Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Spørsmål om superzoom-objektiv

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-13, 00:53   #1
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Spørsmål om superzoom-objektiv

Jeg drømmer om objektiver igjen. Har et Canon 7D hus,
Er dette objektivet helt håpløst? Canon sin altså, ikke Sigma.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 01:00   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom objektiv

Jeg har Canon sitt 18-200 mm f/3.5-5.6. Det er jo helt ok til sitt bruk, hvilket for det meste er utendørsbilder i godt lys. Dette er lyssvake objektiv. Men til strandbilder om sommeren, og ut på tur er det finfint. Men jeg bruker 50 mm f/1.4 mye mer.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 12:32   #3
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv

Det er vel ut på tur jeg tenker bruken blir ja. Har 50 mm.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-13, 22:30   #4
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv

Noen andre formeninger?
Evt andre forslag?

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 01:31   #5
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv

Optikken er nok på nivå med kit objektivet. Kan du leve med det så er det bare å kjøre på.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 12:38   #6
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv

Har du et annet forslag Isolde som ikke koster skjorta?
Jeg er jo egentlig fornøyd med 55-200 objektivet (4.5-5.6) jeg har og det har jo du påpekt at ikke er det beste. Det ser jeg at jeg har et UV-filter på faktisk.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 13:04   #7
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv

Nå er det desverre sånn at superzoom enten er svindyre eller dårlige. Forde de må dekke så utrolig stor brennvidde at det er vanskelig å få de gode.

Det beste er å gå for 2 objektiver. Om man ikke vil dra på det, eller bytte så man man faktisk ta til takke med dårligere optikk.

Mener Tamron skal ha et greit objektiv i den prisklassen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 13:06   #8
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv

http://www.prisjakt.no/product.php?p=800261

http://www.akam.no/artikler/tamron_af_18-270mm_f_3_5-6_3_di_ii_vc_pzd/102244

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 13:09   #9
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv

Hvis du har en 50-200 så er du vel dekket på zooming? Jeg ville ikke da kjøpt et 18-250 billigobjektiv i tillegg.

Hva er det du vil ta bilder av?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 13:26   #10
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv

Fordi jeg aldri føler jeg har rett objektiv.
Har jo et kitobjektiv 18-55 også men det brukes aldri.

Sånn som i går så tok jeg med meg 50mm objektivet i konfirmasjon fordi jeg visste at 55-200 ville bli for langt unna i de fleste tilfeller. Men det det igjen ble for kort. Ja, jeg kunne tatt med meg begge, men å styre med å bytte hele tiden er slitsomt. Og så kan det hende det har noe med at jeg ikke har en kameraveske jeg liker som tar mer enn ett objektiv.
Jeg liker egentlig å stå litt unna å ta bilder for jeg føler det blir mer naturlige bilder da.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 17:58   #11
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv

Kanskje jeg heller burde ha et sånt i stedet?

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 20:02   #12
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv

Husk at jo sterkere zoom du bruker, jo mer setter det krav til å holde kameraet dønn stille. En liten rørelse gjør mye større utslag når den står på 200 mm enn på 50.

Jeg kjenner ikke det siste objektivet du linker til, men det virker jo å være et OK all-round-objektiv.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 20:23   #13
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv

Jeg sliter mye mer med å få bra bilder med 50mm enn med zoom'en på maks på det dårlige objektivet.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 21:08   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv

Jeg har et 18-200mm objektiv omtrent fastmontert på kamera. Nikon sitt. Det er noe dyrere enn det der, men jeg er kjempefornøyd med det selv om det ikke gir 100% ytelse noe sted i og med at det har stort spenn. Men utrolig praktisk, og det er på ingen måte dårlig heller. Jeg ville ikke vært et sånt objektiv foruten. Jeg har 50mm og 105mm også, samt et 18-70 som alle har sine bruksområder. Men ingen er så anvendelige som 18-200.

Jeg ønsker meg nikon sitt 80-400. Det er dyrt. Men jeg ønsker meg ofte mer zoom når vi er i dyrepark etc. Og så kunne jeg tenke meg en vidvinkel.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 21:14   #15
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv

Akkurat nå hadde det vert greit med noe som helt annet enn 50mm objektiv. 70-200 objektivet mitt har ødelagt autofokus så jeg går rundt med bare 50mm 1,4. Men er nå en egen sjarm med det og. Og det viser veldig på bildene mine.

Kunne ønske meg en normal zoom objektiv 24-70 eller noe sånt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 21:17   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv

24-70 er det jeg har tror jeg. Ikke 18-70. Det er et veldig godt objektiv, men det er blytungt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 23:08   #17
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv

Kamera mitt er blytung, sigma 50mm 1,4 er ganske tung, sigma 70-200 2,8 er blytungt. Så akkurat det kan vi leve med. Jeg løftet opp pappa sitt kamera som er et 350D med kit objektiv og trodde det var midt. Merka fort at det ikke var mitt siden jeg tok i for å løfte og det var nesten bare luft. (hadde jeg sett litt på kamera så hadde jeg jo sett at det var halve størrelsen også men de lå nesten på samme sted).

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 23:36   #18
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv

Mitt er også blytung og det var et par som fikk hakeslepp i går når de løftet på det. Mitt 55-200 veier jo ikke noe i forhold.
Et zoomobjektiv i nedre skalaen er kanskje et bedre valg ja.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-13, 19:12   #19
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv

Hvilket av disse to ville dere valgt?

Canon EF-S 15-85mm F3.5-5.6 IS USM

Men en kombinasjon av omfattende zoomområde fra vidvinkel til telefoto og 4-trinns bildestabilisator er EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM synonymt med enestående ytelse og fleksibilitet.

Egenskaper
Avansert, allsidig 5,6x zoomobjektiv med EF-S-fatning og brennvidder tilsvarende 24–136mm
4-trinns bildestabilisator
Automatisk registrering av panorering og stativ
Nærgrense på 0,35 m
UD- og asfæriske linser
Super Spectra-belegg
Blenderåpning med 7 lameller
Solblender som tilleggsutstyr
Diameter: 72 mm

Allround zoomobjektiv med høy ytelse.

Fleksibel vidvinkelzoom med høy ytelse
Med effektivt brennviddeområde på ca. 24–136mm (tilsvarende 35mm) er EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM et objektiv som gir enestående fleksibilitet og imponerende bildekvalitet. Objektivet har større vidvinkel enn mange andre objektiver i sin klasse. Du får dermed med mer av motivet, og det gir mer romfølelse og perspektiv i bildene.
Bildestabilisator
EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM har Canons 4-trinns bildestabilisator (IS). Ideell til fotografering med håndholdt kamera siden du kan bruke opptil 4 trinn lenger lukkertid uten at bildet blir uskarpt. Bildestabilisatoren er også nyttig når du fotograferer i lite lys eller fra kjøretøy i bevegelse.
Like bra ytelse som utseende
EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM har også fått Canons nye objektivdesign med en teksturert overflate som gir objektivet et elegant utseende som passer perfekt til EOS-kameraet ditt.
Superrask og superstille autofokus
Ringtype USM-motoren (ultrasonisk motor) bruker ultrasoniske frekvensvibrasjoner som gir en autofokus med rask respons og høy hastighet som er tilnærmet lydløs. Ringtype USM-motoren lar deg når som helst bytte til manuell fokusering uten å måtte deaktivere autofokusen.
Super Spectra-belegg
Linseelementene har Canons Super Spectra-belegg som eliminerer skygger og gjenskinn, noe som oftere oppstår i digitalkameraer på grunn av reflekser fra bildesensoren. Canons Super Spectra-belegg gjør det også enklere å oppnå riktig fargebalanse og øke kontrasten for skarpe, naturtro bilder.
Kreativ bakgrunnsuskarphet
Med sirkulær blenderåpning bestående av 7 lameller er det enklere å oppnå pen bakgrunnsuskarphet, noe som er ideelt når du vil isolere motiver fra bakgrunnen.

eller

Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM Canon

Kompakt normalzoom med høy optisk ytelse, stor blenderåpning, og HSM-motor som gir rask, lydløs fokusering

Med brennvidde på 24-70 er dette objektivet et ideelt valg for fotojournalistikk og generell profesjonell fotografering.

Spesifikasjoner:
Brennvidde: 24-70mm
Konstruksjon: 14 elementer i 12 grupper
Bildevinkel (fullformat): 84,1-34,3 grader
Antall blenderlameller: 9
Største blender: f/2.8
Minste blender: f/22
Minste fokusavstand: 38cm
Største forstørrelse: 0,19x
Filterdiameter: 82mm
Diameter og lengde: 88,6 x 94,7mm
Vekt: 790g

Denne lyssterke normalzoomen gir deg både utmerket vidvinkel på 24mm og moderat tele på 70mm og bør dekke de fleste behov. Sammen med den store blenderen på f/2.8 er dette svært gode spesifikasjoner pakket inn i en meget kompakt konstruksjon. Flere eksotiske typer glass (ELD og SLD) kombinert med tre asfæriske elementer korrigerer effektivt for alle typer feilbrytning.

Objektivet har HSM-motor for rask og lydløs fokusering og mulighet for manuell overstyring av fokusen. Minste fokusavstand er 38cm og største forstørrelse er 0,19x. Ni avrundete blenderlameller gir pene ut-av-fokus-områder.

Et objektiv som dekker både et spennende vidvinkelområde og går helt til 70mm har stort sett de brennviddene du trenger til daglig. Med største blender på f/2.8 har du mye lys tilgjengelig når det blir dårlige lysforhold der du fotograferer. For fullformatkameraer er dette optimale spesifikasjoner for de aller fleste. Har du kamera med mindre brikke vil for eksempel Sigma 18-50mm f/2.8 være et bedre alternativ.

Betegnelsen DG betyr at objektivet egner seg for alle brikkestørrelser, også fullformat og analoge kameraer, og den store blenderen gir deg store muligheter til å bruke liten dybdeskarphet som kreativ effekt. På kameraer med APS-C brikkestørrelse får objektivet effektive brennvidder på ca. 35-105mm.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-13, 20:26   #20
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv

Den siste. Du har mye zoom, men også god optikk. Du har også et objektiv som er mye mer lyssterkt og derfor kan brukes mye innendørs også.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no