Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Barn foran airbag - igjen

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-14, 15:32   #41
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Det er egentlig alder og ikke høyde som betyr mest, høyde er nok mest en omskrivning av alder/modenhet her. Barn er tenåringer før de har nytte av en airbag, de yngste barna kan bli skadet av en airbag. Nøyaktig hvor grensa går vet vel ingen 100%, men noe yngre/lavere enn trygg trafikk sine anbefalinger ville jeg ikke ha lagt meg. Spesielt ikke for de som er lange for alderen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 17:40   #42
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Takk, Teofelia!

(Jeg synes bare det er litt merkelig at det kun går på høyde, ikke vekt, når det er snakk om airbagens voldsomme kraft.)

Jeg trodde en eller annen amerikansk forskning fra i fjor viste at dette har mest med alder å gjøre, ikke høyde eller vekt. Det ble anbefalt å ikke ha barn under 14 foran airbag.

Våre barn får ikke sitte foran.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 18:46   #43
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg trodde en eller annen amerikansk forskning fra i fjor viste at dette har mest med alder å gjøre, ikke høyde eller vekt. Det ble anbefalt å ikke ha barn under 14 foran airbag.

Våre barn får ikke sitte foran.

Den amerikanske forskningsrapporten det blir linket til her inne er fra 2005. Jeg føler ikke for å slå i bordet med noe såpass gammelt overfor andre foreldre som antyder at det er vi som er sære, når Trygg Trafikk sier noe annet. Tenker det er greit å forholde seg til deres retningslinjer. Det er snakk om en tur på et par kilometer, og siden vi er fire familier som bytter på kjøringen, cirka én vei annenhver uke.

Ullungen er foreløpig ikke mer enn 127 cm, og det er lenge til hun får lov til å sitte foran på fast basis.

Forresten litt rart at vi ikke kan slå av airbagen på passasjersiden i bilen; den er ikke gammel (fra 2008). Men vi må i så fall gjøre det på verksted, og dét er ikke aktuelt.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 20:14   #44
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Ang pute vs ikke pute: Mine to (10 og 13) har vokst ut av beltestol, men de må ha pute i den ene bilen. Der sitter de så dypt i setet at de får beltet på halsen uten pute. Og 13-åringen er 165 cm!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 22:40   #45
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har lest at alderen også har en del å si ift airbag, men jeg husker ikke hvor?

Jeg lar så vidt min gutt på 37 kg og 144 cm sitte foran med airbag, og da bare i krisetilfeller, men det var kanskje ikke det du ville høre, Xian.

Samme gjør jeg med eldste, men hun er nå over 150 cm og veier vel rundt 42 kg. Det er likevel kun når vi skal ha med oss et ekstra barn at hun får sitte der.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 22:47   #46
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Dette er heller ikke snakk om noen permanent løsning, det er snakk om når bilen fylles av barn og de skal kjøres et lite stykke. Det må være helt greit å forholde seg til trygg trafikk da.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 11:41   #47
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Meg igjen; nei ikke plass til beltestol til 8.5 åringen på 140, men nå er det plass til å sitte med sele på ene siden. Da tenker jeg det er helt greit, jeg har en liten bil og selen går ham over brystet og ikke opp i halsen. Fremdeles lete etter smal pute?

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 12:49   #48
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Meg igjen; nei ikke plass til beltestol til 8.5 åringen på 140, men nå er det plass til å sitte med sele på ene siden. Da tenker jeg det er helt greit, jeg har en liten bil og selen går ham over brystet og ikke opp i halsen. Fremdeles lete etter smal pute?

Det er ikke hvorvidt beltet går i halsen eller ikke som er viktigst, men hvor magebeltet ligger. Hvis det kommer så høyt at det går over magen må han absolutt ha pute, hvis beltet går over hofta er ikke pute fullt så viktig.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 12:58   #49
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Sannsynligvis går det der helt fint, men se om magebeltet ligger stødig over hoftene og ikke over magen. Akkurat det er kjempeviktig. Det har vært helt greit for mine når de har blitt så store, men unger er ulikt bygd.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 13:03   #50
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.813
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Har skjelettmodning noe å si? Jeg må innrømme at tolvåringen på 1.70 (som knapt har vokst det siste året) sitter foran en del.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 13:05   #51
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Har skjelettmodning noe å si? Jeg må innrømme at tolvåringen på 1.70 (som knapt har vokst det siste året) sitter foran en del.

Siden den amerikanske studien fant ut at alder har mer å si enn høyde og vekt, vil jeg tro at utviklingen av skjelett og muskelstyrke må ha noe å si.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 13:12   #52
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Slik jeg leste den artikkelen var alder et bedre parameter enn lengde eller vekt på modning av muskel/skjelettsystemet og dermed den beste parameteren for å avgjøre når barnet var modent nok til å tåle og ha glede av en airbag. Det er jo store tall og det er for meg helt innlysende at et barn som ser voksent ut er annerledes enn et som er like langt, men som fortsatt er spinkelt og bygget som et barn. Men der tror jeg ikke det finnes vitenskaplige tall. En tolvåring hadde jeg ikke vært redd for uansett tror jeg, den artikkelen fant at man måtte være ca 13 for å ha glede av en airbag. Jeg tenker at det da må være en periode før der hvor det hverken er skade eller nytte om man kan si det sånn. Og så har jeg ikke funnet noen andre undersøkelser på området de siste årene.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 13:24   #53
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Supert supert, jeg skal sjekke magebeltet!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 20:09   #54
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det er ikke hvorvidt beltet går i halsen eller ikke som er viktigst, men hvor magebeltet ligger. Hvis det kommer så høyt at det går over magen må han absolutt ha pute, hvis beltet går over hofta er ikke pute fullt så viktig.

Er du sikker? Jeg trodde det var like ille å ha det på halsen som på magen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 21:24   #55
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.813
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

I en del biler føler jeg behov for en pute å sitte på. :knøtt:

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 21:56   #56
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg er helt enig med deg altså - men dette står på trygg trafikk sine sider.

Barn skal bruke beltestol eller pute til de er minst 135 cm høye. Når barna vokser ut av beltestolen, ofte ved 135 cm høyde, bør de gå over til bilpute frem til de blir 150 cm eller 36 kg. Både bilpute og sete må brukes sammen med bilens trepunktsbelte.

Kjære folk. Mi er 142 (og 35 kg) og er IKKJE vokst ut av beltestolen enno.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 22:02   #57
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er du sikker? Jeg trodde det var like ille å ha det på halsen som på magen.

Ja, det mener jeg å ha lest flere ganger. Googler ...
I følge en uttalelse jeg fant av Carina Henske i Trygg Trafikk er belte ovet halsen ufarlig i en kollisjon. Det som er uheldig med belte i halsen er at enkelte tar beltet bak ryggen eller under arma, og det er farlig.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 22:09   #58
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Ja, det mener jeg å ha lest flere ganger. Googler ...
I følge en uttalelse jeg fant av Carina Henske i Trygg Trafikk er belte ovet halsen ufarlig i en kollisjon. Det som er uheldig med belte i halsen er at enkelte tar beltet bak ryggen eller under arma, og det er farlig.

Hm. Du har sikkert rett, jeg har jo ikke sjekket dette, men jeg var rimelig sikker på at det var livsfarlig med belte på halsen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no