Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

450 g seifilet og 0 idéer

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-07, 11:20   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

450 g seifilet og 0 idéer



Hjelp!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 11:23   #2
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: 450 g seifilet og 0 idéer.

Denne er superenkel og god.

Nelles "fisk i form"

Skjær de halvtinte sei filetene i passe stykker og legg dem i den ildfaste formen.

Ha litt oliven/raps olje, løk og evnt hvitløk i en kasserolle og surre. Deretter en bokse eller to med hermetiske tomater. Krydre etter smak gjerne med pepper, oregano evnt basilikum. La dette surre noen minutter. (kan også ha oppi litt paprika i forskjellige farger som surres)

Sausen helles over fisken og ost haes på toppen. Stekes midt i ovnen ca 40 min på ca 200 gr. Tiden avhenger av hvor frossen fisken er.

Serveres med ris og en god salat til.

(Torsk kan også brukes til denne retten. Litt sennep er også god som smakstilsetning i sausen og med evnt litt matfløte for å få en rundere smak.) Har du rester av poteter så kan du ha det oppi formen med fisken.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 11:24   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 450 g seifilet og 0 idéer.

Verdens beste seigryte, til og med min fiskehatende del av familien elsker denne:

200 gram sei per person, i store terninger
2 store purreløk i ringer/hakket
1/2 - 1 pose gulrøtter, skrelt og i skiver
1 beger rømme
Salt, pepper og smør

Ha 2 stoore klatter smør (150-200 gram) i en gryte. La det smelte litt, og legg purren oppå. Legg seien oppå purren, og topp det hele med gulrot-skivene. Smør hele begeret med rømme utover gulrøttene, ha på litt salt og nykvernet pepper og legg lokk på.

La det surre på middels varme i vel en halvtimes tid, til gulrøttene er møre.

Rømmen, smøret og kraften fra grønnsakene lager en utrolig deilig saus.

Server med kokte poteter.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 11:36   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 450 g seifilet og 0 idéer.

Tusen takk, så kjempegode ut, begge to!


Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Verdens beste seigryte, til og med min fiskehatende del av familien elsker denne:

Jeg bør nok gå for denne, da, siden mannen min overhodet ikke fikser fisk. Jeg kan teste den på ham og rapportere hva han synes.
På den andre side er jeg nylig galleoperert og skal unngå fett noen uker, så kanskje jeg skal ta Nelles likevel? Den så også god ut!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 11:42   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 450 g seifilet og 0 idéer

Ja denne gryten er jo fettrik, så da kan du kanskje vente litt med den.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 11:46   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 450 g seifilet og 0 idéer

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja denne gryten er jo fettrik, så da kan du kanskje vente litt med den.

Kan man lage den magrere? Den blir nok ikke like god, men hva med å bruke ekstra lettrømme og lite smør?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 11:59   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.460
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 450 g seifilet og 0 idéer

Evt. en enkel fiskecurry.

Legg filetene i en ildfast form og klem ut en lime over. Få med all saften og gjerne litt fruktkjøtt også.

Stek wokgrønnsaker i en panne og hell over 1-2 bokser kokosmelk. Tilsett currypulver eller tandoorikrydder etter smak (gjerne rundt en spiseskje), salt og pepper. Gjerne litt hvitløk også. Dryss over en spiseskje hvetemel for å tykne sausen. La det koke i en 5 minutters tid.

Hell over fisken, dekk til formen og stek i ovnen på 175 grader i ca 15 minutter til fisken er såvidt gjennomstekt.

Vet det finnes fettredusert kokosmelk, men vet ikke om det allikevel blir for mye fett.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 12:00   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 450 g seifilet og 0 idéer

Tusen takk!


Glitter, jeg bruker ofte fettredusert kokosmelk, faktisk oftest. Jeg kan spise litt fett, så jeg tror det går bra. Fikk bare beskjed om å ikke velte meg i rømmegrøten, liksom..

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 12:03   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 450 g seifilet og 0 idéer

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Kan man lage den magrere? Den blir nok ikke like god, men hva med å bruke ekstra lettrømme og lite smør?

Ekstra lettrømme skal ikke kokes tror jeg. Du kan sikkert ha mindre smør, men den blir ikke like god da.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 12:07   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.460
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 450 g seifilet og 0 idéer

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Fikk bare beskjed om å ikke velte meg i rømmegrøten, liksom..



Denne kan anbefales til dem som ikke liker fisk også, min sønn og min mann elsker den. Og mannen liker ikke fisk "som smaker fisk " som han sier.

Funker best med en god curryblanding, tandoorikrydder eller masala-krydder. Men sånn norsk fiskebolle-karri er ikke så godt. Syns jeg personlig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 12:09   #11
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.399
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 450 g seifilet og 0 idéer

Ploppfisken min:
(Tror det heter plukkfisk, men jeg liker nå ploppfisk best)
Kok potet, evt gulrot og selerirot sammen med f.eks. fiskebuljong
Hiv oppi fisken når potetene er nesten kokt
Når fisken begynner å falle fra hverandre tar du av mesteparten av vannet
Hiv oppi litt smør, samt litt melk eller fløte, alt ettersom hvor feit du vil ha den.
Hakket gressløk
Frem med potetmosenen eller stavmikseren
Retten er ferdig når den har fått babymatkonsistens a-la 12 mnd.
Spises med gaffel foran TV, gjerne med et smørøye hvis du liker sånt.

Evt. dette:

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 12:38   #12
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: 450 g seifilet og 0 idéer

Du kan lage fiskegrateng også.

Lag tykk hvit saus, og la fisken oppskåret i biter trekke i den.
Evt. stivpisk eggehviter for en mer fluffy versjon. Eggeplommene rører du inn i sausen før du vender inn eggehvitene.
Kok passe med makaroni.
Bland alt forsiktig og krydre med det du liker - og hell alt i godt smurt ildfast form. Strø på strøkavring.
Serveres med gulrot og kokt potet. Vi varierer med raspet gulrot, eller kokt i skiver.

  Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 12:46   #13
petra
Superaktiv
 
petra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 455
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Sv: 450 g seifilet og 0 idéer

Fisk i form med sitron og kesam 2-3 personer)



Dette trenger du: 600 g fiskefilet (sei, hyse, torsk, lyr)
1 løk
½ purre
3 store sjampinjonger

Bland sammen: 1 ss sitronsaft
3 ss kesam
2 ss raps/solsikkeolje
4 ss magerost på tube/i beger

Legg fisken i en ildfast form, ha over løk, sjampinjong og purre i skiver. Bland sammen de andre ingrediensene og hell dette over.

Sett formen inn i ovnen på 190 g i ca 30 minutter.

Serveres med kokte poteter eller ris.

Denne retten er med 600 gr fisk, men det er bare å redusere mengden litt så blir den passe!! Dette er en oppskrift jeg har i min forhåpentligvis utkommende kokebok på kolestrolfattig/fettfattig mat!!

__________________
Petra mor til petrus 02
petra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 13:26   #14
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 450 g seifilet og 0 idéer

VERDENS BESTE FISKEKAKER

200 g fisk
2 dl melk
1 ss potetmel
1 - 2 ts salt
revet muskatnøtt


Dersom fisken er helt fersk (nettopp fisket) må det kanskje litt mer fisk i for å få riktig konsistens - Denne oppskriften er til en omgang i foodprossesoren, ta flere omganger om du vil ha flere:-)

Serveres med nykokt kål, poteter og rømme.


Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 09:40   #15
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 450 g seifilet og 0 idéer.

Gammel tråd men lurer på en ting.
Kan man bruke mat yogurt i denne oppskriften istde for rømme?
:tåler ikke rømme men tåler yogurt:

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Verdens beste seigryte, til og med min fiskehatende del av familien elsker denne:

200 gram sei per person, i store terninger
2 store purreløk i ringer/hakket
1/2 - 1 pose gulrøtter, skrelt og i skiver
1 beger rømme
Salt, pepper og smør

Ha 2 stoore klatter smør (150-200 gram) i en gryte. La det smelte litt, og legg purren oppå. Legg seien oppå purren, og topp det hele med gulrot-skivene. Smør hele begeret med rømme utover gulrøttene, ha på litt salt og nykvernet pepper og legg lokk på.

La det surre på middels varme i vel en halvtimes tid, til gulrøttene er møre.

Rømmen, smøret og kraften fra grønnsakene lager en utrolig deilig saus.

Server med kokte poteter.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no