg Philosopher's walk og så mange templer som man bare orker. Alle er imponerende og flotte. Pass gjerne på å besøke et par hager samtidig, de er enda finere, og jeg husker fortsatt den lille munken som tasset rundt og feiet mosen fri for gammelt løv. Den gyldne paviljongen er også svært vakker, og Gion-kvarteret (det gamle geisha-området) er den eldste og kanskje fineste delen av Kyoto. Det gamle keiserpalasset er også interessant, og sånn i det hele tatt er det ikke noe problem å bruke tre uker i Kyoto dersom det er det man har lyst til.

Jeg anbefaler også en tur til Nara, der finnes det tamme rådyr som spaserer rundt i gatene og maser om rådyrkjeks (det kjøper man av gamle damer langs gata), og et utrolig stort, vakkert og stemningsfullt shintotempel i skogen utenfor byen. Verdens største trestatuer også. Lett å komme seg dit, fin dagstur.

Hiroshima gjorde også dypt inntrykk, selv om det ikke er fint akkurat er det en del av historien som er viktig å få med seg. Utenfor Hiroshima ligger også den vanvittig vakre øya Miayjima med det flytende shintotempelet, et berømt tempel som ligger delvis ute i vannet. Der har de også verdens beste østers, jeg anbefaler dem som har ligget på kullgrillen. Utrolig digg.

Osaka er kul, glorete og masete, og de har verdens flotteste akvarium. Det er i tre etasjer og har både djevlerokker, to typer otere og HVALHAI. To stykker. Dessuten maneter, månefisk, store skumle krabber og alt mulig annet rart. Helt fantastisk.

Hvis du har lyst og vil komme deg ut av storbyen kan du ta en tur til Fuji. Litt masete å komme seg dit med bytte av tog/buss, men selve fjellet er vakkert og imponerende. Man kan ta buss . Dessverre er det ofte tåke, så selv om man drar dit er det slett ikke sikkert man får sett det.Vi bodde i Kawaguchi-ko, en ganske liten by som ligger mellom foten av Fuji-fjellet og en liten innsjø. Vi skeide ut og bodde på spahotell på andre siden av innsjøen, så jeg kan dessverre ikke si så veldig mye om byen annet enn at den virket hyggelig.

Tokyo - bare gjør det som alle turistene gjør, keiserpalass og templer og sånn. Drikk øl under kirsebærtrærne, kikk på all den rare teknologien i Akibara og de utkledte harajuku-ungdommene ved Meiji-tempelet. Spis masse sushi, du kommer aldri til å få bedre sushi enn den de serverer der (faktisk anbefaler jeg vel å bare spise sushi mens man er der). Dra innom fiskemarkedet og forsøk å ikke være i veien (stå tidlig opp!). Spis frokostsushi på et av småstedene utenfor, Du må stå i kø, og det kommer til å være verdt det.

En eller annen dag bør du forsøke å spise okonomiyaki (det finnes egne restauranter for det). Osaka-style er best (den er uten nudler). Veldig digg som bakfyllmat. Tonkatsu er også kjempegodt, en slags japansk variant av wienerschnitzel. Shabu-shabu er japansk fondue som også bør prøves, og koreansk grill (man sitter rundt et bord med grill nedsenket i bordplata, og får fat med rått kjøtt og grønnsaker som man steker selv. Kjempegodt).

Det er vel det jeg kommer på i farten, bortsett fra at jeg anbefaler en tur på Starbucks for å drikke matcha latte (NAM).

Varta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 16:32   #14
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Opprinnelig lagt inn av Varta, her.

Jeg har en kjempelang mail liggende jeg skrev til en venninne som ville ha reisetips til Japan, jeg kan klippe og lime inn den her hvis det er interesse?

Ja takk!

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-17, 18:15   #15
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Mannen har vært gal og bestilt flybilletter til Japan, så vi reiser dit igjen i sommer. Litt raskere retur enn jeg hadde tenkt (og skikkelig dårlig for klimaet) men spennende blir det lell! Vi har tett program av ting vi vil se og gjøre i Tokyo (sist fikk vi jo ikke med oss Ghibli-museet), men tenkte å reise litt rundt denne gangen også. Osaka står på lista, og kanskje Nara, men jeg vil ha noen dager med bad/ avslapping/ lytting til fugler/ rusling og late dager. Noen som har erfaringer med strandliv og sjø mellom Osaka og Tokyo?

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-17, 19:40   #16
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Åh, nå ble jeg reisesyk og fikk denne på hjernen:


(Kilde: youtube.com)


(Fra Min nabo Totoro).

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-18, 23:09   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Mannen har vært gal og bestilt flybilletter til Japan, så vi reiser dit igjen i sommer. Litt raskere retur enn jeg hadde tenkt (og skikkelig dårlig for klimaet) men spennende blir det lell! Vi har tett program av ting vi vil se og gjøre i Tokyo (sist fikk vi jo ikke med oss Ghibli-museet), men tenkte å reise litt rundt denne gangen også. Osaka står på lista, og kanskje Nara, men jeg vil ha noen dager med bad/ avslapping/ lytting til fugler/ rusling og late dager. Noen som har erfaringer med strandliv og sjø mellom Osaka og Tokyo?

Ble det strandliv på dere? Jeg er i ferd med å sette sammen en rundtur nå, jeg ser på to uker i Tokyo og to uker på veien, evt. tre uker i Tokyo (med diverse dagsturer) og en på veien. Gjerne også budsjettet deres!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-18, 23:16   #18
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Jeg har fått ekstra lyst til å reise til neste år etter å ha lest Japan-bilaget til magasinet 1843, der det stod om triennalen på Naoshima og Teshima, for den arrangeres neste gang i 2019.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-18, 23:25   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Oh, spennende! Det er da vi tenker å reise også. Jeg sitter med budsjettet nå, huhei.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-19, 13:26   #20
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Japan

Any updates, folks?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no